Annons

Nikon patenterar digitalbakstycke till gamla analoghus

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hm nåja :) Det är faktiskt inte ett patent för digitala bakstycken till filmkameror.

Det är så vitt jag kan se bara ett patent på de mekanismer som krävs för att finjustera och bibehålla sensorplanets avstånd till det optiska planet. Dvs ett patent för en teknik som möjligen kan lösa ett enda av alla de ganska många tekniska svårigheter man måste övervinna för att skapa ett digitalt bakstycke som fungerar i en filmkamera.

Jag är fortsatt ganska skeptisk till själva grundidén ... :)
 

Tell

Aktiv medlem
Hm nåja :) Det är faktiskt inte ett patent för digitala bakstycken till filmkameror.

Det är så vitt jag kan se bara ett patent på de mekanismer som krävs för att finjustera och bibehålla sensorplanets avstånd till det optiska planet. Dvs ett patent för en teknik som möjligen kan lösa ett enda av alla de ganska många tekniska svårigheter man måste övervinna för att skapa ett digitalt bakstycke som fungerar i en filmkamera.

Jag är fortsatt ganska skeptisk till själva grundidén ... :)
Men varför skulle det vara så svårt att få sensorplanet exakt rätt när film man sätter i kameran inte verkar ha några problem med det?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Men varför skulle det vara så svårt att få sensorplanet exakt rätt när film man sätter i kameran inte verkar ha några problem med det?
För att vi idag ställer enormt mycket högre krav på precision än man gjorde på filmtiden. Skillnaden är mycket stor. Tänk på alla forumtrådar du sett de senaste åren om fokusfel. Prova att ha bildsensorer som varierar ett par tiondels millimeter hit eller dit ... Eller att sensorn inte sitter helt exakt plant.

När man uppgraderade buffertminnet i Nikon D3 (så att den fick lika stor buffert som D3s) var reparatören tvungen att lossa sensorn för att komma åt och göra bytet. En stor del det som gjorde den uppgraderingen tidsödande (och därmed dyr) var att det tog en hel del tid att justera tillbaka sensorn igen efteråt. Kraven på precision är mycket höga om du inte skall få en massa fenomen.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Framför allt tror jag inte att den här är i närheten av att kunna justera med tillräcklig precision. Jag tror inte heller att någon annan del av systemet har tillräcklig precision. Tryck lite på filmluckan och känn hur den glappar!

Dessutom saknas ju alla andra delar av systemet.
 

millgard

Aktiv medlem
Resten får plats i en MD-12 eller MD-4...

Men jag tror att det ligger mycket i det där med att hålla sensorn exakt plan.,Film är ju enormt mycket tolerantare i det avseendet.
 

cango

Avslutat medlemskap
bakstycken för 15 år sen, ja, det kan jag förstå ett behov av. Men idag? Vad finns det för vinningar? Vad skulle det få kosta för att vara intressant? (ja avser inte mellanformat här)
 

millgard

Aktiv medlem
Det som också ligger i sakens natur är att en sådan lösning skulle ge ett förnyat värde till de befintliga gamla husen (såvida inte den bara passar en enda modell). Det skulle ju bli en stark konkurrent till Leica M9, till exempel. (som ju egentligen är samma grej).
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag kunde tro på det om man kunde lämna in sin kamera och få den ombyggd och kalibrerad hos Nikon, men aldrig att Nikon kommer att sälja en sån här som kunden får bygga om och kalibrera själv.

Ramlar en skruv på ett motljusskydd av säljer de inte en ny skruv utan man får skicka in det på service. Där har ni vad Nikon tror om sina kunders kompetens...
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Vad skulle det få kosta för att vara intressant? (ja avser inte mellanformat här)
Jag skulle utan vidare slanta 10k för att lämna in ett FM2- eller FA-hus och få det digitaliserat med D700-sensor. Givet att installationen görs permanent, med vettiga toleranser. Tror inte på "gör det själv"-lösning av de skäl som redan påpekats.

