Annons

Nikon frågor!

LinnC

Medlem
Förutsatt att de har inbyggd fokusmotor. Objektiv som använder fokusmotorn i huset bli manuellt fokuserade, eftersom adaptern saknar sådan motor.

Z50 är dock en DX-kamera, så det blir ju snävare bildvinklar etc än med de kameror tråden från början handlar om.

Tillägg: Det har varit strul med en del tredjepartsobjektiv också, så har man sådana bör man även förvissa sig om att de fungerar på Z eller går att uppdatera.
Jaa, tack för input! känns nog inte som den är ett alternativ ändå. Kan tänka mig en dx som backup/komplement men då tänker jag att jag får mer i d500 för samma peng? och kanske ändå tillräckligt i d7xxx för betydligt mindre peng?
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag hade inte velat ha en DX som backup om min primära var en FX.

Då får du släpa med en massa objektiv om du skall kunna ta dom bilderna du vill med en DX som du ville ta med en FX.

Primära anledningen till att en en backup är ju för det tillfället den primära får för sig att dö. Sedan kan en backup även vara praktisk i dom fallen man behöver två kameror.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade inte velat ha en DX som backup om min primära var en FX.

Då får du släpa med en massa objektiv om du skall kunna ta dom bilderna du vill med en DX som du ville ta med en FX.

Primära anledningen till att en en backup är ju för det tillfället den primära får för sig att dö. Sedan kan en backup även vara praktisk i dom fallen man behöver två kameror.
Så kan det vara, men man kan också se det positivt, att du har med dig dubbelt så många objektiv som du har med dig då du kan anpassa ditt objektivval till DX vs FX. Och är man på fotboll så kan en D500 vara huvudkamera med cropfaktor och bra AF medan är man på bröllop så kan tex en D750 vara huvudkamera och D500 backup
 

esbtse

Aktiv medlem
Hej,

Jag är i behov av en ny kamera, då min gamla börjat sjunga på sista versen.

Planen var att köpa Nikon d850 men den är för dyr i nuläget, då jag är student och mestadels arbetslös i sommar.

Kameran ska både kunna användas professionellt och personligt.

Professionellt fotar jag både sport och porträtt/produkt samt events/bröllop. Ibland ska bilderna printas, vilket ställer lite högre krav.

Privat har jag inte så höga krav då kameran mest ska användas för Instagram, men filmfunktion och smartphone remote är ett krav.

Så, jag tänker att jag har typ 3 alternativ men skulle gärna vilja ha tips/råd!

Alternativen jag överväger är:

1) Försöka hitta en begagnad d850 (men det har inte lyckats än!!)

2) Köpa en begagnad d3-d4s för sport/event /porträtt och typ en d7100/5300 eller liknande för privat.

3) köpa en d750

Eller har nån andra förslag?
Bör vara Nikon dock då jag redan har hyfsade objektiv, så annars måste objektiv in i budgeten också.
Fundera på D500 för DX (djur och fågel) och begagnad D810 för FX(landskap+ atelje). Tror DX fungerar för porträtt men det beror av din optik. Jag siktar själv på D850 och jobbar, trots det tar det 3 år att få ihop till kameran. D3 är en bra 12 Mpix kamera, du har D700 också. D4s är mycket bra kamera men ligger för högt i begagnad pris. D850 är en av Nikons bästa kameror och jag tror att folk är ovilliga att sälja den innan D880 kommer ut på marknaden.
DX fungerar bra som backup. Innan D850 kom använde proffsen D500 för att fotografera djur och fågel med extrem tele. Det du missar med DX är att du inte kan förstora upp bilden lika mycket som med en FX samt du tappar extrema vidvinklar.

Själv funderar jag på att så småningom om byta ut min D300 till en D500 som backup och ha D850/D880 som huvudkamera.
Funderar också på en Zeiss 15mm/2.8 för att få mer vidvinkel på DX.

Du har ju Z6 som många bröllopsfotografer har bytt till, den fungerar bra med video också.. Men klarar inte av D optiken med mekanisk autofokus. Jag har själv en del D optik som det blir för dyrt att ersätta så inga Z kameror för mig.
 
