Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikontele med större bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Malmeqvisto

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett teleobjektiv till min D70S men hittar inget vettigt. Gillar smidigheten i de som har bländare 4-5,6 men vill ha lite större för sämre ljusförhållande. 2,8 är för dyra och klumpiga.
Canon har ju 70-210 3,5-4,5, vad finns det för liknande objektiv till Nikon?

Malmeqvisto skrev:
Är på jakt efter ett teleobjektiv till min D70S men hittar inget vettigt. Gillar smidigheten i de som har bländare 4-5,6 men vill ha lite större för sämre ljusförhållande. 2,8 är för dyra och klumpiga.

Sigma 70-200/2,8 är relativt billig och smidig.
Dessutom bra enligt utsago.

/K

Vill du inte ha en klump på över 1300g så finns det bara två alternativ.

Antingen Nikons skarpa och fina 180/2.8 eller Sigma 50-150/2.8 och en telekonverter x1.4 för bättre räckvidd utomhus.

Båda dessa väger strax under 800g och är smidiga på D70.

Det finns alltså inget mellanting mellan 2,8 och 4-5,6 verkar det som. Hade tänkt hålla mig kring 2000 kronor så det får nog räcka med en 55-200 eller Sigma 70-300.
Tack för de snabba svaren!

Jag tycker att Sigma 50-150 2,8 verkar vara väldigt trevlig. Det blir nog mitt nästa prylköp. För mig räcker 150mm på telesidan och det är fint att få ända ner till 50mm. Den största fördelen jämfört med 70-200 2,8:eek:rna är dock storleken och vikten.

För en budget under 2000kr är nog Sigmas 70-300 ett av de mest prisvärda alternativen. Inget snabbt objektiv men vid goda ljusförhållanden fungera.

Om du kan tänka dig att sträcka dig något över 2000 kanske Nikon AF-S 55-200 4-5,6 VR vara lockande. Då får du både snabbare autofokus och vibrationsreduktion (bildkvaliteten vet jag ingenting om). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162278

Malmeqvisto skrev:
Du har ju det gamla fina AF 70-210 f/4. Inte knivskarpt kanske, men billigt och mycket portabelt och fin bokeh.

ANNONS
Götaplatsens Foto