Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu känns det som att instagram går i graven för stillbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Tims

Aktiv medlem
Jag tycker Instagram är ett bra sätt att nå ut. Följer mina intresseområden där och tycker det fungerar bra. Lite trist att bara kunna använda mig av 1:1 eller 4:5/8:10 dock.
Jag har precis sparkat igång mitt Flick-konto som legat i dvala sedan 2013 (när jag skapade kontot) och tycker det är mer inriktat mot/till oss fotografer, den breda massan utan direkt fotointresse har nog ingen anledning att besöka Flickr.
Facebook har jag inte kvar sedan länge, så kanske kommer det något nytt.
Det är ju minst sagt en rörlig värld "därute".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, det är nog en märklig tankegång då vi med externa kameror är en otrolig minoritet. Det finns ju till och med människor här på Fotosidan som tycker att deras mobilkameror tar fullt dugliga bilder, så till den grad att de har mobilen som enda kamera i princip. 99,9% av fotona som laddas upp på Instagram måste ju vara tagna med smart phones, så varför lägga tid, resurser och pengar på oss andra?

Förutom min flickvän, så känner jag nog fan ingen annan som tar foton med annat än mobilen. :D Det är nog bara att inse att fotografering med extern kamera är ett specialintresse. Om det är fortsatt på nedgång eller något på uppgång de senaste åren har jag ingen uppfattning om, men jag har inte sett någon kameraökning i mina kretsar i alla fall.
Visst men att erbjuda ett enkelt uppladdningränssnitt tar väl inte många timmar. Sånt kan man säkert t.o.m. köpa för en billig peng och plugga in. Även om det ju är så att den övervägande massan tar mobilbilder så hävdade ju Terje att många yrkesfotografer använder Instageam för att de får bra spridning där. Det far säkert en massa spinoffs i alla möjliga andra sammanhang.

Instagram har heller inte varit ett alternativ för mig då det är en del av Facebook-världen.
 

Tims

Aktiv medlem
Visst men att erbjuda ett enkelt uppladdningränssnitt tar väl inte många timmar. Sånt kan man säkert t.o.m. köpa för en billig peng och plugga in. Även om det ju är så att den övervägande massan tar mobilbilder så hävdade ju Terje att många yrkesfotografer använder Instageam för att de får bra spridning där. Det far säkert en massa spinoffs i alla möjliga andra sammanhang.

Instagram har heller inte varit ett alternativ för mig då det är en del av Facebook-världen.
Så sant. Jag har fått en handfull jobberbjudanden via min Instagram-sida.
Har dock tackat nej till samtliga då mitt avtal med arbetsgivaren inte tillåter sido-jobb. Bara gilla läget.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Alltså, jag förstår inte riktigt problemet. De allra flesta av oss vill väl ändå ha in fotona på datorn för att 1. Se dom högupplöst och 2. Pula med lite redigering. Utan dessa två punkter kan jag ju lika gärna använda mobilkameran jag också. Skaffa sen typ Dropbox för smidig överföring från dator till mobil och allt är klart för publicering. Hur enkelt och smidigt som helst.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Jag älskar Instagram. Kanske inte nödvändigtvis för att visa upp foton (så himla tråkigt att kolla foton på en liten, liten skärm till att börja med), men för att ha det lite som en minnesbank för mig själv. Det blir liksom lite som en tidslinje över vad jag gjort, vad jag varit intresserad av och lite såna saker.

Att det sen är krångligt för "riktiga" fotografer att posta foton där, ja, det säger sig väl självt. Namnet antyder väl att det ska vara snabba puckar. Du ser något, tar en bild, applicerar ett coolt filter och sen delar till världen. Snabbt och smidigt. Att vi sen vill ha en extern kamera, extern processorkraft, extern hårddisk och extern programvara för att fibbla med foton är ju knappast deras problem.

Folk har så märkliga tankegångar. Vi blir irriterad över att något inte fungerar som vi VILL att det ska fungera, oavsett tillverkarens avsikt.
Krångligt för "riktiga" fotografer? Förklara.
 

janc

Aktiv medlem
Vad är det som ändrats?

Personligen följer jag ett antal personer & taggar som intresserar mig vilket fungerar relativt bra, det som stör är mängden sponsrade länkar / reklam som jag tycker ökat men jag har inte räknat.
 

per.erik

Medlem
I Instagram bestämmer man ju själv vilket flöde man ska ta del av, förutom möjligen reklamen som dock inte är särskilt störande. Jag följer bara fotografer (hobby eller yrkes kvittar) förutom en del vänner och tycker att kvalitén är ganska hög. Sen beror det på om man kan hitta den stil man gillar förstås. Själv lägger jag sällan ut någonting direkt från mobilen, det mesta tar jag med systemkamera och gör lite normal bearbetning i Lightroom. Lägger ofta upp med hjälp av Later. Inte särskilt komplicerat.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har aldrig brytt mig om att ladda upp något till Instagram. Men då är det alltså så att om jag tar bilder med min "riktiga" kamera så kan jag inte få dem till Instagram utan att gå omvägen över telefon/platta med rätt "app"?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det verkar bli missförstånd här. Jag frågar inte om vad instagram är bra för eller inte. Heller inte om man ska ta instagram seriöst osv.