Senast ändrad:

lofling

Aktiv medlem
För sport skulle jag inte välja D750. Alldeles för liten buffert för användbar seriebildtagning. Förutom det är det en utmärkt kamera.

Jag hade för övrigt kombon D500 och D750 för att de kompletterar varandra rätt bra men var ändå inte helt nöjd med att blanda FX och DX. Så det blev en D850 och är sjukt nöjd. Nackdelen är de stora filerna, vilket gör att det krävs lagring, samt att jag inte har något backupkamerahus. Skulle jag jobba som sport- eller bröllopsfotograf skulle jag aldrig ha enbart ett hus, men som tur var är foto bara min hobby!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är man intresserad i buffer så kan man se i tabellen här. Själv har jag dock inte märkt något problem och behöver man lite till så kan man alltid välja 12 bitar då man troligen inte fotograferar sport med ISO under 400. D810 är inte heller något monster i serietagning.

 

lofling

Aktiv medlem
Är man intresserad i buffer så kan man se i tabellen här. Själv har jag dock inte märkt något problem och behöver man lite till så kan man alltid välja 12 bitar då man troligen inte fotograferar sport med ISO under 400. D810 är inte heller något monster i serietagning.

Bara för att du inte har haft problem betyder inte att det inte är något problem. Lite ironiskt att läsa i texten du länkat till om Nasims besvikelse på D750s undermåliga buffertstorlek...

D810 har i runda slängar dubbelt så stor buffert för den delen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Bara för att du inte har haft problem betyder inte att det inte är något problem. Lite ironiskt att läsa i texten du länkat till om Nasims besvikelse på D750s undermåliga buffertstorlek...

D810 har i runda slängar dubbelt så stor buffert för den delen.
Visst kan det vara så, men jag har använt den en hel del till flygande fågel och för mig så var aldrig bufferten något problem. Nu kom jag från D7100 och D7200 inte säkert att någon av dessa var bättre. Nu har jag en D500 till fågel och det är ju klart det är ju en helt annan maskin
 

lofling

Aktiv medlem
Visst kan det vara så, men jag har använt den en hel del till flygande fågel och för mig så var aldrig bufferten något problem. Nu kom jag från D7100 och D7200 inte säkert att någon av dessa var bättre. Nu har jag en D500 till fågel och det är ju klart det är ju en helt annan maskin
Jag har använt den en hel del till fotboll och då har bufferten tagit slut, ofta precis när jag velat ta några bilder till. Framförallt är problemet att det dröjer ett tag att skriva ner alla bilder.

Läs i alla fall vad som står i just den text du länkade till istället ;-)
 

Falumas

Aktiv medlem
Att tänka på när det gäller buffer och väntan vid full buffert är att minneskortshastigheten spelar stor roll.
Ett snabbt minneskort gör att bufferten räcker längre, den börjar tömmas redan efter att första bilden tas.

Artikeln ovan är en väldigt teoretiskt jämförelse och ger bara en hint, men långt ifrån hela sanningen.
 

lofling

Aktiv medlem
Att tänka på när det gäller buffer och väntan vid full buffert är att minneskortshastigheten spelar stor roll.
Ett snabbt minneskort gör att bufferten räcker längre, den börjar tömmas redan efter att första bilden tas.

Artikeln ovan är en väldigt teoretiskt jämförelse och ger bara en hint, men långt ifrån hela sanningen.
Det håller jag med om, men i fallet med D750 hjälper tyvärr inte ett snabbt minneskort (300 Mb/s) särskilt mycket mot det jag beskrev. Bufferten och kameran sätter begränsningar vilka gör att den inte är optimal för sport. Men det är klart det går att fota sport och fågel med den.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag skulle satsa på en Z6, har allt en D750 har och lite till...24MP räcker till det mesta och AF till sport...
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Fick då min D850 och jag hittar i menyn att man kan ställa in exponeringsmätaren på sådant sätt att exponeringen sätts efter högdagrarna (en sorts automatisk ETTR).

