Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu känns det som att instagram går i graven för stillbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Instagram själva har ju gått ut med att tjänsten ska satsa mer på rörlig bild och utmana TikTok. Väldigt många fotografer på YouTube har postat olika videos om att nu känns det som att instagram inte är plattformen för oss hobbyfotografer.

Ett problem verkar vara att det nu inte finns en självklar plats för oss att använda. Bör det inte komma någon bra tjänst för stillbilder som även har funktioner som saknats i instagram?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Förlåt min okunnighet men jag har aldrig kunnar se Instagram som en plats som ens velat ha mig som användare. Det finns säkert någon hyfsat bra väg in men om det inte funnits ett självklart välkomnande gränssnitt även för systemkamerafotografer som jag i huvudsak är, så har jag tolkat det som att Instagram nog mest är för kidsen och de som vill förlänga sin ungdomstid. Rätta mig om jag har fel som en del sade förr i tiden.

Har inte Instagram satt ribban där den ligger just för att markera att man faktiskt främst vill vara en site explicit för mobilfotograferna? Genom att de skapat de usla kommunikationsgränssnitt de faktiskt haft och har så har ju de flesta systemkameratillverkarna gjort det onödigt omständligt att skicka bilder till Instagram. Att man behövt exportera först till en telefon och sedan bolla det vidare har ju faktiskt inte varit någon vidare snygg lösning.

Jag vet att det finns något gränssnitt i Google Chrome numera men det känns ju också som att gå över ån efter vatten. Även Anders inlägg ovan indikerar att jag intexär ensam om mina erfarenheter. Förklaringen är nog rätt enkel: systemkamerafotograferna är nog en piss i Nilen som grupp och tämligen ointressant i sammanhanget, vilket säkert många i den självmedvetna gruppen har lite svårt att ta in.
 

bjoele

Aktiv medlem
Förlåt min okunnighet men jag har aldrig kunnar se Instagram som en plats som ens velat ha mig som användare. Det finns säkert någon hyfsat bra väg in men om det inte funnits ett självklart välkomnande gränssnitt även för systemkamerafotografer som jag i huvudsak är, så har jag tolkat det som att Instagram nog mest är för kidsen och de som vill förlänga sin ungdomstid. Rätta mig om jag har fel som en del sade förr i tiden.
Anledningen till att posta på Instagram har väl sällan varit att det är en bra fotosite, utan snarare att det har kunnat ge en riktigt stor exponering vilket direkt eller indirekt är kopplat till intäkter.

Så har jag tolkat det i alla fall.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag använder social media för att hålla kontakten med få men nära vänner. Varje gång jag går in så blir jag bara förskräckt över alla duckface-brudar med låg självkänsla och trista videoklipp som bara är slöseri med med tid fast folk har mer att göra än någonsin. Vem fan har tid att titta på videoklipp idag?? Det tar ju alldeles för lååååång tid, vilket det absolut inte finns tid för i dagsläget.. Så konstigt..
Inte minst då de alla dessa miljoner videoklipp på 10-15 min där samma information skulle kunna tas in i textform på 2-3min! Eller bara en stillbild - mer än 1000 ord på ett ögonblick?! Fattar inte var världen är påväg trots att jag inte ens är 40 fyllda än..
Allting går långsammare samtidigt som allting går snabbare.. Så förvirrande..
 
Senast ändrad:

Third eye

Aktiv medlem
Jag använder social media för att hålla kontakten med få men nära vänner. Varje gång jag går in så blir jag bara förskräckt över alla duckface-brudar med låg självkänsla...
Måste ju passa på att retas lite, men vad som visar är direkt kopplat till vad man själv sökt alt klickat på 😉
Så det kan lika gärna va så att du klickat en å annan gång klickat på dem du kallar duckfaces med låg självkänsla...hur du nu vet det 😉😉
Kan ju lika gärna va så att de lever ett gott liv på de klick de får av män med låg självkänsla istället?
Innan www läste man Fibban för artiklarnas skull 🙂
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag älskar Instagram. Kanske inte nödvändigtvis för att visa upp foton (så himla tråkigt att kolla foton på en liten, liten skärm till att börja med), men för att ha det lite som en minnesbank för mig själv. Det blir liksom lite som en tidslinje över vad jag gjort, vad jag varit intresserad av och lite såna saker.

