Annons

Nikon F80

Produkter
(logga in för att koppla)

pyromani

Aktiv medlem
Funderar att konvertera till Nikon pga tillgången till utrustning. Tänkte då på Nikons F80. Någon som har erfarenhet av dess för- och nackdelar?

/ Mats

Funderade också på att byta märke ett tag - från Pentax. Kom fram till att det skulle bli dyrt plus att fördelarna inte var så jättestora.

Jämförde priser/tester på objektiv och kom fram till att det inte skillde särskilt mycket. Ett annat plus är ju att man får två hus till samma system så att man kan ha ett hus för färg, ett för svartvitt.

Om jag var i din situation skulle jag köpa Dynax 7:an istället, en "Mycket prisvärd" kamera enligt Foto.

Det låter mycket logiskt. Dynax 7an är nog inget dumt hus. Plus att batteripacket har vertikal avtryck vilket saknas på F80s BP.

Har bara gått att säga om F80. Få kamerahus har fått så mycket beröm i olika reviews.

Om du vill byta p.g.a tillgång på utrustning så är kanske inte Minolta så mycket bättre än Pentax. Min personliga åsikt om Minolta är att de satsar hårt på att skapa kameror som ska bli utsedda till "Årets kamera" i första hand. Lite som att vinna spurtpris i vasaloppet och strunta i totalsegern.

olofsilfverdal skrev:
men batteripacket till dynax 7 är ju inte jättebilligt...runt 2000 kr tror jag. vet iof inte vad det kostar till F80?

Batteripacket till F80 kostar 750 på scandinavian photo. Funderar mycket över en Nikon D100. Köper man F80 kan man ju kombinera gluggar.

håller nog med anders...har själv minolta och det är ju inte alltid lätt att hitta begagnat.

men dynax 7 ska i alla fall vara en väldigt bra kamera vad jag hört och läst...och skulle det gälla att endast köpa hus oavsett vilket kameramärke man binder upp sig till, skulle jag nog inte tveka att köpa minolta. men sen är det ju allt det andra man får på köpet, sämre status (andrahandsvärde) och lite svårare att hitta begagnat. minolta har än så länge ingen dslr, även om det ska komma snart.

nikon F80 finns att få till rätt bra begagnade priser, bla här på fotosidan har ja märkt (tror jag sett någon på 3000, vilket är rätt ok).

Köpte själv en F80 och är mycket nöjd. En mycket användbar finess är rutnätet i sökaren som man kan slå av och på. Anledningen till mitt val av Nikon systemet var att förutom till Nikon så kan man använda samma objektiv till Kodaks och Fujis digitala SLR. En nackdel ur mitt perspektiv är att Nion inte tycks satasa på 36*24 mm CCDer.

Jag är nöjd med min F80 köpte den i Tyskland
från www.technikdirekt.de
jag är nöjd med kameran. samt att jag la ordern på en ons o fick kameran på en måndag.
hyggligt snabbt från tyskland.

kostade mig ca 3900kr med frakt

kanske ett alternativ ?

ANNONS
Götaplatsens Foto