Annons

Nu höjs priset på tomma CDR & DVD-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)
Mazy skrev:
Hörde ryktesvägen för ett tag sen att alla företag ska kunna slippa denna extra avgift, hur vet jag ännu inte.

Men sen borde väl alla fotografer kunna söka ersättning från den summa pengar som hamnar där? Det handlar ju trots allt om upphovsrättskyddat material, inte bara musik och filmer om jag förstått det rätt.

Sen borde väl allt material som kan sprida upphovsrättskyddat material beskattas, och det hårt, som tex blanka papper.. det måste väl vara en större spridare av materialet än vad cd skivor är? Skolor kopierar kopiösa mängder texter från böcker och tidningar. :)

Är privatkopiering av fotografier tillåten?
Hittade följande text på www.riksdagen.se

"Avgiften på oinspelade CD-skivor, DVD-skivor, kassetter och videoband höjs för att kompensera författare, musiker och andra upphovsmän ekonomiskt för den privata kopiering som är tillåten."

Jag tror inte att t.ex programindustrin får del av denna skatt,då de inte tillåter privatkopiering.

Jag tror väl att det är helt ok att kopiera en tavla i kopiatorn hemma så länge jag inte visar upp kopian offentligt eller försöker sälja den?

Lobbygrupperna från musikbranschen har tydligen gjort ett bra arbete.

Trodde först det var ett aprilskämt när jag läste det... Vi hade ju en horribel skatt på VHS-band ett tag som sedan tog tillbaks. Nu ska visst misstaget upprepas...

Säger som många andra här - beställ fr utlandet.
Wesellcd funkar kanon.

Resultatet av detta beslut?
Jo precis som med spriten, mindre skatteintäkter därför att folk köper utomlands. Så summerat på längre sikt kommer skatteintäkterna att bli MINDRE totalt sett med dennya skatten. Skäms över mitt lands regering.

Mats, som var på skroten häromdan o köpte en skärm samt tre plattor öl à 135 kronor..... (jodå dom har Whisky oxå)

Mattsen skrev:
Lobbygrupperna från musikbranschen har tydligen gjort ett bra arbete.

Trodde först det var ett aprilskämt när jag läste det... Vi hade ju en horribel skatt på VHS-band ett tag som sedan tog tillbaks. Nu ska visst misstaget upprepas...

Säger som många andra här - beställ fr utlandet.
Wesellcd funkar kanon.

Resultatet av detta beslut?
Jo precis som med spriten, mindre skatteintäkter därför att folk köper utomlands. Så summerat på längre sikt kommer skatteintäkterna att bli MINDRE totalt sett med dennya skatten. Skäms över mitt lands regering.

Mats, som var på skroten häromdan o köpte en skärm samt tre plattor öl à 135 kronor..... (jodå dom har Whisky oxå)

Det är en avgift och inte en skatt.
Inga pengar kommer staten tillgodo utan det går till en privat organisation som sedan delar ut pengarna till div artister.

Galaxens President skrev:
(tacka fan för att folk funderar på att sätta in pelletsbrännare istället)

Vänta du... när tillräckligt många har skaffat sig pelletsbrännare kommer det en skattechock där oxå...som ett brev på posten...

litet sent tillägg, Önskefoto lever ju på stora delat på att just utföra privatkopiering av bilder så jag tycker nog att vi alla kan söka pengar från den 'kassan' :)

Håkan Erlandsson skrev:
Ni som skickat efter från wesellcd, är det ett schysst företag?

Vågar gissa att detta blir nästa storsäljare på bordershop i Puttgarden. Trist för svenska elektronikhandlare.

Hejsan..
Jag å massa polare till mej handlar hos dom. Inget strul alls.. Vi e helnöjda !!

Dajo skrev:
Inga pengar kommer staten tillgodo utan det går till en privat organisation som sedan delar ut pengarna till div artister.

Vacker tanke. Men skatt eller avgift, skitsamma, det är konsmunetpriset som ju är intressant. Kan svensson köpa utomlands eller "smuggel" billigare så gör han det.

Dajo skrev:

Det där med privat organisation klingar såå bra, not.
Undra hur man ställer sig i deras lista för att få ta del av pengarna.