Att det sen är krångligt för "riktiga" fotografer att posta foton där, ja, det säger sig väl självt. Namnet antyder väl att det ska vara snabba puckar. Du ser något, tar en bild, applicerar ett coolt filter och sen delar till världen. Snabbt och smidigt. Att vi sen vill ha en extern kamera, extern processorkraft, extern hårddisk och extern programvara för att fibbla med foton är ju knappast deras problem.

Folk har så märkliga tankegångar. Vi blir irriterad över att något inte fungerar som vi VILL att det ska fungera, oavsett tillverkarens avsikt.
 

Gamle

Aktiv medlem
Att Instagram nu väljer att fokusera på video är väl inte så konstigt med tanke på att stillbild är något som tycks höra till det förgångna.
Se bara hur diskussionerna går, när det är en ny kamera på gång. Det som är i fokus är kamerans videoegenskaper. Stillbildsdelen tycks vara sekundär.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det finns rätt många av de bästa fotograferna på Instagram (som inte finns på Fotosidan), de ”riktiga” om man säger så. Flera är också rätt aktiva. Däremot kommer många nu hoppa av Instagram, bara senaste 3-4 dagarna har ungefär 200 från min följarlista gått ur Instagram. Tror Instagram gör en felsatsning, eller så vill ägaren Facebook samla flera på Facebook.

För min egen del blir det ännu mer aktivitet i bloggen, där besöksantalet är större.

mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Att Instagram nu väljer att fokusera på video är väl inte så konstigt med tanke på att stillbild är något som tycks höra till det förgångna.
Se bara hur diskussionerna går, när det är en ny kamera på gång. Det som är i fokus är kamerans videoegenskaper. Stillbildsdelen tycks vara sekundär.
Blir som att jämföra äpplen med päron, det är helt olika medier.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Anledningen till att posta på Instagram har väl sällan varit att det är en bra fotosite, utan snarare att det har kunnat ge en riktigt stor exponering vilket direkt eller indirekt är kopplat till intäkter.

Så har jag tolkat det i alla fall.
Men är det verkligen så att huvudparten lägger upp bilder där för att tjäna pengar?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag älskar Instagram. Kanske inte nödvändigtvis för att visa upp foton (så himla tråkigt att kolla foton på en liten, liten skärm till att börja med), men för att ha det lite som en minnesbank för mig själv. Det blir liksom lite som en tidslinje över vad jag gjort, vad jag varit intresserad av och lite såna saker.

Att det sen är krångligt för "riktiga" fotografer att posta foton där, ja, det säger sig väl självt. Namnet antyder väl att det ska vara snabba puckar. Du ser något, tar en bild, applicerar ett coolt filter och sen delar till världen. Snabbt och smidigt. Att vi sen vill ha en extern kamera, extern processorkraft, extern hårddisk och extern programvara för att fibbla med foton är ju knappast deras problem.

Folk har så märkliga tankegångar. Vi blir irriterad över att något inte fungerar som vi VILL att det ska fungera, oavsett tillverkarens avsikt.
Jag har själv inga problem med Instagram för jag fattade på en gång att det inte är designat för mig. Jag har egentligen ingen relation till Instagram och vill inte ga det heller. Har överhuvudtaget aldrig varit särskilt intresserad av mobiltelefoner även om jag tvingats ha dem i jobbet sedan 90-talet. Jag ser dem mest som en elektronisk boja som tar massor av tid från annat och jag har svårt att se mig själv fiska pengar med hjälp av foto på Instagram men som gammal IT-utvecklare har jag trots det svårt att se att en site vars existens vilar på bildexponering självmant skulle avstå exponering av världens alla systemkamera- och kompaktkamerafotografer bara för att man inte lyckata få till ett fungerande uppladdninsgränssnitt för detta.

