Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon för studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror väl helt och hållet på vad du ska fotografera och vad du ämnar göra med bilderna.

Med stor sannolikhet finns det något som passar, men om du specificerar dig lite mer så är det lättare att ge ett riktigt svar.

ja förlåt, porträtt.

Vad tänker du göra med bilderna då?

Printa eller publicera i tryck, publicera på web? Professionellt eller som hobby?

D3x är väl det optimala om du vill ha maximal möjlighet att sälja / publicera dina bilder och använda Nikonkameror. Annars är det mellanformat och digitalbakstycke som gäller.

Tycker du D3x är för dyr finns 5D Mark II från Canon. Nästan jämnbördig till en tredjedel av priset.

Om man inte har extrema behov av stora filer så funkar alla Nikons DSLR bra i studio.

I studio är ju alla förhållanden i stort sett optimala, och alla den senaste generationens DSLR är väldigt bra kameror, så oavsett vad du väljer får du en kompetent kamera.

Sedan är det klart att de dyrare kamerorna har lite mer features, men vad gäller kvaliten på bilder tagna i studion så är skillnaden inte hysteriskt stor.

Du har fortfarande inte specificerat vilka krav du har. Du kan ta jättefina porträtt med en Nikon D5000 med rätt objektiv, eller en EOS 100D, eller en Pentax, eller en...

Räkna med att kameran är den lilla kostnaden. Ett bra studioobjektiv, som ett 85/1.4 t.ex. kostar ca 10000 kr.

Här är vad D3X kan göra med ett sådant: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1602977.htm1 100% beskuret.

D200 eller D2X kan du få begagnade för en billig peng. Klarar många studioarbeten, inklusive porträtt, alldeles galant. D2X mycket skarptecknande vad jag har hört.

Finns det någon Nikon som lämpar sig för studiofotografering?
Om inte, andra förslag och ev. prisklass?

Passa på att köpa en Nikon D300 nu när folk uppdaterar till D300s. Köp till ett Nikkor AF50mm/1,8D sen är du rustad för studiofoto, både helkropp och porträttbilder. Här hittar du många exempel. Får du betalda fotojobb framöver så kan du alltid uppgradera till dyrare, men knappast bättre kamera.

Ska du inte ha ut massor på tryck eller så så klarar du dig väldigt gott på tex D3000 eller D5000 och tex ett 50mm 1.8 så hamnar du under 10 tusen och blir inte ruinerad och kan köpa dig blixtar,bakgrund & dyl istället för att lägga massa pengar på "lull lull" & specifikationer du sällan eller aldrig kommer behöva i en studio.

Tillägas till länken på
http://www.flickr.com/groups/nikon_d40_portrait/

är ju att många bilder där inte är tagna i studio och i studio har du än bättre kontroll.

Jag tycker Nikon Micro-Nikkor AF-S 60mm f/2.8 G ED N är en bra studioglugg. Hög upplösning, lagom brännvidd och snabb autofokusering.

Nej, jag är ledsen. Men jag tror inte att man kan ta porträtt med Nikon. Dom är mer gjorda för naturfoto och arkitektur...

Jag hoppas verkligen du skojar med oss nu ? tror du seriöst på det du skriver eller fjantar du dig bara när en person försöker få hjälp ? varför skulle Nikon inte vara bra till porträtt ?

Ser fram mot en förklaring på det.

Maria: Vad ligger din budget på ? det är ju väldigt avgörande.

I princip alla modeller.

Vissa lämpar sig dock mer för ändamålet men det beror på andra orsaker. Tex om du tänkt använda externa studioblixtar så är modellerna med en PC synk att föredra. Givetvis under förutsättning att du tänkt köra med sladd till blixtarna. Använder du radio eller en annan synkmetod så faller detta argument platt. Det finns en viktig aspekt till och det är lägsta valbara iso. Kommer mer till det nedan.

Objektiven är viktigare och då speciellt bländaren. Jag förutsätter att du vill ha ett relativt kort skärpedjup och då är den största valbara bländare viktig. En 85 f1,4 som nämnt tidigare i tråden är kalas men inget krav. Du kommer förmodligen ändå inte vilja använda 1,4 läget då det ger ett absurbt kort skärpedjup. Däremot ger 1,4:an en kalasfin bokeh (bakgrundsoskärpa) relativt långt upp i bländarskalan. Själv så brukar jag använda min 85 f1,4 på runt 4-5,6 för klassiska porträtt. Vill man överaska eller exprimentera så är det givetvis kul men andra möjligheter. Du kan dock precis lika gärna använda ett billigt 50 f1,8 (men tänk då på att inte alla Nikonkameror klarar av att fokusera med detta)

Här dyker ett möjligt problem upp, men det är lösbart :). Jag använder oftast en D300 som har en basiso på 200. Mina studioblixtar är inte av senaste årgång och de har bara två effektlägen. Kombinationen av begränsade effektlägen och ett relativt högt basiso gör att jag oftast tvingas sätta på ett gråfilter om jag vill använda f4-5,6. Ingen kvalitetesskillnad syns på bilderna men det blir ett extra steg i hanteringen. Moderna blixtar har oftast avsevärt fler effektsteg så problemet är mycket mindre med dessa.

Jag hoppas verkligen du skojar med oss nu ? tror du seriöst på det du skriver eller fjantar du dig bara när en person försöker få hjälp ? varför skulle Nikon inte vara bra till porträtt ?

Ser fram mot en förklaring på det.

Maria: Vad ligger din budget på ? det är ju väldigt avgörande.

Ja, det är klart jag skojar! :) Så ta det inte så allvarligt.
Gillar förresten ditt svar på Marias fråga..... :)
Och om du lovar att inte berätta det för någon, så ligger det en Nikon i min kameraväska ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto