Annons

Nikons skarpaste?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anderzon skrev:
Där ser man, nu fokuserar iofs. 1.4 versionen också med bakre elementet men i kombination med främre. Vet inte hur det är med 1.8:an. Som sagt jag har aldrig märkt någon skillnad mellan mina AF gluggar... 28, 35, 50, 60, 85...

Skulle vara intressant att se en jämförelse av dessa två 85mm gluggar. Båda med bl.1.8

Mvh // M

Nikons 85/1,4 har sk "IF". Dvs att grupper av linser mitt i gluggen rör sej. 1,8 modellen kallas "RF" och det innebär att det är detbakre "paketet som flyttar sej. Så mekaniskt fungerar dom på olika sätt. Men hur det påverkar snabbheten har jag ingen möjlighet att testa, då jag bara äger 1,8- modellen.

/K.

Wide-angle lenses
35 mm f/1.4 Nikkor
28 mm f/2 Nikkor
28 mm f/2.8 Nikkor (AIS, close focus to 0.2 m)

Normal lenses
50 mm f/2 Nikkor-H (AI)
50 mm f/1.8 Nikkor
58 mm f/1.2 Noct-Nikkor
50 mm f/1.4 Nikkor (latest versions, including AF D)

Medium short ("portrait") lenses
AF 85 mm f/1.4 Nikkor
AF 105 mm f/2 DC Nikkor
105 mm f/2.5 Nikkor (Gauss design)
85 mm f/1.4 Nikkor (MF, AIS)

Short telephoto lenses
AFS 200 mm f/2 ED IF VR G
AF 180 mm f/2.8 ED-IF Nikkor
200 mm f/2 ED-IF Nikkor (AIS)
180 mm f/2.8 ED Nikkor (AIS)

Long telephoto lenses
AFS 300 mm f/2.8 ED-IF Nikkor (Mk. I only)
300 mm f/2.8 ED-IF Nikkor (AIS)
AFS 500 mm f/4 ED-IF Nikkor

Lenses for close-up photography
55 mm f/3.5 Micro-Nikkor (non-AI, old, compensating type, mid-to-late 1960's)
AF 200 mm f/4 ED-IF Micro-Nikkor
85 mm f/2.8 PC-Micro-Nikkor

Zoom lenses
AFS 200-400 mm f/4 ED-IF VR G Nikkor
AFS 28-70 mm f/2.8 ED-IF Nikkor
AFS 70-200 mm f/2.8 G VR ED-IF Nikkor (a long march but leading to revolution)
AFS 17-35 mm f/2.8 ED-IF Nikkor

Special applications
105 mm f/4.5 UV-Nikkor [discontinued]
55 mm f/1.2 Oscilloscope-Nikkor [discontinued]
Any of the many Ultra-Micro-Nikkors or Macro-Nikkors [discontinued]
(if there is a trend here, I don't like it...)
Late-breaking entries, too good not to be mentioned here

(we'll see to that ...)

enligt Björn Rörslett. Se naturfotograf.com

FelixSwensson skrev:
Wide-angle lenses
35 mm f/1.4 Nikkor
28 mm f/2 Nikkor
28 mm f/2.8 Nikkor (AIS, close focus to 0.2 m)

Normal lenses
50 mm f/2 Nikkor-H (AI)
50 mm f/1.8 Nikkor
58 mm f/1.2 Noct-Nikkor
50 mm f/1.4 Nikkor (latest versions, including AF D)

Medium short ("portrait") lenses
AF 85 mm f/1.4 Nikkor
AF 105 mm f/2 DC Nikkor
105 mm f/2.5 Nikkor (Gauss design)
85 mm f/1.4 Nikkor (MF, AIS)

Short telephoto lenses
AFS 200 mm f/2 ED IF VR G
AF 180 mm f/2.8 ED-IF Nikkor
200 mm f/2 ED-IF Nikkor (AIS)
180 mm f/2.8 ED Nikkor (AIS)

Long telephoto lenses
AFS 300 mm f/2.8 ED-IF Nikkor (Mk. I only)
300 mm f/2.8 ED-IF Nikkor (AIS)
AFS 500 mm f/4 ED-IF Nikkor

Lenses for close-up photography
55 mm f/3.5 Micro-Nikkor (non-AI, old, compensating type, mid-to-late 1960's)
AF 200 mm f/4 ED-IF Micro-Nikkor
85 mm f/2.8 PC-Micro-Nikkor

Zoom lenses
AFS 200-400 mm f/4 ED-IF VR G Nikkor
AFS 28-70 mm f/2.8 ED-IF Nikkor
AFS 70-200 mm f/2.8 G VR ED-IF Nikkor (a long march but leading to revolution)
AFS 17-35 mm f/2.8 ED-IF Nikkor

Special applications
105 mm f/4.5 UV-Nikkor [discontinued]
55 mm f/1.2 Oscilloscope-Nikkor [discontinued]
Any of the many Ultra-Micro-Nikkors or Macro-Nikkors [discontinued]
(if there is a trend here, I don't like it...)
Late-breaking entries, too good not to be mentioned here

(we'll see to that ...)

enligt Björn Rörslett. Se naturfotograf.com

Ahh, du glömde Nikkor 105/1,8 Ai

/K

keckax skrev:

/K

Glömde också AF 24mm 2.8. som för övrigt enligt mig, är en av Nikons sämre fasta brännvidder.

