Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

C.camper

Avslutat medlemskap
Hej

Vet att denna fråga säkerligen har tagits upp tidigare men sitter på jobbet och har lite svårt att söka igenom allt!

jag undrar om man nu skall köpa systemkamera vilket märke skall man då satsa på. Jag tänker på obejktiv. Vilket märke har bäst objektiv?! Hållbarhet etc.

Tänker på om man nu skall köpa på sig lite saker och tänker längre fram om man vill byta hus för det är ju "oftast billigare" än att byta obejektiv.

Har inga objektiv!

Hoppas på hjälp

Mvh
Carl

Den tredje mars skrev du att du var sugen på att köpa en Canon 20D med 17-85 IS objektiv. Det tycker jag lät som en bra plan. Det finns _hur mycket info som helst_ om Nikon vs Canon i forumarkivet, det korta svaret blir att du kommar att bli nöjd vilket märke du än väljer. Har du råd med 20D och 17-85 så blir du säkerligen inte missnöjd.

C.camper skrev:
Hej

Förlåt då! Ska väl sluta ställa dumma frågor då!

Carl

Du behöver inte be om förlåt, men sådana här trådar brukar urarta väldigt fort, ungefär som Intel vs AMD typ. Det spelar ingen roll vilket av dom märkena du väljer, båda ligger i det absoluta toppskicket, och båda har sina fördelar och nackdelar.

Det är absolut inte en fråga om "religion" eller "supporterklubb" eller liknande trams.

Din fråga är helt relevant, och du behöver absolut inte be om ursäkt. Det finns somliga besserwissrar som gärna visar att de varit med ett tag i forumet. Som om man inte skulle kunna hoppa över tråden om man är ointresserad ?!Speciellt som du har gett tråden en ovanligt tydlig och rak rubrik, vilket inte alla gör.

Dessutom är sådana här diskussioner färskvara. Det sker ständigt nya saker på den här fronten så det är inte fel att ställa frågan.

Själv har jag inte något bra svar på frågan, men beroende på vilken nivå du har på kraven på kamerahuset kan vara avgörande. Om du tvekar mellan D70 och 20D. Eller om du tvekar mellan D50 och 350D. Eller kanske D2X och D1 mark 2.

I slutänden är det dina pririteringar som avgör. Eftersom det alltid är en kompromiss.

Nu var du ju ganska specifik i din fråga då du frågar om den optiska kvaliteten för de båda leverantörerna. Mycket bra fråga.
Något jag själv skulle vilja ha svar på.

Tyvärr är jämförande tester mellan dessa fabrikat ganska ovanliga när det gäller den optiska kvaliteten. Det verkar vara mycket vanligare med jämförelser av kamerahus, vilket är lite underligt, då det ju helt riktigt är den optiska kvaliteten som i slutänden är avgörande i många fall. Men försumma inte handhavandeaspekterna.

Så, visst är även en lättarbetad kamera en viktig egenskap. Och det lär du bara få svar på genom att prova själv.
Terrorisera din omgivning, de som har utrustning, be att få prova, och avverka alla lokala fotobutiker. Då kanske du fastnar för ett av märkena, och kan gå vidare med att bygga det system du vill ha.

Mitt grundtips vad gäller den optiska kvaliteten, är att de ligger mycket nära varandra, men att kanske ett av fabrikaten har ett aningen större urval av optik. kanske någon som är bättre hemma på detta kan svara på det?

----------------------------------------------------
Så, visst är även en lättarbetad kamera en viktig egenskap. Och det lär du bara få svar på genom att prova själv.
Terrorisera din omgivning, de som har utrustning, be att få prova, och avverka alla lokala fotobutiker. Då kanske du fastnar för ett av märkena, och kan gå vidare med att bygga det system du vill ha.

Mitt grundtips vad gäller den optiska kvaliteten, är att de ligger mycket nära varandra
---------------------------------------------

religion...

ANNONS