Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon P6000

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte så att det redan idag finns lite väl många olika format att handskas och att det inte skulle skada om det blev färre? OK, jag lider inte av någon Microsoftfobi, varför jag inte ser någon större orsak till oro bara för att Microsoft finns med i bilden. Ibland kan det faktiskt vara nödvändigt att någon stor drake tar tag i rodret för att bringa ordning i röran.

Öppna protokoll leder inte med automatik till färre olika format eller mindre problem, men det har blivit modernt att hylla öppna format. Att det finns problem med dessa nämns sällan.

Och var Canon kommer in? Enkelt. Kanske inte du har noterat att när något kommer från Canon är det positivt men om någon annan fabrikant kommer med något så blir ofta mest en klagolåt som stäms upp.

Jo, det finns många format. Ett intiativ från en drake som jag tycker verkar vettigt är Adobe's DNG. Deras specifikation är öppen och SDK:n är fri att ladda ner (finns dessutom lösningar med öppen källkod). Dvs, det finns redan en drake som jobbat på detta i flera år. Microsoft släpper sin "standard" bara för att kunna låsa folk till deras plattform. Tycker det är riktigt bra av t.ex. Pentax att erbjuda DNG rakt ut ur kameran.

Ang Canon då: Aha, jag läser sällan Canon-delarna av forumet, trivs bäst med Nikons kameror (mycket sentimentalitet skulle man kunna säga).

Givetvis vill alla tjäna pengar. Allt annat vore konstigt. Även de små vill ha en märkbar inkomst och jag tvivlar på att de som ger sig in i det där med "öppen standard" gör det som en form av välgörenhet. Det låter helt enkelt för bra för att vara sant när det talas om att det är så bra med öppen standard.

Om nu öppna standarder vore så överlägset kan man ju ställa frågan varför de inte är de dominerande. Eller är den största delen av planetens befolkning en samling okunniga stollar eftersom de inte hängivet faller på knä införde öppna standarder som finns? Jag tror inte det. Det har ju även visat sig att det finns större företag och kommuner som övergått till datasystem med öppen standard och som i och med det fått märkbart ökade kostnader och problem istället motsatsen som de förespeglades göra.

Så när nu Nikon uppenbarligen i samarbete med Microsoft tar sig för med att komma med något som de kanske ser som en väg mot ett enhetligare bildfilformat än dagens uppsjö skall alltså detta steg dömas ut på grund av att Microsoft finns med i bilden. Tala om Microsoftfobi! Någon eller några måste ju ta det första steget, men det tycks som om detta steg först måste godkännas av en del på fotosidan.se för att anses som acceptabelt.

Troligen accepterar du inte min ståndpunkt och det bryr jag mig inte om.

Phew. För att strunta i vad andra tycker tycker du väldigt mycket. Kudos.

Jag är säker på att Nikon ser pengar i sammarbetet med Microsoft på samma sätt som Microsoft gör det. De tror att konsumenterna inte bryr sig om det är ett nytt format, bara det funkar. I många fall gör konsumenterna med all säkerhet exakt som Nikon/Microsoft vill. När de väl har några års filer sparade i ett format som bara fungerar ihop med Windows, tja, då kanske det är bäst att fortsätta med Windows (det är Microsofts hela business plan i en mening).
Jag vet inte nu vad för fördel Nikon ser med det, men nått måste det ju vara eftersom de frångår NEF-raw. Kanske de kan få nån fin liten etikett att sätta på utsidan av lådorna med Windows-logga eller liknande, "Windows Vista Certified"-ish.

Angående kostnader för att byta till öppna system från Microsoft-dito så finns det många studier som visar i bägge riktningarna. Skillnaden som jag ser när man tittar på sponsorerna av dessa studier är hur mycket mer pengar Microsoft har än motståndarna att spendera på att pitcha dom till pressen. Personligen förstår jag att folk vill ha Windows på klienter (samma på kontoret som dom kör hemma), absolut inte på servers dock. Det en Unix/Linux/VMS-server klarar måste ersättas med 10 Windows-servers för att få till något som liknar tillförlitlighet. Sen kommer de månatliga patcharna som omöjligör 365/24-drift.