Eftersom Nikon vet det kommer de ta minst 20k om lösningen någonsin blir verklighet ;-)
 

millgard

Aktiv medlem
Säg 10.000 då, men då blir det med D800-sensor. Ingen AF behövs ju, såvida inte den monteras direkt på sensorn...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Vilken dröm att kunna få en 24mp sony sensor i min Nikon Fm2.. Wow.. Dock är detta alldeles för bra för att vara sant. Om det blir sant, så kommer det antagligen göra kameran klumpigare och då förloras ju hela syftet. Tycker de kan patentera ett kamerahus i storlek med D3200 med en FF sensor i istället. Känns mer troligt att det händer inom en 10-20 år (med tanke på hur sega Nikon är )
 

Ventures

Aktiv medlem
Är inte patentet bara till för att hindra någon att komma på tanken att börja tillverka och sälja något sådant? Det börjar säkert bli billigt med FF sensorer i och med en större marknad. För 15 år sedan kostade en FF-sensor c:a 50.000 kr med 1 Mpx och det fanns digitala bakstycken.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Glöm FX-sensorer ... De får inte plats.

Tänk på att det sitter en hel del saker utanför själva bildytan på en sensor och om du skall klämma in en sensor i en befintlig kamerakropp lutar det snarare åt APS-C (DX) eller däromkring.

Tänk också på att man måste bygga dit ett separat avtryck eftersom det blir svårt, i de flesta fall omöjligt, att få ett gammalt mekaniskt avtryck att trigga en sensoravläsning. Sedan skall du synka de bägge avtrycken för att få upp spegeln och öppna den mekaniska slutaren medan bilden tas (även om vi för enkelhets skull kör med elektronisk slutare i själva sensorn). Tänk sedan på att det inte räcker med en sensor, man måste dit med en processor och en hel del kringelektronik. Även om elektronik går att krympa mycket så blir det ett ganska klumpigt paket.

Ett digitalt bakstycke skulle alltså kräva en mycket hög mekanisk precision, ta mycket plats och du behöver dit med mycket mer grejer än bara en sensor. Så även med stora tillverkningsvolymer så kommer det blir dyrt. Rejält dyrt. Många gånger dyrare än en komplett D800 ...

Ingenting är omöjligt, men jag är oerhört skeptisk :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
För 15 år sedan kostade en FF-sensor c:a 50.000 kr med 1 Mpx och det fanns digitala bakstycken.
Nja, någon sensor i ff-storlek tror jag inte fanns 1997. Å andra sidan klämde Kodak in åtskilligt fler än en miljon pixlar på de sensorer som de satte i bakstycken till Nikon- och Canonhus på den tiden. Redan 1995 var de uppe i 6 mpix.
 

matti

Aktiv medlem
Glöm FX-sensorer ... De får inte plats.

Tänk på att det sitter en hel del saker utanför själva bildytan på en sensor och om du skall klämma in en sensor i en befintlig kamerakropp lutar det snarare åt APS-C (DX) eller däromkring.

Tänk också på att man måste bygga dit ett separat avtryck eftersom det blir svårt, i de flesta fall omöjligt, att få ett gammalt mekaniskt avtryck att trigga en sensoravläsning. Sedan skall du synka de bägge avtrycken för att få upp spegeln och öppna den mekaniska slutaren medan bilden tas (även om vi för enkelhets skull kör med elektronisk slutare i själva sensorn). Tänk sedan på att det inte räcker med en sensor, man måste dit med en processor och en hel del kringelektronik. Även om elektronik går att krympa mycket så blir det ett ganska klumpigt paket.

Ett digitalt bakstycke skulle alltså kräva en mycket hög mekanisk precision, ta mycket plats och du behöver dit med mycket mer grejer än bara en sensor. Så även med stora tillverkningsvolymer så kommer det blir dyrt. Rejält dyrt. Många gånger dyrare än en komplett D800 ...

Ingenting är omöjligt, men jag är oerhört skeptisk :)
Sa' ju de' :rolleyes: Du Grevture uttryckte på ett bra sätt VARFÖR jag sade det :cool:

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
 

Gimbal

Aktiv medlem
Tror inte det skulle vara så himla svårt. Mycket som man tar för givet på en normal digitalkamera får/kan plockas bort. Strunta i displayen och all hantering som hör till den, ingen videoinspelning, inga video-ut signaler eller mikrofoner. Man skulle även kunna strunta i jpeg och enbart köra raw. Plötsligt behöver processorn inte göra mycket alls, bara tanka ner rådatan till minnet. Sedan finns det väl iofs ingen som gör en sådan "enkel" processor heller utan allt kommer färdigt, därmed inte sagt att alla funktioner behöver utnyttjas.
 
ANNONS