Är lite förvirrad när det gäller det här.
Det är ju olagligt att kopiera upphovsrättsskyddat material. Hur kan det då förekomma en skatt på en produkt för just detta om det nu är olagligt??? Är inte det just sånt här som hämmar utveklingen?
Sen har vi det med vem som ska besluta om vem som får ta del av pengarna? Och hur i hela friden går det att se vem som drabbas och hur mycket den personen ska få i ersättning? Verkar ju rena skämtet tycker jag.
Jag fotar och arkiverar mina bilder på CD. Om vi nu lever i ett demokratisk land, varför ska jag då betala någon avgift för mitt eget material??

Jag hoppas verkligen att någon person som är insatt i detta kan förklara hur man kan ta betalt för något på detta viset som dessutom är olagligt. :)

Eller är det så att man ska se det på det här viset att piratkopiering är fritt fram nu, i och med att upphovsmännen får ju betalt för det dom gör änå nu.

Amadeus4 skrev:
Är lite förvirrad när det gäller det här.
Det är ju olagligt att kopiera upphovsrättsskyddat material. Hur kan det då förekomma en skatt på en produkt för just detta om det nu är olagligt???

Det är tillåtet att kopiera ett ex för eget bruk. Bodström har hotat musikindustrin med lagstiftning om kopieringskydden hindrar detta. Många kopieringsskydd tillåter en digital kopia men inte en kopia av kopian.

Kort sagt: priVat-, inte piratkopiering. Man har rätt att för eget bruk ta nån kopia, förutom av program o lite sånt. Mao är det helt lagligt att ta kopior av det du köpt och använda i bilen, mp3-spelaren och tom ge nån kompis en kopia. Du betalar för den här rätten med kassettavgiften, som nu ska höjas.

froderberg skrev:
Det är tillåtet att kopiera ett ex för eget bruk. Bodström har hotat musikindustrin med lagstiftning om kopieringskydden hindrar detta. Många kopieringsskydd tillåter en digital kopia men inte en kopia av kopian.

Jo jag vet detta, men förstår ändå inte varför det ska behöva vara en avgift på skivorna. När man gör en kopia så gör man det för att man är rädd om orginalet. Jag har ju redan betalt för musik/filmen en gång när jag köppte den.
Verkar helt galet detta. Kan ju lägga på den avgiften på produkten direkt om de vill ha betalt för en kopia, mycket rättvisare i min mening tycker jag.

Skojar ni med mig!? 20 kr avgift på en skiva som kostar 10! Trevligt att köpa DVDR skivor i framtiden då, med den avgiften så ser jag det som att det i princip blir lagligt att ladda ned album och filmer... :D

Förresten får man väl inte kopiera DVD-filmer för "eget" bruk? Då är det väl lite konstigt att dom lägger avgifter på DVDR skivorna??

"Stafilidis försvarade förslaget med att avgiften ska kunna sättas ner om den är oskäligt hög."
- Haha! Har killen något att tänka med eller?

/Jeppe

FotoJeppe skrev:
Skojar ni med mig!? 20 kr avgift på en skiva som kostar 10! Trevligt att köpa DVDR skivor i framtiden då, med den avgiften så ser jag det som att det i princip blir lagligt att ladda ned album och filmer... :D

Förresten får man väl inte kopiera DVD-filmer för "eget" bruk? Då är det väl lite konstigt att dom lägger avgifter på DVDR skivorna??

"Stafilidis försvarade förslaget med att avgiften ska kunna sättas ner om den är oskäligt hög."
- Haha! Har killen något att tänka med eller?

/Jeppe

Har du köpt en film på DVD så får du göra en kopia att ha i sommarstugan och kanske ge till en kompis.

Samma regler som medmusik alltså.

froderberg skrev:

Det är ju precis där som problemet ligger! Man beskattar ju något utifrån ett argument som är helt absurt! För att det skall komma upphovsmännen till gagn? Det är ju vi som är upphovsmännen!!!!! Hur FAN går den logiken ihop? Nu är fan tröskeln nådd, jag är jävligt trött på skattereglerna i detta land nu!

Och sen den jävla ologik som ligger i hela detta resonemang. Höj avgiften på vanligt vitt papper med 200 %! Du kan ju kopiera sidor i en bok för privat bruk!

Usch, FY FAN!

Helt sanslöst. Snart har sossarna gjort Svergie till ett nytt Nordkorea. Det finns ju alldeles för många logiska brister i resonemanget: (undrar hur övriga partier röstade?)