Min fråga är hur väl det fungerar i praktiken ? Eller är det fortfarande ETTR som gäller om man vill utnyttja sensorns dynamiska omfång till max !?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Visst kan det vara så, men jag har använt den en hel del till flygande fågel och för mig så var aldrig bufferten något problem. Nu kom jag från D7100 och D7200 inte säkert att någon av dessa var bättre. Nu har jag en D500 till fågel och det är ju klart det är ju en helt annan maskin
Jag gör en pudel på denna. Var ute och fotografera tornfalksungar och skiftade från min D500 till min D750 för jag fick så höga ISO, det var dåligt ljus och korta tider. Men det var väldans vilken skillnad det var, det tog inte många sekunder tills det blev stopp med D750. Men nu kör jag både raw och jpg med skrivning till samma kort och 14 bitar så det går att förbättra det. Men när jag hade D7200 och D750 så märkte jag inget problem men när jag kom från D500 så upplevde jag det som det blev tvärstopp i serietagningen
 

lofling

Aktiv medlem
Jag gör en pudel på denna. Var ute och fotografera tornfalksungar och skiftade från min D500 till min D750 för jag fick så höga ISO, det var dåligt ljus och korta tider. Men det var väldans vilken skillnad det var, det tog inte många sekunder tills det blev stopp med D750. Men nu kör jag både raw och jpg med skrivning till samma kort och 14 bitar så det går att förbättra det. Men när jag hade D7200 och D750 så märkte jag inget problem men när jag kom från D500 så upplevde jag det som det blev tvärstopp i serietagningen
Ingen fara, och bra och stort att du kommenterar igen!

Det största problemet är nog irritationen att varje gång man tycker att det är en bra sekvens på gång och man börjar hoppas på en riktigt bra bild, då är bufferten full. Sedan står man många sekunder och väntar på att kunna ta en sekvens till, och när man kan börja seriebildtagning, då är den intressanta sekvensen inte sällan över.
 

esbtse

Aktiv medlem
Hej,

Jag är i behov av en ny kamera, då min gamla börjat sjunga på sista versen.

Planen var att köpa Nikon d850 men den är för dyr i nuläget, då jag är student och mestadels arbetslös i sommar.

Kameran ska både kunna användas professionellt och personligt.

Professionellt fotar jag både sport och porträtt/produkt samt events/bröllop. Ibland ska bilderna printas, vilket ställer lite högre krav.

Privat har jag inte så höga krav då kameran mest ska användas för Instagram, men filmfunktion och smartphone remote är ett krav.

Så, jag tänker att jag har typ 3 alternativ men skulle gärna vilja ha tips/råd!

Alternativen jag överväger är:

1) Försöka hitta en begagnad d850 (men det har inte lyckats än!!)

2) Köpa en begagnad d3-d4s för sport/event /porträtt och typ en d7100/5300 eller liknande för privat.

3) köpa en d750

Eller har nån andra förslag?
Bör vara Nikon dock då jag redan har hyfsade objektiv, så annars måste objektiv in i budgeten också.
Finns en begagnad D810 till salu på Cyberphoto för 16000 kr. Lite dyrt tycker jag borde vara runt 12000 kr.
 

LinnC

Medlem
Finns en begagnad D810 till salu på Cyberphoto för 16000 kr. Lite dyrt tycker jag borde vara runt 12000 kr.
jag hittade en för 9000kr som var i väldigt bra skick. Men blev tvungen att vänta pga ekonomi. Köpte en d750 för 5000kr och planerar att köpa till d810 när jag hittar ett bra erbjudande igen och har råd! tack för tips dock :)
 

LinnC

Medlem
Men en ny fråga! kanske borde starta en ny tråd.. men jag har hittat en d4s för 6k med 15000 exponeringar. För mig som kommer fota porträtt, produkt, arkitektur, bröllop och sport. Är det en bra deal? är det ett bra alternativ till d850 som jag egentligen ville ha att köpa d750, d810 och d4s? tänker att d810 har bildkvalite + upplösning, d4s för sport och d750 för resten?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Är det på Tradera? Den kommer inte att sluta på 6000 kr!
Dessutom är det 115000 exponeringar.
Någonstans 12000-15000 kr skulle jag tro. I alla fall över 10000
 
ANNONS