Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon eller Sigma 50 mm f/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Tänkte inhandla mig ett 50mm 1.4 i morn och velar in i det sista om jag ska köpa Sigma eller Nikon.
Lite beroende på vilken personal man pratar med i butiken får man olika svar, de liksom vi andra har ju sina favoriter. Jag misstänker att de ligger så nära varandra bildkvalitetsmässigt att det är svårt att svara på frågan.

Jag har läst en del om felfokusering på Sigma, men jag hade tänkt att testa gluggarna på mitt eget hus (D7000) i butiken.

Spontant känns det som att storleken på gluggen är den största skillnaden, eller?

Vore intressant att få en kommentar från någon som ägt båda (och som inte haft fokuseringsproblem)

Tack!

Jag kör förvisso Canon, men hade nyligen samma fundering. Sigmas 1,4 eller Canons dito. Så jag tog mig till stora staden där jag testade i butik. Efter tre olika Sigmor som alla fokuserade väldigt inkonsekvent bestämde jag mig för en Canon. Första exet satte skotten om inte perfekt så åtminstone mycket bättre än de tre Sigmorna.
Så jag valde den och har inte ångrat mig en sekund.
En annan "bonus" med att välja optik av sammamärke som kameran är ju att det OM man skulle behöva har lättare att skicka in för kalibrering till märkesverkstäderna.

Men testa för all del i butik. Sigman ska ju vara riktigt vass om man får ett ex som lirar med ens kamera.

Snabb analys från mitt eget användande av dessa objektiv på Nikon D700...

Sigma:

– Mjukaste möjliga bakgrundsoskärpa
– Tung och stor
– Snabb och säker AF
– Mycket låg vinjettering
– Bra skärpa och kontrast redan från full bländaröppning
– Inte särskilt imponerande prestanda när man bländar ner

Nikon:

– Litet och lätt
– Långsam AF, men väldigt säker
– Hög vinjettering vid stora bländaröppningar
– Extremt skarpt vid nedbländning förbi f/2,8 (långt bättre än Sigman)
– "Stirrig" och ganska ful oskärperendering vid medellånga avstånd

Välj Sigman om du tänker fota mest vid full glugg. Välj Nikkorn om du vill ha ett mer mångsidigt objektiv.

Om jag jämför 50 1.8 på t.ex. f/8 mot Sigman, hur står den sig då? Alltså, är Sigman bättre än 1,8:an på övriga brännvidder? Jag har haft en 1,8 som nu gått i backen, det är därför min fråga...

ANNONS
Götaplatsens Foto