Annons

Nikon EM optik

Produkter
(logga in för att koppla)

haze

Aktiv medlem
Har en gammal Nikon EM utrustning där huset sagt upp sig och släpper in ljus. Har svårt att hitta ett begagnat, så jag undrar om någon vet vilka andra gamla hus man kan använda till EM optiken. Jag förmodar att windern då inte går att använda, eller? tacksam för svar Haze

De flesta manuella hus klarar dina objektiv om de funkar på EM-en.

De autofokushus som inte grejar det är F401, F50, F55, F60, F65 och F80.

Här har du en veritabel guldgruva om du vill kolla in vad olika nikonhus klarar och inte klarar. Den kan säkert ge svar på vilka hus din winder passar på också.

En snabbtitt där röjer att din winder förmodligen passar till FG och FG-20 utöver EM.

Kameran släpper in ljus, är det inte skumgummi packningen som ligger längst med luckan på baksidan av kameran den brukar smula sönder,det går att skära till nytt skumplast som är mörk med ett rakblad och klistra på,jag har lyckats med gott resultat

Hej igen och tack för snabba svar.
1) Skall kolla igenom länken ordentligt och se om jag hittar något som lirar med windern. Tipsen om de andra modellerna gör ju det hela lite lättare. Lite nostalgik ligger också bakom att jag vill ha igång originalpaketet, köpte en av de första kamerorna av denna modell då min dåvarande kamera lade av på en resa. Den levererades samma dag till Los Angeles direct från asien så jag tror inte många såldes före min.Till sverige kom den långt senare.
2) Anledning till ljusinsläppet tror jag beror på en dåligt reparerad returvev som gick av. Plattan med veven ligger inte längre tight mot huset vilket jag har för mig att den gjorde tidigare. Men här (marbella,malaga) har de inga reservdelar så det är inte lönt att lägga mer på detta.
Om någon har något originalhus eller något av ovan nämda så är jag intresserad av ett köp.
Tack igen haze

tack för alla svar

Fixat, hittade både en fin EM och en FG som jag också slår till på efter att ha läst alla tips..
tack också till jens på Fotoflod.com i hammarby.
Haze

ANNONS
Götaplatsens Foto