Den ligger helt klart efter i skärpa och färger när jag jämför den med Sigma's 24mm 2.8 AI med Macro. Även rent generellt skarpare, inte enbart när när närgränsen nyttjas.

Beror på kameran

Sticker ut hakan lite men det beror på om du kör fullframe/analogt eller standard crop eftersom mindre del av glaset berörs nu finns vad jag vet bara nikon fullframe i kodaken :)

sen är det det där med bokeh.. visst, 50 1.8 är feting skarp men den är en äcklig liten plastbit som kan ge fruktansvärt grov bokeh i vissa situationer och akut permanent ångest över dess låga vikt..

jag skulle nog välja 50 1.4 85 på 1.5 crop blir lite begränsat

--------------
http://stock-photo.blogspot.com

skarpa objektiv

keckax skrev:

/K
kan bara hålla med bilden tagen med ett 200/2 vr
bländare 2 kunde ha haft lite snabbare slutar tid
för att frysa rörelsen mer.

Bilagor

• springer.jpg
    springer.jpg
    91.8 KB · Visningar: 425
Anderzon skrev:
Där ser man, nu fokuserar iofs. 1.4 versionen också med bakre elementet men i kombination med främre. Vet inte hur det är med 1.8:an. Som sagt jag har aldrig märkt någon skillnad mellan mina AF gluggar... 28, 35, 50, 60, 85...

Skulle vara intressant att se en jämförelse av dessa två 85mm gluggar. Båda med bl.1.8

Mvh // M

85/1,4 fokuserar med element mitt i optiken (IF)
85/1,8 fokuserar med baktre elementen (RF)

Jag har Nikon AF20/2,8. AF35/2,0. AF50/1,4. AF60/2,8. AF85/1,8. AF135/2DC. AF180/2,8.
Men skarpast är min Sigma 30/1,4. (Tyvärr jagar den fokus, så det är manuellt som gäller.)
När det gäller nikongluggarna har jag svårt att plocka ut en favorit. Nästan lika nöjd med allihopa. Möjligtvis är min 50:a vassast.

/K

jag älskar fasta gluggar! Vet inte varför egentligen, med tanke på att det finns så många bra zoomar. Men det är ju lite svårt att hitta en zoom med ljusstyrka 1,4-2 :)

Det är lite mer krångel att fota fast, men roligare tycker jag.
Härom dagen tog jag Nikonhuset med min 135:a med mej ut. känner att det blir som en "sport" att finna/skapa motiv med den enda brännvidd som för dagen får följa med på en tur.

Någon annan som har synpunkter?

/K

keckax skrev:
jag älskar fasta gluggar! Vet inte varför egentligen, med tanke på att det finns så många bra zoomar. Men det är ju lite svårt att hitta en zoom med ljusstyrka 1,4-2 :)

Det är lite mer krångel att fota fast, men roligare tycker jag.
Härom dagen tog jag Nikonhuset med min 135:a med mej ut. känner att det blir som en "sport" att finna/skapa motiv med den enda brännvidd som för dagen får följa med på en tur.

Någon annan som har synpunkter?

/K
Appropå 135 mm. Jag hade en fast 135 2,0 Ais som verkligen kunde leverera fina porträtt, förmodligen inte skarpare än ex 105 2,5 men en fantastiskt härligt fet och välbyggd glugg. En av Nikons pansarvagnsklassiker. Det du skriver om att enbart använda en brännvidd håller jag helt och hållet med dig om. vid de tillfällena är det ofta som roligast att fotografera. lite av en lyxkänsla att, idag så väljer jag att ta med mig min 135 och ingen annan. För min del så bibehålls den känslan endast de gånger man väljer en fast glugg. Den nyttiga zoomen förstör nostalgin för mig, gör fotandet allmänt istället för exklusivt.

paul innergård skrev:
Appropå 135 mm. Jag hade en fast 135 2,0 Ais som verkligen kunde leverera fina porträtt, förmodligen inte skarpare än ex 105 2,5 men en fantastiskt härligt fet och välbyggd glugg. En av Nikons pansarvagnsklassiker. Det du skriver om att enbart använda en brännvidd håller jag helt och hållet med dig om. vid de tillfällena är det ofta som roligast att fotografera. lite av en lyxkänsla att, idag så väljer jag att ta med mig min 135 och ingen annan. För min del så bibehålls den känslan endast de gånger man väljer en fast glugg. Den nyttiga zoomen förstör nostalgin för mig, gör fotandet allmänt istället för exklusivt.

Kunde inte ha lagt ut orden bättre själv:)

Dessutom är det för mej, i egenskap av entusiastisk amatör väldigt lärorikt att använda mej av en brännvidd i taget.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto