Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon FX - Vidvinkelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Liljar

Medlem
Tänkte köpa ett vidvinkelobjektiv till min FX kamera. Är som sagt lite osäker och behöver lite tips på vad jag skall köpa. Objektivet hade varit bra om jag kan både använda att fotografera lägenheter och landskap med... o ja den behöver ju inte kosta skjortan heller om det är möjligt.

Skulle ett fast objektiv vara ett alternativ? Har ett tokina 12-24 DX objektiv till min DX men väldigt sällan jag zommar ut från 12mm.

Vad tror ni? Tips?

Tack på förhand,
Fredrik

Tänkte köpa ett vidvinkelobjektiv till min FX kamera. Är som sagt lite osäker och behöver lite tips på vad jag skall köpa. Objektivet hade varit bra om jag kan både använda att fotografera lägenheter och landskap med... o ja den behöver ju inte kosta skjortan heller om det är möjligt.

Skulle ett fast objektiv vara ett alternativ? Har ett tokina 12-24 DX objektiv till min DX men väldigt sällan jag zommar ut från 12mm.

Vad tror ni? Tips?

Tack på förhand,
Fredrik

Du kan använda ditt Tokina på din FX. Om du zoomar ut till 18mm när det sitter på din FX får du samma bildvinkel som vid 12mm på DX och vinjetteringen försvinner någonstans vid 16mm har jag för mig. Då har de en zoom på 18-24mm som är fullt användbar. Det du behöver göra på kameran är att ta bort inställningen att den med automatik ställer om till DX-läget när du monterar ett DX-objektiv.

Tokinas 12-24 är ett mycket bra objektiv och om du tycker det räcker med det kortare zoom-omfånget på din FX-kamera är det svårt att hitta ett så mycket bättre om du inte vill slanta upp en massa pengar förstås. Prova detta och jag tror du kommer att vara fullt nöjd.

/Frode

Du kan använda ditt Tokina på din FX. Om du zoomar ut till 18mm när det sitter på din FX får du samma bildvinkel som vid 12mm på DX och vinjetteringen försvinner någonstans vid 16mm har jag för mig. Då har de en zoom på 18-24mm som är fullt användbar. Det du behöver göra på kameran är att ta bort inställningen att den med automatik ställer om till DX-läget när du monterar ett DX-objektiv.

Tokinas 12-24 är ett mycket bra objektiv och om du tycker det räcker med det kortare zoom-omfånget på din FX-kamera är det svårt att hitta ett så mycket bättre om du inte vill slanta upp en massa pengar förstås. Prova detta och jag tror du kommer att vara fullt nöjd.

/Frode

Ah grymt det visste jag inte! Jag är väldigt nöjd med det objektivet nämligen, trodde vinjetten skulle bli markant. Måste testas ikväll efter jobbet.

Tack för svaret Frode!

Vilken kamera har du? På t ex D800 går du in på Automatisk DX beskärning och ställer den på OFF. /Frode

På D700 så hittar du den under Shooting menu -> Image area -> Auto DX crop

Lycka till :) D700 är en grym kamera och det var just den jag körde mitt Tokina 12-24 på. Har som sagt för mig att vinjetteringen i stora delar är borta vid ca 16mm men det beror förstås också på vilken bländare du använder.

Ett annat objektiv som knappt vinjetterar på FX är 35/1,8 DX men det skiljer sig åt från objektiv till objektiv.

/Frode

Ah grymt det visste jag inte! Jag är väldigt nöjd med det objektivet nämligen, trodde vinjetten skulle bli markant. Måste testas ikväll efter jobbet.

Tack för svaret Frode!

I D600:an finns en programvara som reducerar vinjetteringen, inte vinjetten för det är något helt annat, finns inte den i D700?//K

Tack! Måste jag slå av och på funktionen om jag byter sedan till ett FX objektiv? Hur funkar det?

Nej, det funktionen gör är att säga åt kameran att använda hela sensorn oavsett om du sätter dit ett DX- eller FX-objektiv.

(Eller snarare tvärtom, funktionen att beskära bilden automatiskt med DX-objektiv är avslagen när kameran inte beskär.)

Nej, det funktionen gör är att säga åt kameran att använda hela sensorn oavsett om du sätter dit ett DX- eller FX-objektiv.

(Eller snarare tvärtom, funktionen att beskära bilden automatiskt med DX-objektiv är avslagen när kameran inte beskär.)

Då är jag med. Finns det någon vits med att ha den på ställd till DX-format?

Då är jag med. Finns det någon vits med att ha den på ställd till DX-format?

Kameran gör egentligen precis samma sak som du kan göra efteråt i datorn. Några fördelar dock.
- Bildfilerna blir mindre
- På några kameror får man fler bilder per sekund i beskuret läge
- Bildbufferten klarar fler bilder vid serietagning

Kanske något annat som jag inte tänker på just nu. I de flesta fall spelar det alltså ingen som helst roll.

/Frode

Kameran gör egentligen precis samma sak som du kan göra efteråt i datorn. Några fördelar dock.
- Bildfilerna blir mindre
- På några kameror får man fler bilder per sekund i beskuret läge
- Bildbufferten klarar fler bilder vid serietagning

Kanske något annat som jag inte tänker på just nu. I de flesta fall spelar det alltså ingen som helst roll.

/Frode

Grymt Frode tack för all information!

Vad tror ni? Tips?

Tack på förhand,
Fredrik

Ett alternativ, för ultra vidvinkel är ju annars;
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=21736

Se bilder här;
http://www.flickr.com/groups/samyang_14mm/pool/

Två klara nackdelar;
1) Manuell fokus (man lär sig snabbt)
2) Ganska kraftig distorsion (fixas lätt i datorn)

Kan man leva med de två begränsningarna ovn, får man ett fint objektiv för en relativt sett billigt objektiv. Nikons variant är nog bättre på alla sätt och vis, men kostar ju avsevärt mera.

Frodes tips att köra med objektivet du har är en bra start, själv kör jag mycket med DX35/1,8 på mina FX-kameror (utan att beskärma i kameran) och tycker det fungerar utmärkt :)

Skulle du sedan ändå vilja gå vidare och skaffa ett inte allt för dyrt vidvinkelobjektiv avsett för FX så är Nikons AF-S 18-35/3,5-4,5 ett bra tips. Det ger mycket valuta för pengarna och är trevligt att använda.

... Har ett tokina 12-24 DX objektiv till min DX men väldigt sällan jag zommar ut från 12mm.

Du menar väl "zoomar in" när det blir större i sökaren och brännvidden ökar?

På D700 så hittar du den under Shooting menu -> Image area -> Auto DX crop

Extrema vidvinkar gjorda för DX fast på en FX kan vara jätteskoj, körde tex min 12-24DX på D700 ett tag, kul kul. Mörka och svarta hörn, javisst, gärna :)

ANNONS
Götaplatsens Foto