Annons

Nikon F3P

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotosmurfen

Aktiv medlem
jag har en Nikon F3P som inte går att mata fram och knäppa med . Helt låst. Är det någon som kan förklara det eller skall jag lämna in den till en kamerareparatör
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag har inte haft just en sån, bara vanlig F3HP. Och det var ett tag sen nu.

Har du kollat det elementära, att filmen inte klabbat fast? På framsidan, det finns ett vred mellan texten F3 och objektivet, står det rätt? (Att det finns fungerande batteri eller annars om nödutlösaren för att plåta utan batteri ger resultat - borde inte påverka frammatningen men kanske inop med nån dubbelexponringsfunktion?)

Hittade en länk med några uppgifter om specialfunktoner som kanvar inblandade:

 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Jag har inte haft just en sån, bara vanlig F3HP. Och det var ett tag sen nu.

Har du kollat det elementära, att filmen inte klabbat fast? På framsidan, det finns ett vred mellan texten F3 och objektivet, står det rätt? (Att det finns fungerande batteri eller annars om nödutlösaren för att plåta utan batteri ger resultat - borde inte påverka frammatningen men kanske inop med nån dubbelexponringsfunktion?)

Hittade en länk med några uppgifter om specialfunktoner som kanvar inblandade:

skall kolla i morgon. Tack för hjälpen.
 

Johanaxe66

Medlem
Jag hade ett liknande problem med min F3P för en del år sedan. I mitt fall blev frammatningsarmen successivt trögare för att till slut bli helt låst. Jag lämnade in den för service och det visade sig vara ett kugghjul någonstans i mekanismen som behövde bytas.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har en skokartong med "projekt F3" i. En nedplockad HP med liknande fel i väntan på tid och motivation att fortsätta. Jag tror inte Nikon kan serva den längre i brist på reservdelar. Men fråga kan man ju göra. Jag köpte kameran med vetskapen att den inte fungerade.
I den hittade jag en notering innanför bottenplattan. "Åter kunden u.å". Så den här varit på reparation men det var väl för dyrt redan då för 20 år sedan eller så.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
skall kolla i morgon. Tack för hjälpen.
Fungerar Inte. Troligen fel på några kuggar
Jag hade ett liknande problem med min F3P för en del år sedan. I mitt fall blev frammatningsarmen successivt trögare för att till slut bli helt låst. Jag lämnade in den för service och det visade sig vara ett kugghjul någonstans i mekanismen som behövde bytas.
Det är exakt så på min kamera.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
jag har en Nikon F3P som inte går att mata fram och knäppa med . Helt låst. Är det någon som kan förklara det eller skall jag lämna in den till en kamerareparatör
Öppna bakstycket och kolla så att slutaren inte har hängt sig vilket kan ske om batteriet är slut.
Om slutaren har hängt sig med en liten springa vågrätt öppning längs med slutaren kan du få igång den med att sätta kameran på x- på tidsratten och försiktigt sätta in en mejsel eller kniv på slutarbladen och trycka dessa åt andra hållet som slutaren vandrar och snabbt rycka undan mejsel/kniv och då brukar slutaren studsa i rätt läge. Fungerar den sedan är det bara att sätta in nya batterier och sedan mata fram kameran igen.
Prova detta då jag har startat en hel del kameror på det sättet.
 
ANNONS