Annons

Normalzoom till Nikon D800E

Produkter
(logga in för att koppla)
Tamrons nya 24-70 skall väl hålla hög klass har jag hört och den har ju VC, (VR) och dessutom trevligare pris. /Frode

Vanlig fråga

Just trådstartarens fråga har väl varit uppe ett antal gånger sedan D800/D800E introducerades. Själv är jag benägen att rekommendera Nikons originalzoom efter att provat Såväl Tamrons som Sigmas varianter.

Bildstabilsering är givetvis en fördel i många sammanhang, men det finns andra aspekter.

Sedan, precis som nämnts, är en glugg från 2007 absolut ingen indikation på "omodern" eller behov av "uppgradering". Många av de bästa objektiven på marknaden (t ex Zeiss har varit mer eller mindre oförändrade sedan decnnier).

Men här är de senaste längre tråden som behandlar 24-70 zoom till D800-serien. Hoppas den kan vara till någon hjälp.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=157637

Mvh//Lennart

Jag har just Nikons 24-70/2.8 till D800. Om Tamronen vet jag ingenting, men Nikons är hysteriskt bra. Det är min normaloptik numera.

Har man en D800 är det dumt att snåla eller kompromissa för mycket. Därmed inte sagt att en tredjepartsoptik också kan vara bra.

Och precis som nämns i tråden, 2007 är ingen ålder på en optisk konstruktion. Kolla även begagnat, det brukar vara värt att leta runt.

Till slut blev det....

Halloj!
Det tog ett tag.. men det blev ett Nikon till sist. Hittade ett begagnat till ungefär samma pris som ett nytt Tamron skulle kosta.
Största anledningen till detta valet var nog egentligen andrahandsvärdet.

Tackar för alla inlägg/svar.

MVH
/Ola Frenning

ANNONS
Götaplatsens Foto