Annons

Nikon F100 eller F5 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

NoShoes

Medlem
Jag har tänkt att köpa ett hus till men vet inte riktigt vilken av dom som passar mig bäst. Har för mig att jag läst någonstans att F100an har en bättre och snabbare autofokus och det är viktigare än en massa finesser. Den är ju också mindre och smidigare än F5an och man kan ju själv välja om man vill ha batteripack på eller ej. Vad är det för skillnader mellan dom i övrigt, har i alla år kört med en gammal F3 och vet inte så mycket om någon av modellerna egentligen.
Tacksam för alla tips, tankar och idee´r.

Fred

Nu vill jag inte röra till det för mycket för dig men om du har gamla manuella nikkor du tänker använda så får du ingen matrixmätning på f5. Jag vet inte hur det är på f100 men jag tror det är samma där. Om du tanker använda manuella gluggar så är faktiskt f4 ett bättre alternativ.

M

Nu vill jag inte röra till det för mycket för dig men om du har gamla manuella nikkor du tänker använda så får du ingen matrixmätning på f5. Jag vet inte hur det är på f100 men jag tror det är samma där. Om du tanker använda manuella gluggar så är faktiskt f4 ett bättre alternativ.

M

Stämmer F4 är den mest kompatibla som Nikon gjort. Matrix-mätning på AI och full funktion på alla AF objektiv.
Den enda som har det tror jag.

Nikon FA är väl ett vettigt alternativ om man bara vill köra manuellt och använda Matrix-mätning.

Matrixmätning är inte hela världen jag har alltid haft centrumvägd och det har fungerat bra.
Hur är det med autofokusen, är det någon som vet om F100ans är bättre ?

Fred

ANNONS
Götaplatsens Foto