Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikonblixt till en canon kamera?
- Trådstartare Elajna
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
De flesta Nikonblixtarna har tillräckligt låg spänning för att de inte ska skada din kamera (se gärna http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html).
Däremot så får du inte full automatik med den kombination du har. Du har inte sagt vilken blixt det rör sig om men antingen får du köra blixten i manuellt läge, dvs ställa uteffekten på den och räkna ut bländare baserat på uteffekt och motivavstånd, eller om blixten har inbyggd sensor, låta blixten själv avgöra när den tycker att scenen är färdigexponerad och strypa blixtljuset. Kan ge precis lika fina bilder, bara lite mer manuellt arbete.
Kör du digitalt kan du ju så klart bara prova dig vilt fram men jag rekommenderar att man försöker förstå sig på blixt om man kör manuellt (det är enkla uträkningar) snarare än att prova blint utan att tänka.
Tycker inte du ska lämna tillbaka den utan lek och lär!
Däremot så får du inte full automatik med den kombination du har. Du har inte sagt vilken blixt det rör sig om men antingen får du köra blixten i manuellt läge, dvs ställa uteffekten på den och räkna ut bländare baserat på uteffekt och motivavstånd, eller om blixten har inbyggd sensor, låta blixten själv avgöra när den tycker att scenen är färdigexponerad och strypa blixtljuset. Kan ge precis lika fina bilder, bara lite mer manuellt arbete.
Kör du digitalt kan du ju så klart bara prova dig vilt fram men jag rekommenderar att man försöker förstå sig på blixt om man kör manuellt (det är enkla uträkningar) snarare än att prova blint utan att tänka.
Tycker inte du ska lämna tillbaka den utan lek och lär!
A.Dent
Aktiv medlem
Jag passar på att fråga en sak här när det finns blixtkunnigt folk. Jag hade tänkt att anväda en Sunpac 888AFZ som passar Minolta dynax 7000. Där är fyra piggar i blixtskon. Hur kan man få den blixten att blixtra? Jag har testat att kortsluta alla kombinationer som finns, så jag tror att det skall skickas någon spänning genom vissa av piggarna, men hur?
Tonyeagle
Aktiv medlem
jordkontakten
1.Använder du annan kamera eller 2.om du bara vill blixtra ( har inte blixten en liten avfyringsknapp) så ska du 1.tejpa alla kontakter utom mittkontakten och sen köra manuellt eller 2.kortsluta mittkontakten och jordblecket/jordkontakten som sitter i skåran där man fäster blixten till kamerans blixtsko.( ovanför bottenplattan vid sidan)
1.Använder du annan kamera eller 2.om du bara vill blixtra ( har inte blixten en liten avfyringsknapp) så ska du 1.tejpa alla kontakter utom mittkontakten och sen köra manuellt eller 2.kortsluta mittkontakten och jordblecket/jordkontakten som sitter i skåran där man fäster blixten till kamerans blixtsko.( ovanför bottenplattan vid sidan)
Elajna
Medlem
Jag ska använda den på en canon 350 d och blixten är en nikon speedlight SB-28...
Känner att jag är lite ringrostig när det gäller blixt...men hur exakt funkar den...och vilken inställning är bäst osv!
Har fått låna den av en kompis ocj skulle vilja använda den i veckan när jag ska fota ett band jag känner...så så mycket tips som möjligt vore superbra
Känner att jag är lite ringrostig när det gäller blixt...men hur exakt funkar den...och vilken inställning är bäst osv!
Har fått låna den av en kompis ocj skulle vilja använda den i veckan när jag ska fota ett band jag känner...så så mycket tips som möjligt vore superbra
hebbe
Avslutat medlemskap
Hej. Själv kör jag externt och använder PC-cynckabeln till en blixt av annat märke än kameran. Då kör jag på något av autolägena på blixten. Sedan har jag provat mig fram till att, som i mitt fall, köra på bländare 8 och 1/125 sek vid ett avstånd mellan 1-7 meter. Många blixtar har väl en lampa som lyser och visar om exponeringen blivit rätt. Annars finns ju skärmen.
A.Dent
Aktiv medlem
Jag har en slavblisttändare och vet hur den funkar. Den kortsluter två kontakter. Men som jag skrev i mitt första inlägg så skall ingen av kontakterna på minoltablixten kortslutas eftersom jag provat alla 6 olika kombinationer fom finns på fyra kontakter. Och nej det finns inget jordbläck på blixten.
Bilagor
Peter.H
Aktiv medlem
Elajna skrev:
Jag ska använda den på en canon 350 d och blixten är en nikon speedlight SB-28...
Har fått låna den av en kompis ocj skulle vilja använda den i veckan när jag ska fota ett band jag känner...så så mycket tips som möjligt vore superbra![]()
Jag hade inte använt en Nikonblixt till en Canonkamera. Dels för att dom är annorlunda, dels för att resp kameramärkes blixt fungerar annorlunda. Blixtar är oftast gjorda att ENBART passa ETT märke, modell av kamera. Visst TTL kan fungera, men eftersom du verkar vara lite ringrostig
Du skall fota ett band. Använd ingen blixt alls, och stativ. Eller använd den inbyggda blixten som finns i 350'an. Den är faktiskt ganska bra, och lyser ut ordentligt. Den fungerar ypperligt i AV-läge också (blixt andra ridån, eller upplättning).