bjorso
Aktiv medlem
Troligen accepterar du inte min ståndpunkt och det bryr jag mig inte om.
Jodå, jag accepter dina ståndpunkter, det har jag inga problem med men jag håller inte med dig.
//bjorso
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jodå, jag accepter dina ståndpunkter, det har jag inga problem med men jag håller inte med dig.
//bjorso
Är det inte så att det redan idag finns lite väl många olika format att handskas och att det inte skulle skada om det blev färre? OK, jag lider inte av någon Microsoftfobi, varför jag inte ser någon större orsak till oro bara för att Microsoft finns med i bilden. Ibland kan det faktiskt vara nödvändigt att någon stor drake tar tag i rodret för att bringa ordning i röran.
Öppna protokoll leder inte med automatik till färre olika format eller mindre problem, men det har blivit modernt att hylla öppna format. Att det finns problem med dessa nämns sällan.
Och var Canon kommer in? Enkelt. Kanske inte du har noterat att när något kommer från Canon är det positivt men om någon annan fabrikant kommer med något så blir ofta mest en klagolåt som stäms upp.
Givetvis vill alla tjäna pengar. Allt annat vore konstigt. Även de små vill ha en märkbar inkomst och jag tvivlar på att de som ger sig in i det där med "öppen standard" gör det som en form av välgörenhet. Det låter helt enkelt för bra för att vara sant när det talas om att det är så bra med öppen standard.
Om nu öppna standarder vore så överlägset kan man ju ställa frågan varför de inte är de dominerande. Eller är den största delen av planetens befolkning en samling okunniga stollar eftersom de inte hängivet faller på knä införde öppna standarder som finns? Jag tror inte det. Det har ju även visat sig att det finns större företag och kommuner som övergått till datasystem med öppen standard och som i och med det fått märkbart ökade kostnader och problem istället motsatsen som de förespeglades göra.
Så när nu Nikon uppenbarligen i samarbete med Microsoft tar sig för med att komma med något som de kanske ser som en väg mot ett enhetligare bildfilformat än dagens uppsjö skall alltså detta steg dömas ut på grund av att Microsoft finns med i bilden. Tala om Microsoftfobi! Någon eller några måste ju ta det första steget, men det tycks som om detta steg först måste godkännas av en del på fotosidan.se för att anses som acceptabelt.
G9. 35-210mm F2.8 - F4.8
P6000 28-112mm F2.7 - F5.9
Lol...? Nu har jag själv inte använt G9, men största öppning vid motsvarande 112mm borde va ~3.7 eller 4.0 i värsta fall.
Någon som har använt G9 eller vet den exakta siffran får gärna komma med ett input.
Vad är vinsten jämfört med att använda Windows?
Det tror däremot jag.Om nu öppna standarder vore så överlägset kan man ju ställa frågan varför de inte är de dominerande. Eller är den största delen av planetens befolkning en samling okunniga stollar eftersom de inte hängivet faller på knä införde öppna standarder som finns? Jag tror inte det.
OK. Om du letar rätt på ett sådant exempel så ska jag leta rätt på exempel på motsatsen.Det har ju även visat sig att det finns större företag och kommuner som övergått till datasystem med öppen standard och som i och med det fått märkbart ökade kostnader och problem istället motsatsen som de förespeglades göra.
Problemet här är Microsofts track record på området. MS är ökända för att anamma en standard och sen göra små odkumenterade utökningar och på så sätt göra sig inkompatibla med alla andra. Speceillt bra fungerar denna strategi på områden där MS är dominerande. Det gör att konkurrenterna inte har någon större chans.Så när nu Nikon uppenbarligen i samarbete med Microsoft tar sig för med att komma med något som de kanske ser som en väg mot ett enhetligare bildfilformat än dagens uppsjö skall alltså detta steg dömas ut på grund av att Microsoft finns med i bilden. Tala om Microsoftfobi! Någon eller några måste ju ta det första steget, men det tycks som om detta steg först måste godkännas av en del på fotosidan.se för att anses som acceptabelt.
Det är ingen större skillad på måtten mellan G9, G10 och P6000.Dock tror jag att P6000 är en mer fickvänlig kamera än G9
Ja, det vill jag ha. Ett gps-chip torde inte kosta speciellt mycket idag, så alla kameror borde ha inbyggd GPS.och GPS kan säkert va användbart
Nja, det nya NRW-formatet går tydligen att öppna och redigera i View NX (men bara i Windows), men inte i Capture NX.
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1635/overview.html
http://www.nikon-coolpix.com/e/p6000.html