För övrigt så tycker jag inte om några entiteter som får för stort inflytande, de sätter de normala marknadskrafterna ur spel. Finns många fler företag än Microsoft jag inte gillar mao. Som tur är är jag ju inte ensam, det finns ju myndigheter både i USA och EU som försöker hålla koll på jättarna via konkurrens-lagstiftning.

Angående det här Microsoft vs Apple som en del försöker få in i den här tråden (Apple har lika lite här att göra som Canon imho); jag tänker inte betala Apple dubbelt så mycket som för motsvarande standard PC-hårdvara från vilken nätbutik som helst bara för att designen anses vara bättre. Jag tittar sällan på mer än mina skärmar, datorn behöver inte vara vacker.

G9. 35-210mm F2.8 - F4.8
P6000 28-112mm F2.7 - F5.9

Lol...? Nu har jag själv inte använt G9, men största öppning vid motsvarande 112mm borde va ~3.7 eller 4.0 i värsta fall.
Någon som har använt G9 eller vet den exakta siffran får gärna komma med ett input.

Testade just men det är rätt svårt att få till exakt brännvidd. På motsvarande 89 mm så har G9 3,5 som största bländare och vid 138 mm så var det 4,5. Det borde alltså ligga någonstans mellan.....

Mac vs. Windows

Vad är vinsten jämfört med att använda Windows?

Jag använder både Mac OS X och Windows Vista varje dag. Strulfaktorn är mindre med Mac. Trots det köpte jag en PC med Windows häromdagen.

Nu borde den här tråden flyttas till vs-forumet. Hur flyttar man en tråd?

Om nu öppna standarder vore så överlägset kan man ju ställa frågan varför de inte är de dominerande. Eller är den största delen av planetens befolkning en samling okunniga stollar eftersom de inte hängivet faller på knä införde öppna standarder som finns? Jag tror inte det.
Det tror däremot jag.

Det har ju även visat sig att det finns större företag och kommuner som övergått till datasystem med öppen standard och som i och med det fått märkbart ökade kostnader och problem istället motsatsen som de förespeglades göra.
OK. Om du letar rätt på ett sådant exempel så ska jag leta rätt på exempel på motsatsen.

Så när nu Nikon uppenbarligen i samarbete med Microsoft tar sig för med att komma med något som de kanske ser som en väg mot ett enhetligare bildfilformat än dagens uppsjö skall alltså detta steg dömas ut på grund av att Microsoft finns med i bilden. Tala om Microsoftfobi! Någon eller några måste ju ta det första steget, men det tycks som om detta steg först måste godkännas av en del på fotosidan.se för att anses som acceptabelt.
Problemet här är Microsofts track record på området. MS är ökända för att anamma en standard och sen göra små odkumenterade utökningar och på så sätt göra sig inkompatibla med alla andra. Speceillt bra fungerar denna strategi på områden där MS är dominerande. Det gör att konkurrenterna inte har någon större chans.

Nja, det nya NRW-formatet går tydligen att öppna och redigera i View NX (men bara i Windows), men inte i Capture NX.

http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1635/overview.html

http://www.nikon-coolpix.com/e/p6000.html

Det kanske har uppenbarat sig en lösning för oss med Mac!

Följande står att läsa på www.dpreview.com

Apple has released a RAW compatibility update for iPhoto '08 and Aperture 2.

Update 2.3 supports RAW files from the Canon EOS 50D, Nikon D90, Sony A900 and the

Nikon Coolpix P6000.

The latest update also addresses unspecified issues relating to certain cameras already supported and overall stability of RAW conversion.

ANNONS
Götaplatsens Foto