Tony Northrup gjorde ett visst nummer av detta när han skällde på systemkameratillverkarna att de inte fixat detta men om Instagram bygger på telekommunikation så betyder väl det att systemkamerorna i så fall måste förses med sim eller e-sim gränssnitt av något slag. Andra har ju föreslagit att även systemkamerorna skulle förses med Android-OS men vore det inte betydligt enklare att erbjuda en simpel uppladdningsfunktion. Det klarar ju minsta skitsite att erbjuda idag, vare sig det gäller bilder eller dokument. Är det en så märklig tankegång idag?
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag har själv inga problem med Instagram för jag fattade på en gång att det inte är designat för mig. Jag har egentligen ingen relation till Instagram och vill inte ga det heller. Har överhuvudtaget aldrig varit särskilt intresserad av mobiltelefoner även om jag tvingats ha dem i jobbet sedan 90-talet. Jag ser dem mest som en elektronisk boja som tar massor av tid från annat och jag har svårt att se mig själv fiska pengar med hjälp av foto på Instagram men som gammal IT-utvecklare har jag trots det svårt att se att en site vars existens vilar på bildexponering självmant skulle avstå exponering av världens alla systemkamera- och kompaktkamerafotografer bara för att man inte lyckata få till ett fungerande uppladdninsgränssnitt för detta.

Tony Northrup gjorde ett visst nummer av detta när han skällde på systemkameratillverkarna att de inte fixat detta men om Instagram bygger på telekommunikation så betyder väl det att systemkamerorna i så fall måste förses med sim eller e-sim gränssnitt av något slag. Andra har ju föreslagit att även systemkamerorna skulle förses med Android-OS men vore det inte betydligt enklare att erbjuda en simpel uppladdningsfunktion. Det klarar ju minsta skitsite att erbjuda idag, vare sig det gäller bilder eller dokument. Är det en så märklig tankegång idag?
Ja, det är nog en märklig tankegång då vi med externa kameror är en otrolig minoritet. Det finns ju till och med människor här på Fotosidan som tycker att deras mobilkameror tar fullt dugliga bilder, så till den grad att de har mobilen som enda kamera i princip. 99,9% av fotona som laddas upp på Instagram måste ju vara tagna med smart phones, så varför lägga tid, resurser och pengar på oss andra?

Förutom min flickvän, så känner jag nog fan ingen annan som tar foton med annat än mobilen. :D Det är nog bara att inse att fotografering med extern kamera är ett specialintresse. Om det är fortsatt på nedgång eller något på uppgång de senaste åren har jag ingen uppfattning om, men jag har inte sett någon kameraökning i mina kretsar i alla fall.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[…] Däremot kommer många nu hoppa av Instagram, bara senaste 3-4 dagarna har ungefär 200 från min följarlista gått ur Instagram. […]
Är det någon sorts samlad aktion för att visa missnöje? Det låter annars lite överilat; man måste ju inte avsluta tjänsten, det är så enkelt att bara låta bli att använda istället.
 

Gamle

Aktiv medlem
Blir som att jämföra äpplen med päron, det är helt olika medier.
Kan ju se ut, men trots allt så går det alltmer över mot video även när det gäller "stillbildskameror". Fast vill man inte se mer än vad man vill så förstår jag att mitt resonemang sticker i ögonen.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Grejen med Instagram så även samma sak med Facebook grund iden är att presis som många säger det va gjort för kidsen å slänga upp sina mobil bilder på insta gram d va aldrig tänkt över huvud taget för oss fotografer . Samma sak med facebook det va i grunden en komunikations sight för studenter för å lära känna fler å slänga upp lite kul fest bilder även där aldrig tänkt för oss fotografer .

Så¨även med Twitter dit vissa fotgrafer flyttat men även det är i grunden inte gjort för oss fotografer . Så vi får gilla läget tyvär . El hoppa på tåget Gurushot el liknande sighter .
 

lostcyclist

Medlem
Man måste inte ta Instagram seriöst. Det är en kul grej att dela bilder ur sin vardag och resor - och appen har ersatt bloggar. Det har aldrig varit den superseriösa fotografens plattform - även om det finns sådana där också.
Här är min förresten: https://www.instagram.com/lostcyclist/ ;)😅

Det är ett jättekul och enkelt sätt att dela bilder på - och jag gör det ofta under mina resor.
 

MNB

Aktiv medlem
Det verkar bli missförstånd här. Jag frågar inte om vad instagram är bra för eller inte. Heller inte om man ska ta instagram seriöst osv.

Fotografer lämnar nu instagram och det gör att en stor community blir mindre. Oavsett vad man tycker om instagram och vad man använder det till så har det varit den uppenbara hållplatsen för fotografer oavsett nivå.

Flickr m fl finns men har aldrig riktigt nåt dom antalen och deras community känns rätt inaktivt, trist och passé.
 
ANNONS