Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

normal kornighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Nikon D300, Sigma 18-50. ISO 400, 50 mm, f/2.8, 1/60s.

Är detta normal kornighet/brus med ovanstående värden? det är extra tydligt i delarna i bilden som är ur fokus, effekten "drunknar" i detaljrikaste delar i bilden för ögat.

Bilagor

• brus (1 of 1).jpg
    brus (1 of 1).jpg
    92 KB · Visningar: 358
Vad har du för skärpeinställning i kameran? Fotar du RAW eller jpg? Det ser ut som att bilden skärpts upp en hel del och har du du då en aning brus så förstärks det. Kan vara bättre att minska på skärpningen i kameran och lägga på det i slutet, om man nu till varje pris vill undvika brus.

Det har också skrivits om att extra mycket brus uppstår i vissa situationer, bla i glödlampeljus. Finns att läsa här om här på FS. Så vitbalansen kan påverka bruset då någon kanal måste förstärkas mycket. Vad har du för ljus i bilden ovan?

johan.morck skrev:
Vad har du för skärpeinställning i kameran? Fotar du RAW eller jpg? Det ser ut som att bilden skärpts upp en hel del och har du du brus så förstärks det.

Det har också skrivits om att extra mycket brus uppstår i vissa situationer med bla glödlampeljus, finns att läsa här om här på FS. Så vitbalansen kan påverka bruset då någon kanal måste förstärkas mycket.

Fotar i Raw och kornigheten är densamma där. Bilden är skärpt litegrann, så kornigheten är tydligare men även tydlig innan. Tänkte om nån kan identifiera typen av kornighet. Bilden är tagen utomhus.
Det ser ut som bruset ligger som ett lager över hela bilden när man ser helheten och det finns även i ISO 200. Kan det vara hur objektivet återger ofokus med stor bländare? Bara gissar vilt där.

Hade betydligt mjukare ofokus i min D80 och är lite förvånad över hur mina bilder ser ut, som framkommit innan i forumet.

Normalt eller ej, det ser jävligt bra ut tycker jag. Som filmkorn ungefär:)

Tillägg: Och nej, objektivet kan givetvis inte göra bilden brusig.

Makten skrev:
Normalt eller ej, det ser jävligt bra ut tycker jag. Som filmkorn ungefär:)

Tillägg: Och nej, objektivet kan givetvis inte göra bilden brusig.

Med risk för o tappa poängen med inlägget, ja det är en snygg kornighet enligt min mening oxå. Men det tar över för mkt lite för ofta.
Jag kan gå in och mjuka bort bruset i photoshop såklart, med risk att förlora en del skärpa om jag inte ska vara petnoga med lagermasker. Men det blir ju lite tröttsamt om jag ska behöva göra på många bilder.

Du skriver ingenting om hur du efterbehandlat bilden. Om du underexponerar en smula och drar upp i efterhand så blir bruset värre än vad det "borde" vara.

Hur ser bilden ut när du skriver ut den? Att bedöma bilder i 100% har sina avigsidor. Menar du att detta brus även syns och påverkar bilden även när du betraktar den i mindre storlekar?

Kom ihåg att OM du fotar i RAW och öppnar i NX så tar den med sig skärpeinställningen från kamerans mjukvara. DU kan dock ta bort denna skärpning i efterhand i NX om så önskas. Gör du inget så lämnas skäpeinställningen från kameran orörd. Kan vara en poäng att se över vilken skärpeinställning du har i huset, testa att sänka den och lägg på skärpa manuellt i slutet i stället. Bara ett tips, men i övrigt håller jag med Martin. Det fina i kråksången är ju att det är fint och snällt brus :) Se också upp för att lyfta en felexponerad bild, då kommer bruset som ett brev på posten.

bifogad beskuren bild är förminskad, kornigheten är i ännu större skala från början, ungefär dubbla.
just den bilden är ganska neutralt exponerad, visserligen ISO 400.

jag använder lightroom. gjorde ett litet test nu, två bilder med max skärpa resp. lägst skärpa inställd i bildkontrollen i kameran. har lightroom inställd på att inte skärpa bilderna alls by default. skärpeinställningen i kameran påverkar inte resultatet i lightroom överhuvudtaget, vad jag kan se.
föredrar att skärpa bilderna i annat än rawkonverterare.

jag får ta mitt brus genom lite fler exponeringar och se om jag fortsätter störa mig på det.

Tomas Töråsen skrev:

jag använder lightroom. gjorde ett litet test nu, två bilder med max skärpa resp. lägst skärpa inställd i bildkontrollen i kameran. har lightroom inställd på att inte skärpa bilderna alls by default. skärpeinställningen i kameran påverkar inte resultatet i lightroom överhuvudtaget, vad jag kan se.

ACR/Lightroom kan inte läsa in kamerans skärpeinställningar, bara NX kan det.

JA, den kan läsa in en fil från D300 MEN den kan inte läsa in Nikon-specifik information såsom skärpning, bildkontroller, brusreducering, etc. Inte ens vitbalans tror jag, ACR/Lightroom gissar sig fram till det men på denna punkt kan jag ha fel. Nikon har varit tjuriga nog att inte släppa sådan information för att själva göra ett eget uruselt program, om man frånser att det är toppenbra på just brusreducera bilder :)

johan.morck skrev:
JA, den kan läsa in en fil från D300 MEN den kan inte läsa in Nikon-specifik information såsom skärpning, bildkontroller, brusreducering, etc. Inte ens vitbalans tror jag, ACR/Lightroom gissar sig fram till det men på denna punkt kan jag ha fel.

D300 ska ju vara bättre på automatisk vitbalans än föregångare, och det tycker jag mig märka av när jag får närapå korrekta bilder nästan varje gång på läget auto. men skärpan verkade som sagt inte läsas in.

ANNONS
Götaplatsens Foto