Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon SB 900

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har precis i dagarna skaffat mig en SB 900. En mycket fin blixt som verkligen känns professionell på alla sätt och vis. Det som förbryllar mig är dock att blixten tycks underexponera en aning i i-TTL BL medans den i standard TTL verkar exponera helt perfekt. Tidigare har jag upplevt att SB 800 var bättre i det balanserade upplättningsläget vilket den också bör vara då det är ett intelligentare blixtläge. Men SB 900 tycks ge bättre exponering och utlysning i standardläget.

Är det någon mer äna jag som upplevt att SB 900 är bättre i standardläget än i det balanserade upplättningsläget.

SB-900 vs SB-800 i TTL BL och TTL BL FP

Här är en jämförande liten studie där de båda blixtarna jämförts i TTL BL respektive TTL BL FP. SB-900 har jag använt med standardljusmönster. D3, 24-70/2.8 på 70 mm, f2.8, 1/10 s, ISO 3200, AWB. Blixten har riktats rakt upp och ljuset reflekterats i taket.

Skillnaderna mellan de fyra exponeringarna och de två blixtarna är små. Det enda jag egentligen observerar är att SB-900 ger en bättre, mer neutural vitbalans än SB-800 som ger ett svagt gulstick. SB-900 översta raden och SB-800 nedanför, med TTL BL till vänster och TTL BL FP till höger.

Bilagor

• SB-900vsSB-800.BL.BLTP.jpg
    SB-900vsSB-800.BL.BLTP.jpg
    87.7 KB · Visningar: 191
En jämförelse till. D3, 24-70/2.8, f22 på 70 mm, ISO 1600 och slutartider mellan 1/1.3 och 2 s.

I det här fallet ledde TTL BL FP till en ca 0,7EV lägre exponering. Höjde jag denna till 0EV blev exponeringen i princip den samma som vid TTL BL.

Återigen inga direkta skillnader i utfall mellan de två blixtarna. SB-800 till vänster och SB-900 till höger. Blixtljuset är som tidigare studsat rakt upp i taket.

Bilagor

• SB-900vsSB-800.BL.BLTP.2.jpg
    SB-900vsSB-800.BL.BLTP.2.jpg
    80.7 KB · Visningar: 167
ANNONS
Götaplatsens Foto