Annons

Nikon F100

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har funderat på att köpa en F100 och undrar om den är svår att lära sig och om ni anser att den är prisvärd. Den kostar ju en vacker slant...:(

Om du inte redan har en massa bra objektiv tycker jag att du ska köpa en Nikon F90X istället. Det blir mycket pengar över om du köper en begagnad. Det är trots allt inte så stor skilnnad på kamerorna. Det är objektiven som gör skillnad.

I mina ögon är Nikon F100 en kamera gjord av proffs för proffs. Men den är inte svårare att lära sig än någon annan kamera. Den är mycket enkel och lätt att använda. Är du van vid tidigare modeller ur Nikons sortiment är det inga problem. Om du frågar mig så tycker jag inte att F100 är prisvärd i Sverige. Men du kan importera den från Tyskland och spara ett par tusen. Ta en titt på TechnikDirekt.de.. De har F100 för 11700:- och komplett med MB15 för 13800:-

Ska vi göra en sambeställning? :p

Hej
jag har nyligen köpt en Nikon F 100 för två veckor sedan och jag måste säga att den impomerar.

Har aldrig ägt en autofokus kamera tidigare, då jag har använt Canon F1 en manuell kamera.
Det var inte alls svårt att lära sig F 100 och dess inställningar, dessutom sitter den som gjuten i handen och den är väldigt välgjord i sin gedigna kvalitet.

Re: Re: Nikon F100

Macracantha skrev:
I mina ögon är Nikon F100 en kamera gjord av proffs för proffs.....

eller för den prismedvetne amatörfotografen med högt ställda krav (prismedveten för du behöver troligen aldrig byta hus igen..vilket på sikt gör investeringen överkomlig) Jag har nu haft min i ett år och kameran kan reservationslöst rekommenderas, allt är topp, från hantering, känsla till resultat.

Mvh
Johan

Min F100 har jag väl haft runt två år snart och är mycket nöjd, gämför man F100 och F90 (som oxo är ett bra hus så är det en otrolig skillnad.
Förrutom att F100 har ett mycket mer hållbart skal för det första, klart att vissa funktioner är samma det är ju trots allt samma märke...

Köp F100 och du kommer att vara mycket nöjd, anser jag. Eftersom du redan har övervägt att köpa en, och då kommer du med tiden att tycka den är prisvärd.

Men tita givetvis på om du kommer att ha användning för alla fuktionerna, om inte kanske du ör fundera lite nedåt i modell.

/M

tackar allra mjukast...
här finns det uppenbarligen kunnigt och vänligt folk. Jag ska kolla både på F100 och F90x igen.
Tack så mycket:)

Jag kan också bara rekommendera att köpa en F100.
Har köpt min F100 före två veckor sedan.
Har också kollat på de andra (F80 och F90x osv.)

Men jag fattade rätt fort besluttet att den F90x är för gammal. - Tyckte jag i alla fall.
Den F80 hade nästan detsamma funktioner som min gamla Minolta Dynax 505si.
Och den F5 har helt enkelt varit för dyrt!

Så fanns det bara en möjlighet för mig. Och det var att köpa en Nikon F100.

Och efter de första fyra filmer är jag mycket njöd med kameran!

Mvh
Steffen

Jag tycker att folk generellt satsar för mycket på kamerahus än på objektiv. Varför ha proffshus om man inte har bra objektiv?

Man kan få ett häftigt vidvinkelobjektiv för prisskillnaden mellan F100 och F90X. Det finns många proffs som kör F90X, FM2, F3 och F4 med gott resultat.

Dadigan skrev:
Hej.
Jag har funderat på att köpa en F100 och undrar om den är svår att lära sig och om ni anser att den är prisvärd. Den kostar ju en vacker slant...:(

Tjena!
Äger en F100 sedan några mån är jätte nöjd med den! Kan bara rekomendera !!!! Så fort jag har fått koll på scanningen så ska jag lägga upp ngra bilder oxå...*ler*
Mycket prisvärd tycker jag, samma autofocus som F5, superb ljusmätning ( inte RGB som F5 men super ändock felar sällan ).
Du får helt klart vad du betalar för !

Magnum75: Har jag missat att folk som pratar om vilka hus dom har, även nämnder vilken kvalite dom har på sina objektiv?.

Mvh /Mats

Det finns en intressant instruktions videofilm som enbart lär ut alla finesser på Nikon F 100, mao ett superpt sätt att få det instruerat.

Tyvärr har jag ej sett filmen eftersom den bara säljs i USA och enbart i deras videosystem NTSC??
Filmen är gjord av Nikon School i USA och den säljs bl a av Adorama för $24.95. Filmen heter "Getting the most from your Nikon F100"
.
Dessutom har dem två enskilda instruktionsvideo filmer till, en om Nikon F5 och den andra om Nikon F90X.
Även en specialfilm om enbart Nikon SB 28 vid namn ""Getting the most from your Nikon SB 28/SB 28DX Speedlight"

Det skulle vara fint att se dessa filmer F100 och SB 28.

MVH // Björn Möller

Re: Re: Nikon F100

Macracantha skrev:
I mina ögon är Nikon F100 en kamera gjord av proffs för proffs. Men den är inte svårare att lära sig än någon annan kamera. Den är mycket enkel och lätt att använda. Är du van vid tidigare modeller ur Nikons sortiment är det inga problem. Om du frågar mig så tycker jag inte att F100 är prisvärd i Sverige. Men du kan importera den från Tyskland och spara ett par tusen. Ta en titt på TechnikDirekt.de.. De har F100 för 11700:- och komplett med MB15 för 13800:-

Ska vi göra en sambeställning? :p

Du måste skämta? Nu när jag kollade så ligger priset helt plötsligt på runt 20 000:- för en f-100. Är det pågrund av euron eller?

Någon som vet vart man kan köpa d-10 eller f100 från USA? Eller kanske vet någon motsvarighet till pricerunner.com fast i USA?

20 kostar F100:an inte ens i Sverige så det måste vara D100. F100 i Sverige ligger på ca 15 kkr.

/Svante

Mitt fel.

Det är ju typiskt att man ska blanda ihop sådana viktiga saker som två helt skilda kameramodeller.

Jag ber om ursäkt eftersom jag självklart tänke på d100:an och inte f100:an

Men varför ska man investera i en dyr systemkamera då? Varför går det inte att fota med (som jag gör) gamla canon at-1 istället? Eller varför inte en gammal hedlig rolliecord III för mellanformat? Jag är nästan helt emot dom nyaste systemkamerorna som blir allt mer moderniserade med lcd-displayer och allt var det är.

Digitalt är en sak, analogt är en annan.

Ni får ursäkta mig!
MVH /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto