** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)
Sammanfattningsvis säger Nikon följande om översvämningarna i Tailand:

1) Skador
Bottenvåningarna på Nikons alla byggnader och fabriker i Rojana Industrial Park, Tailand, är översvämmade. Inga personskador har rapporterats hittills. All verksamhet har upphört sedan 6 oktober.

2) Konsekvenser
De vet ännu inte hur lång förseningen kommer att bli, innan verksamheten kan återupptas.

3) Åtgärder
Nikon har, tillsammans med andra företag i Rojana Industrial Park, begärt hjälp från den Tailändska regeringen med dränering av området.


Någon som vet VAD Nikon tillverkar där? D3100, D5100 och kitobjektiv kanske?

Eller känner till vilka andra tillverkare inom foto-segmentet som ev. också kan finnas där?
.
 
Senast ändrad:
Tydligen har även Canon anläggningar i Tailand översvämmats. Saxar följande från Nikon Rumors (som i sin tur saxat från Bloombergs):

“The deluge swept across the country starting in late July, killing 269 people, swamping factories operated by Honda Motor Co., Nikon Corp. and Canon Inc. and damaging more than 10 percent of rice farms in the biggest exporter of the grain.”

De skriver att Nikon tillverkade "entry level DSLRs" där. Kan innebära att det inte blir några större fördröjningar för J1/V1-kamerorna.

http://nikonrumors.com/2011/10/10/thailand-flooding-reaches-nikons-factories.aspx/#more-23548


Även Sony har anläggningar i Tailand, men jag har för egen del inte exakt kläm på var dessa ligger eller vad de tillverkar för någonting varstans. De initiala rapporterna sa i alla fall att byggnaderna inte var översvämmade, men att hela infrastrukturen var borta, så att inga anställda överhuvudtaget kunde ta sig fram till anläggningarna, och än mindre fungerar leveranser till och från dessa.
.
 
Senast ändrad:
Haha!

De färdigproducerade AW100-kamerorna klarade sig säkert i så fall - men det är nog värre med allting annat...
.
 
Senast ändrad:
Vet inte hur det är nu för tiden, men i princip hela min Nikonutrustning är tillverkad i Thailand, D300, 16-85, 70-300 osv. Så då var det ju i alla fall inte bara entry-level-grejer...
 
I så fall är det ju inte så roligt för Nikon-världen.

Fast vad vi inte vet är ju ifall alla Nikons Tailand-faciliteter ligger inom översvämmat område.
 
Jag hör till den skaran som först var väldigt skeptisk (framförallt pga sensorstorleken) men nu har blivit mycket intresserad av denna.

Istället för att som nu, ha 2 DX-kameror och en kompaktkamera (som är liten och smidig men inte duger till mycket), behöver jag bara ha en DLSR (i framtiden FX, hoppas jag) samt en Nikon V1.

* Då jag är intresserad av att filma blir det en häftig uppgradering från att filma med den osmidiga D90 (fem minuter i taget, ingen autofokus, ingen kontroll över exponeringen, etc...).
* Äntligen en kamera som är tillräckligt bra och som man kan ta med sig överallt
* Kompatibel med alla mina befintliga objektiv, exempelvis blir min 105/2,8 ett spännande 284mm makro
* Möjligheter som en DSLR inte klarar av, t.ex. att fota helt ljudlöst, extremt snabba slutartider, serietagning på 60fps, eller ta bilder samtidigt som man filmar

Min enda klagomål är egentligen priset, men det lär väl sjunka en hel del inom ett år. Vill man ha en produkt precis när den släpps får man helt enkelt bita i det sura äpplet och betala lite mer...

Själv har jag i alla fall lagt en beställning på en vit V1 med 10-30 + 30-pannkanan.
Ska bli mycket intressant att testa den...
 
Vet inte hur det är nu för tiden, men i princip hela min Nikonutrustning är tillverkad i Thailand, D300, 16-85, 70-300 osv. Så då var det ju i alla fall inte bara entry-level-grejer...

Stämmer...det är inte bara dom billigaste entry-level grejorna som tillverkas där.
 
Jag har just nu hämtat en Nikon 1 V1 med objektiven 10-30 och 30-110 och blixten SB-N5.
Omdöme kommer om ett par dagar när jag provat kameran något.
 
Ser inte bra ut..


Well, they need to to either ramp up their other sites real quick, or build a new one ...real quick.
Canon has some nice equipment out. The fanboys may wait, but not many others will.
Sony ...this article says that ALL their digital SLR's are produced there ...so Sony is now out of the SLR business? (and I'm sure they mean't SLR/SLT type)
David Lawson*wrote:
http://www.nationmultimedia.com/...lobal-fallout-of-Thai-floods-30167951.html
This says "No prospect of recovery"
Don't shoot the messenger
-- show signature --


http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1018&thread=39631103
 
Saxar från The Nation:

"About 320 Japanese companies suffered damage from the floods."

---

"Electronic manufacturers also are heavily dependent on production in Thailand. Nikon Corp.’s Thailand plant produces low- to mid-range single-lens reflex cameras, which account for 90 percent of the company’s SLR camera production.

Sony Corp. manufactures all of its digital SLR cameras in the industrial area of Ayutthaya."


Ifall raden om Sony visar sig vara bokstavligen sann, så skulle konsekvenserna för Sony bli tämligen moderata eftersom de enda SLR-kameror de fortfarande har i produktion är A560, och möjligen också A900 (fast den tillverkas förmodligen i Japan). Men jag är tyvärr tämligen övertygad om att även Sonys SLT- och NEX-kameror tillverkas i Tailand.

I så fall lär både Sony och Nikon missa större delen av julförsäljningen, medan det verkar kunna bli "rena Julafton" för Canon. Vet inte var Panny och Oly tillverkar sina spegellösa, men Samsung lär ju ha klarat sig.


Sätter in länken dit här igen, eftersom jag inte fick Skarströms länk att funka:
http://www.nationmultimedia.com/business/Global-fallout-of-Thai-floods-30167951.html
.
 
Frågade Cyberphoto om beräknad leverans för min beställning och huruvida dessa produkter är påverkade av översvämningen. Fick följande svar precis:

"Dom har blivit påverkade men det ser ut som att vi får in en liten del idag eller i morgon, bör räcka till din beställning i alla fall"
 
Saxar från The Nation:

"About 320 Japanese companies suffered damage from the floods."

---

"Electronic manufacturers also are heavily dependent on production in Thailand. Nikon Corp.’s Thailand plant produces low- to mid-range single-lens reflex cameras, which account for 90 percent of the company’s SLR camera production.

Sony Corp. manufactures all of its digital SLR cameras in the industrial area of Ayutthaya."


Ifall raden om Sony visar sig vara bokstavligen sann, så skulle konsekvenserna för Sony bli tämligen moderata eftersom de enda SLR-kameror de fortfarande har i produktion är A560, och möjligen också A900 (fast den tillverkas förmodligen i Japan). Men jag är tyvärr tämligen övertygad om att även Sonys SLT- och NEX-kameror tillverkas i Tailand.

I så fall lär både Sony och Nikon missa större delen av julförsäljningen, medan det verkar kunna bli "rena Julafton" för Canon. Vet inte var Panny och Oly tillverkar sina spegellösa, men Samsung lär ju ha klarat sig.


Sätter in länken dit här igen, eftersom jag inte fick Skarströms länk att funka:
http://www.nationmultimedia.com/business/Global-fallout-of-Thai-floods-30167951.html
.

Alla Sonys systemkameror(Nex och SLT) utom A560/580 görs i Thailand(A850/900 har utgått)...även många objektiv tillverkas i Thailand-fabriken så jag skulle säga att detta slår hårt för Sony som precis har släppt många nya "heta" produkter som dom nu inte kan tillverka och leverera.
 
ANNONS