1) Om man betalar för kopieringen vid köpet av den tomma skivan, då borde ju det bli lagligt att kopiera fritt... man har ju redan betalt.
2) Vem bestämmer hur pengarna ska fördelas??? Om jag kopierar mitt eget material men inte får några pengar, då sitter det alltså en korrupt organisation och kapar åt sig allmäna medel och åker på spritresor och studiebesök till Nordkorea.
3) Om man lagrar på hårddisk istället för optisk skiva, ska det införas skatt på detta också? Eller kanske all framtida minnesmedia??? Kanske även på den mänskliga hjärnan???

Dessutom innebär det ju bara att skivor kommer att köpas utomlands istället. När f-n ska de lära sig? Det blir ju inte praktiskt genomförbart. Fattas bara att de höjer momsen till 35% så att alla varor och tjänster köps utomlands och alla arbetstillfällen flyttar. Beskattning och fiffelsystem, NEJ TACK !!!

Man blir så ********** förbannad på att ett gäng inkompetenta idioter styr detta landet !!!

SixBySix skrev:
Helt sanslöst. Snart har sossarna gjort Svergie till ett nytt Nordkorea. Det finns ju alldeles för många logiska brister i resonemanget: (undrar hur övriga partier röstade?)

1) Om man betalar för kopieringen vid köpet av den tomma skivan, då borde ju det bli lagligt att kopiera fritt... man har ju redan betalt.
2) Vem bestämmer hur pengarna ska fördelas??? Om jag kopierar mitt eget material men inte får några pengar, då sitter det alltså en korrupt organisation och kapar åt sig allmäna medel och åker på spritresor och studiebesök till Nordkorea.
3) Om man lagrar på hårddisk istället för optisk skiva, ska det införas skatt på detta också? Eller kanske all framtida minnesmedia??? Kanske även på den mänskliga hjärnan???

Dessutom innebär det ju bara att skivor kommer att köpas utomlands istället. När f-n ska de lära sig? Det blir ju inte praktiskt genomförbart. Fattas bara att de höjer momsen till 35% så att alla varor och tjänster köps utomlands och alla arbetstillfällen flyttar. Beskattning och fiffelsystem, NEJ TACK !!!

Man blir så ********** förbannad på att ett gäng inkompetenta idioter styr detta landet !!!

1. Det är det redan, för eget bruk.

2. www.copyswede.se

3. Det har diskuterats...

SixBySix skrev:

Verkar som om endast Bondeförbundet sagt nej till hela förslaget (fast det verkar som om enskilda riksdagsleamöter valt att gå emot sina parilinjer till förslaget som helhet?)
Ny lag höjer pris på cd/dvd (från SvD)

/Jesper

Dajo skrev:
1. Det är det redan, för eget bruk.

2. www.copyswede.se

3. Det har diskuterats...

1) Men det är ju inte bara denna kopiering som avgiftsbeläggs eftersom systemet slår urskiljningslöst. Jag säger inte att resonemanget som jag använde är korrekt. Däremot är jag absolut säker på att det kommer att användas i praktiken. Detta sänker den redan låga moralnivån avseende piratkopiering. Just "moralnivån" är väl det som har pekats ut som en absolut avgörande faktor i debatten kring piratkopiering. Varför införa ett system som slår mycket hårt i direkt motsatt riktning? Jo, p g a lobbying och som eftergift åt en bransch som är hårt åtsatt av piratkopiering för tillfället. Det är ju därför denna avgift kommit till stånd. Hade inte fildelning varit ett problem hade denna avgift aldrig tvingats fram. Därför handlar detta inte om kopiering för eget bruk utan bara om piratkopiering. Jag är inte för avskaffande av upphovsrätt i allmänhet eller piratkopiering i synnerhet, men jag är emot kassa system.

2) Om man ska betala för rätten att göra en privat kopia lagligt för eget bruk ska väl denna kostnad för hel--te tas ut vid köp av just den produkten. Det är det enda rätta sättet att få en korrekt fördelning av medlen. Det är ju en del av just det enstaka produktköpet. Alla andra system är kassa fiffelsystem.

3) Ja fy f-n. Nu ger jag snart upp och flyttar till ett annat land.

ANNONS
Götaplatsens Foto