Annons

Normalzoom - vilken kan rekommenderas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Har någon av er använt / eller kanske haft möjlighet att jämföra dessa tre objektiv med bildstabilisering?

Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF)
Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR

Jag vill ha riktigt bra skärpa för tex landskapsmotiv samt gärna en fin bakgrundsoskärpa vid tex närbildsfotografering.

Vilket objektiv rekommenderas?

Tack för tipsen!

Men hur kommer det sig att ostabiliserade objektiv kan vara bättre rent optiskt - än de med stabilisering? Detta har jag även läst i en del produkt-forum från olika användare - så jag undrar hur det hänger ihop. Ibland har det även stått i någon recension att skärpan tom blivit sämre med stabilisatorn.

Men Sigmas objektiv har jag själv fastnat mest för - efter att ha läst produkttester osv. Stabilisering har jag inte på något annat objektiv - så det skulle vara intressant att testa.

När man inför stabilisering i ett objektiv stoppar man vanligen in (minst) en extra lins. Varje nytt optiskt element är, åtminstone i princip, en potential för försämring. Oftast blir det väl inte så, men Tamron kanske hade otur när de tänkte, eller nå't.
(Okej, inte så bra motivering kanske.)

Nå. Stabilisering är sweet att ha på åtminstone något objektiv! Det är inte alltid det korta skärpedjup man annars kanske måste ha för att få skakfri slutartid är önskvärt. Om man ens har tillgång till så stor bländare.

Har någon av er använt / eller kanske haft möjlighet att jämföra dessa tre objektiv med bildstabilisering?

Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM
Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF)
Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR

Jag vill ha riktigt bra skärpa för tex landskapsmotiv samt gärna en fin bakgrundsoskärpa vid tex närbildsfotografering.

Vilket objektiv rekommenderas?

Jag har bara erfarenhet av Sigman, men den kan jag varmt rekommendera. Jag hade den på en Sony a700 och då hade jag ju bildstabiliseringen i själva kamerahuset.

/Jonas

Nikons 28-70f2.8 är enligt mig riktigt bra (fast det saknar bildstabilisering) och man kan göra riktiga klipp på dom begagnat.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto