Annons

Nu höjs priset på tomma CDR & DVD-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med dig om nr 2 där...ta betalt vid köpet av produkten istället. Fast det är klart, det gör de ju säkert redan (kompenserar extra för kopiering) och det gör väl grejerna mer svårsålda när de kostar mer :/

rent logiskt:

om jag tvingas betala för piratkopieringen med denna extra skatt, då har jag ju betalat för kopian eller hur? Alltså borde det ju därefter vara fritt fram för mig att skaffa just en piratkopia? Jag har ju ändå betalat för den...

Nåt som jag tycker verkar vara extra intressant är att återinspelningsbara medier av RW typ kommer att beskattas ännu hårdare..... är det inte just de skivor man faktiskt använder när man gör lagliga backup.

Undrar också om extra hårddiskar kommer att beskattas, de fungerar ju lika bra som backup för bilder och annan media.....

// Anders

froderberg skrev:
Motsvarande avgift/skatt finns i Danmark, men där undantas t ex yrkesfotografer. Någon som vet om det finns undantag i Sverige.

Motsvarande avgift finns i flera EU-länder. Du kan slippa avgiften som yrkesfotograf genom att registrera dig hos Copyswede, http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2183 , som upphovsman. Du får då ett registernummer som du kan ange när du köper skivor, då slipper du skatten.

MVH/Stefan

Måste bara kommentera tråden. Jag tycker som de flesta andra här att den nya lagen är helt galen.

PROBLEMET ÄR DE SOM INTE TÄNKER LÄNGRE ÄN NÄSAN RÄCKER.

Det är flera i tråden som klagar på att man blir beskattad till döds. Titta på det här fallet, vem har lobbat hårt för den skärpta lagstiftningen, jagandet av vanliga människor OCH TILLÄGGSAVGIFTEN PÅ CD/DVDSKIVOR??? Jo det är musikbranschen själva med bland annat antipiratbyrån i spetsen.

Så de som hävdar att de blir ihjälskattade och röstar på partier eller verkar för en samhällsutveckling med större frihet för privata intressen har nog störst del i det som hänt.

Vi uppfyller alla krav på att vara en bananrepublik - utom att klimatet inte tillåter odling av bananer.....
Us

Med detta kan man säga att när jag köper CDR skivorna så betalar jag också för det upphovrättsskyddade materialet. Då borde det i moralens namn vara fritt fram att ladda ner musiken från nätet.

xdork skrev:
Måste bara kommentera tråden. Jag tycker som de flesta andra här att den nya lagen är helt galen.

Det är flera i tråden som klagar på att man blir beskattad till döds. Titta på det här fallet, vem har lobbat hårt för den skärpta lagstiftningen, jagandet av vanliga människor OCH TILLÄGGSAVGIFTEN PÅ CD/DVDSKIVOR??? Jo det är musikbranschen själva med bland annat antipiratbyrån i spetsen.

Så de som hävdar att de blir ihjälskattade och röstar på partier eller verkar för en samhällsutveckling med större frihet för privata intressen har nog störst del i det som hänt.

Det är en socialdemokratisk regering som klubbar igenom förslaget, och det är helt i linje med deras politk, reglera samhället med bidrag, skatter och avgifter istället för att hantera det vid källan.

Hehe, fint att upphovsrättsinnehavaren måste betala moms och skatt på pengarna han får från Copyswede. Det lär inte bli så många kronor kvar av avgiften dom lägger på oss konsumenter, dom som arbetar på Copyswede ska väl ha lön också.

Det är blir barar bättre och bättre, riktigt underhållande läsning på Copyswedes webbplats..

--- klipp ---
Produkter som skall användas av syn- eller hörselsskadade omfattas i princip inte av ersättningen. Importörer och tillverkare som är registrerade hos Copyswede får leverera produkter ersättningsfritt till sådana handikapporganisationer som är registrerade hos Copyswede.
--- klipp ---

Kanske ska starta en handikappsorganisation, för synskadade fotografer då.. :-D

arldic skrev:
Det är en socialdemokratisk regering som klubbar igenom förslaget, och det är helt i linje med deras politk, reglera samhället med bidrag, skatter och avgifter istället för att hantera det vid källan.

var det inte en ganska enig riksdag som klubbade igenom förslaget? var väl bara centern som röstade emot?

Är inte socialdemokrat men tycker ändå det verkar som om många här skyller allt ont som kan hända i världen på den socialdemokratiska regeringen. nu var det ju faktiskt inte bara s som röstade för detta förslag.

Det är väl ok att skicka(e-mail) den här tråden till diverse politiker, myndigheter och dagspress?
(eller borde man skicka på en CD-skiva för att dra ut poängen bättre och samtidigt notera att dom får kopiera skivan fritt eftersom vi/dom ändå betalar för det ;)

Förutom agressioner och gnäll (vilket även jag ser som helt befogat) så tycker jag det är intressanta frågeställningar som alla tar upp.

Dumt att sitta här och gnälla menar jag. ;)

Joppe skrev:
var det inte en ganska enig riksdag som klubbade igenom förslaget? var väl bara centern som röstade emot?

Är inte socialdemokrat men tycker ändå det verkar som om många här skyller allt ont som kan hända i världen på den socialdemokratiska regeringen. nu var det ju faktiskt inte bara s som röstade för detta förslag.

Stämmer nog, undrar om inte miljöpartiet var emot också. Problemet är att de klumpar ihop lagarna.
Att förhindra piratkopiering är nödvändigt.
Men att betala pengar till musikartister för att ta backup synerligen tråkigt.

En annan fråga är vilka andra branscher som kan få liknande rättigheter?
T.ex blomsterbranschen kanske skall ha ersättning
för den plockning av blommor som sker inom ramen för allemansrättan.

Vad säger SFF ?

Är det någon som vet vad SFF har tyckt i den här frågan. De är ju medlemmar av Copyswede så de borde ha varit remissinstans.

froderberg skrev:
Gäller tydligen ljud och rörliga bilder, varför skulle stillbildsfotografer undantas?

Jag tänkte främst på att undtas från Kassetersättning.

• COPYSWEDE utfärdar ett registreringsbevis och Ni tilldelas ett registreringsnummer. Därefter kan
Ni med uppgivande av registreringsnumret köpa anordningar från leverantör utan att behöva betala
ersättning.

Om jag inte minns fel, är det möjligt för andra verksamheter som har stora kopieringsbehov.

xdork skrev:

Nja, det beror nog mycket på vad man avser med musikbranschen! Det är 2-3 stora bolag som drivit med synnerligen varierat stöd från artister. Det stora problemet är nog Antipiratbyrån men Mr Ponten i spetsen som verkar ha anammat alltför mycket stasimetoder. De driver en linje som inte är förenlig med det samhälle vi lever i.

Sen stiftar inte musikbranschen och antipiraterna några lagar, det är det riksdagen som gör! så hur långt näsan räcker när man tänker kan ju kanske diskuteras...

har mailat till copyswede.se och ställt frågor om hur detta kommer att påverka yrkesfotograferna
(digitala stillbilds fotografer ;))

ANNONS
Götaplatsens Foto