Annons

Normalzoom med tyst AF-motor

Produkter
(logga in för att koppla)

Rebecka Paulsson

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa min första systemkamera av modellen EOS 550D men är inte nöjd med kitobjektivet som följer med eftersom den inte har tyst AF-motor (ska filma mycket). Därför har jag beslutat mig för att bara köpa kamerahuset och ett annat objektiv. Mitt dilemma är att jag inte vet vilket objektiv som är bäst och mest prisvärt.

Det ska vara ett normalzoom-objektiv med tyst AF-motor och som har flera tester med bra omdömen. Objektivet får kosta max 4000 kr. Canon eller Sigma?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Det spelar ingen roll. AF fungerar inte under filmning ändå. Ja, det går att ge ett AF-kommando (enstaka, inte kontinuerligt), men resultatet blir sådant att det vill man inte. Ska man filma med spegelreflex ska man se till att organisera sitt filmande så att man inte behöver fokusera under själva filmandet.

Att klämma in ett bra normalzoomobjektiv för det pengarna är inte alldeles lätt. I Canons sortiment är det nog EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM som kommer närmast. Det blir dyrare om du ska ha någon av de bättre EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM eller EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.

Övriga fabrikat håller jag inte reda på.

ANNONS
Götaplatsens Foto