Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu höjs priset på tomma CDR & DVD-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:
Få se nu....jag köper en CD, då skall artisten ha ersättning. OK, det är självklart.
Se'n vill jag ha en kopia av skivan att ha i bilen eftersom jag inte vill äventyra originalet; även då skall ha artisten ha ersättning.....hmmmm?
Se'n vill jag ha en kopia till den lilla spelaren i sommarstugan, då skall artisten ha ersättning.....näe, kan det vara så?
Se'n råkar jag sätta mig på skivan i bilen eftersom den blev (så slarvigt!) liggande på bilsätet. För detta skall artisten ha ersättning.
Artisten hette "Jelly Roll" Morton och han dog 1941. Skivan en samlingsskiva av original inspelade på 20-talet.....hur får "Jelly Roll" sina pengar?
Us

Inte Jelly Roll vill ha ersättningen utan skivdirektörer vill ha den. Fast jag fattar inte varför behöver vi dem över huvudtaget.
Jag har slutat köpa skivor lääääänge sedan. Back to life spelning, skivorna behöves bara som reklam, dem som kan spela musik kommer att överleva, dem andra divor som bara ser bra ut på skivomlaget/ tv rutan förmodligen borde bytta yrke.

om man är artist kan man ringa STIM o kolla hur mycket man får av dom det året eller så.
oftast är det rätt små summor som dom flest får höra, men när Max Martin ringde upp en dag (när han var som mest produktiv) så vände sig alla på STIM om när en tjej läste upp vad han tjänat... sexsiffrigt.
bara i STIMpengar.
maffigt!

Vad var det som var maffigt, själva beloppet eller det faktum att man kan tjäna så mycket pengar på ren smörja?

Haha.. detta är skrattretande!

Lite sent aprilskämt..

Nä, inte fan bor jag kvar i Sverige efter att jag pluggat klart (min utbildning som "staten" betalar går på dryga miljonen) och då tar jag mitt pick och pack och flyttar.

// Jocke

RolandM skrev:
Även vårt broderland i Tysklan kan räkna med att få beställningar av DVD-skivor

Jo... men dom kommer ganska snart att betala Svensk moms och du hoppar priserna upp en aning.
Det kommer ju itne att bli lika dyrt som i Sverige men dyrare än andra som säljer för mindre till sverige.

Å andra sidan kan man ju passa på att köpa någon kamerapryl om dom fortfarande ligger under i pris.

Dajo skrev:
Jo... men dom kommer ganska snart att betala Svensk moms och du hoppar priserna upp en aning.
Det kommer ju itne att bli lika dyrt som i Sverige men dyrare än andra som säljer för mindre till sverige.

Å andra sidan kan man ju passa på att köpa någon kamerapryl om dom fortfarande ligger under i pris.

Jag betalar gärna svensk moms, men inte svensk skatt för inspelningsbara media, som DVD, för att Michael Jacksson ska tjäna pengar på min distribution och mina säkerhetskopior av mina fotografier.

Man får väl söka bidrag

Som producent av bilder borde man väl få del av skatteintäkten - borde väl inte bara vara förunnat film och musikproducenter.
Tycker att vi alla på fotosidan mailar tex finansministern och ansöker - om inte annat så lär han få rätt många mail som bör sätta något avtryck (Men han begriper väl inte vad han varit med och fattat beslut om)
Här hittar vi statsrådens mail-adresser

//Leif

Inväntar domen i Jacksonmålet i USA. Blir den fällande kan man påstå att Sverige genom skattesystemet tvingar svenska konsumenter bekosta utländska pedofilers lyxliv.

antipiratlagen stävjar skivmedia

Ett brev som skickats till Hillevi Larson (S) i ett rätt bra inlägg på Gnuheter. Man kan bara hålla med:

"Om jag bränner ned dokument som jag själv har skapat får kassettersättningen gärna gå tillbaka till mig. Den får absolut inte gå till Göran Persson (och fortfarande varken till Bill Gates eller Thomas di Leva)!"

Rätt kul skrivet.

En annan mycket läsvärd historia är The right to read som målar upp ett mörkt scenario om hur en perverterad upphovsrätt kan begränsa rätten att läsa och lära, eller som det står i de mänskliga rättigheterna "the right to recive and impart information".

RolandM skrev:
Inväntar domen i Jacksonmålet i USA. Blir den fällande kan man påstå att Sverige genom skattesystemet tvingar svenska konsumenter bekosta utländska pedofilers lyxliv.
Jisses,....... det också! Och jag som inte ens har betalat av färdigt på vår förre finansministerns resa till fotbolls-VM i Portugal.... Det blir havregröt fram till jul då.
Och jag som hade tänkt mig...jaja, det är att glömma då.
Us
PS. Jag menar inte att det var fel att han (ministern) åkte till Portugal det pyntar jag med förtjusning - men vem f-n ordnade en RETUR-biljett!!!!

Ja det här var väl väntat, men vem fan bryr sig, jag har slutat att handla prylar i Sverige för länge sedan, om inte förr så är det väl dags att ni börjar utnyttja ert EU-Medlemskap.

Skickade en fråga till Copyswede om varför jag ska betala till skivbolag för att spara mina egna bilder och fick till svar att avgiften kommer leda till ökat intresse att kopiera sin favoritmusik, mm och därigenom öka omsättningen på tomma cd och dvd vilket kommer pressa priset på dessa medier så i slutändan blir det billigare. Någon som tror på det?/Erik

Re: Man får väl söka bidrag

remeife skrev:
Som producent av bilder borde man väl få del av skatteintäkten - borde väl inte bara vara förunnat film och musikproducenter.
Tycker att vi alla på fotosidan mailar tex finansministern och ansöker - om inte annat så lär han få rätt många mail som bör sätta något avtryck (Men han begriper väl inte vad han varit med och fattat beslut om)
Här hittar vi statsrådens mail-adresser

//Leif
http://www.regeringen.se/sb/d/3051;jsessionid=aHfq3Qnc8dxb

Jag är helt på! Ska vi komponera ihop något standardmejl som vi alla kan skicka in så det märks att det är "allvar" eller vad man ska säga?

// Jocke

Ähh, det är väl bättre att man handlar utomlands, så att vinsterna inte hamnar i Sverige.
Desutom måste det vara en del i miljötänkandet. Det är bättre med många små leveranser till Sverige än en stor :)

Hur är det om jag lyckas paja/slarvabort en musik-CD-skiva. Kan jag hänvisa till att jag betalat för rätten att lyssna på den och begära en ny av skivbolaget (mot uppvisande av kvitto och den trasiga skivan)?

FiLM) (Toba skrev:
Ähh, det är väl bättre att man handlar utomlands, så att vinsterna inte hamnar i Sverige.
Desutom måste det vara en del i miljötänkandet. Det är bättre med många små leveranser till Sverige än en stor :)

Hur är det om jag lyckas paja/slarvabort en musik-CD-skiva. Kan jag hänvisa till att jag betalat för rätten att lyssna på den och begära en ny av skivbolaget (mot uppvisande av kvitto och den trasiga skivan)?

Det borde ju vara konsekvensen.
Åtminståne att man för en billig penning får nytt "media".
Men självklart är det inte så.

ANNONS
Götaplatsens Foto