Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Objektiv AF 14-24/2,8G ED AF-S

Produkter
(logga in för att koppla)
Tokbra glugg, köpte en sådan ihop med min föredetta D3.
Bra färger, bra skärpa och bra kontrast!

Köp om du har stålarna, orkar bära och kan vara utan filter!

Mvh // Martin

Hej !!

Kan någon säga något om detta objektiv Nikon Objektiv AF 14-24/2,8G ED AF-S ???

Tror det mesta redan är sagt i andra trådar. Köpte nyligen ett själv. Min andra genom åren. Är en oerhört skarp glugg, även fullt öppen. För total skärpa, hörn till hörn behöver den bländas ner till 5,6. I mitten är det skarpt från 2,8. Välbyggd och lite för tung för att vara bekväm. För egen del gör den sig bäst vid fest och sociala sammanhang. Men användningsområdena är många. En av de bästa zoomarna. Har fått lite kritik för att vara känslig för flare vilket säkert stämmer med sin stora välvda frontlins. Inte fri från distortion men hanterar den ändå riktigt bra med tanke på omfånget. Tycker den är en värdig medlem av zoomtrilogin med 24-70 och 70-200.

Jag sålde av hela min utrustning 2011 för att finansiera digital mellanformat. Blev av med allt utan min D3, så jag kompletterade upp med en AFS 16-35/4 för lite mingelfoto vid bröllop.
Denna glugg är billigare men går absolut inte att jämföra med AFS 14-24/2.8, vågar påpeka att den inte är i närheten... Dock får man möjligheten att använda filter vilket är trevligt samt lägre vikt!

Men, skulle jag välja en Nikon vidvinkelzoom idag hade det garanterat blivit en 14-24 igen!

Passar den även till Nikon D300S ??
Om du vill ha mer vidvinkel till dx hus och inte tänkt gå över till fx i framtiden är det bättre att välja Sigma 8-16mm. Har denna själv och är grymt nöjd med vad den kan prestera. Skärpan med Sigma 8-16mm lär också vara jämförbar med Nikon 14-24mm. Men ljusstyrkan saknas hos Sigmat...

ANNONS
Götaplatsens Foto