Fotografer lämnar nu instagram och det gör att en stor community blir mindre. Oavsett vad man tycker om instagram och vad man använder det till så har det varit den uppenbara hållplatsen för fotografer oavsett nivå.

Flickr m fl finns men har aldrig riktigt nåt dom antalen och deras community känns rätt inaktivt, trist och passé.
... och då antar jag att du menar att även stillbilder tagna med mobil faller ur fokus för Instagram eller hur och det är ju en rätt intressant utveckling. Det handlar alltså inte om någon konflikt kring bilder tagna med mobil eller dedikerade kameror utan tele-OS utan om stillbilder generellt och video.

Ja, det är väl mer pengar i video antar jag och om en bild säger mer än 1000 ord så innehåller en video inte sällan mer än tusen bilder. Trots vad vi gärna vill tro så är det få bilder som kan "stå för sig själva" utan någon kontext i form av förklarande eller fördjupande texter. Det kanske är dags för fotograferna att faktiskt fundera över just detta.

Våra bilder kanske faktiskt behöver sina berättelser mer än vi tror i en tid då var och en med vilken skitmobil som helst faktiskt kan ta bilder av bra teknisk kvalitet idag, vilket uppenbarligen devalverat både värdet i alla stillbilder som tas idag och i själva fotografyrket vilket resulterat i att allt färre kan leva på det.

Det jag skulle önska är en utveckling mot fler intressanra fotoreportage och inte bra simpla trista "här är jag"- eller "det här säljer jag"-siter. Finns det verkligen ingen potential i det för dagens professionella fotografer och någon som ser en möjlighet i en sådan alternativ eller kompletterande väg. Det jag skulle älska att se är reportage som till skillnad från traditionella media kunde fokusera på success stories och positiva och upplyftande exempel istället för all dystopi. Det kanske är dags att fokusera på vad man vill säga med sina bilder om man nu har något att säga istället på att mest fokusera på att sälja. Om man nu har något att säga så kanske t.o.m. affärerna kommer av just det skälet.

Möjligen behöver vi då mer av siter som gör deta berättande möjligt. Jag har själv funnit att FS bloggar med små modifikationer i form av egna små HTML-skript som gör en integration mellan bloggar och portfolios kan funka hyfsat men jag kollade exv. på Flickr och det kändes inte alls som något bra upplägg för berättande. FS har dock den stora nackdelen att den inte riktigt når ut till andra än stillbildsfrälsta i Sverige. Skälet till det är bl.a. att bilder i Portfolio inte indexeras ännu trots att FS deklarerat att det var på gång för flera år sedan. Idag indexeras endast de bilder som bäddas in i bloggarna.

Någon kan kanske tipsa om bättre alternativ?
 
Senast ändrad:

janc

Aktiv medlem
Jag har aldrig brytt mig om att ladda upp något till Instagram. Men då är det alltså så att om jag tar bilder med min "riktiga" kamera så kan jag inte få dem till Instagram utan att gå omvägen över telefon/platta med rätt "app"?
Det spelar ingen roll vilken kamera du använder - bilderna laddas upp via Instagram appen på mobil eller platta. Personligen laddar jag upp bilderna från en iPad vilket fungerar utan problem. Varför man inte kan ladda upp bilder direkt från dator när man ändå kan använda Instagram via dator har jag inget svar på…
 

Tims

Aktiv medlem
Krångligt för "riktiga" fotografer? Förklara.
Det är väl mest formatet på bilderna som begränsar Instagram kan jag tycka. 16:9 på en iPhone-skärm är ju knappt en ser om en inte använder surfplatta.
Samt komprimeringen som iofs blivit snällare, men ändå.

Så ett tips för den som mot all förmodan inte känner till.
Sök i valfri sökmotor på Instagram Studio.
Väldigt smidigt att kunna skapa inlägg via datorn istället för att pilla med mobil/surfplatta.
Text och hashtaggar går att kopiera från en vanlig textediterare (Notepad/Apple notes eller vad en nu använder) och spara för framtida bruk/återvinning.

Lite mer om just detta: https://about.fb.com/news/2017/11/announcing-new-tools-for-the-creator-community/
 

apersson850

Aktiv medlem
Personligen laddar jag upp bilderna från en iPad vilket fungerar utan problem. Varför man inte kan ladda upp bilder direkt från dator när man ändå kan använda Instagram via dator har jag inget svar på…
Nej, jag förstår att du inte har något svar på det. De visste väl själva, antar jag, när de gjorde tjänsten. Jag kan föreställa mig att de bara tänkte sig Instagram för mobilfotografer.
Jag har ju inte bilderna i varken telefonen eller plattan från början, så det är förstås ett onödigt steg där, om jag skulle använda Instagram till att ladda upp bilder på.
 

lonian

Aktiv medlem
Genom att de skapat de usla kommunikationsgränssnitt de faktiskt haft och har så har ju de flesta systemkameratillverkarna gjort det onödigt omständligt att skicka bilder till Instagram. Att man behövt exportera först till en telefon och sedan bolla det vidare har ju faktiskt inte varit någon vidare snygg lösning.
Det där krångliga med att skicka över till mobilen lär ju ändras i och med Windows 11 som gör det möjligt att installera mobil appar direkt i windows.

Och ja, just nu exporterar jag bilder genom att gå in i mobil läget i webbläsaren. I google chrome gå till instagram.com, logga in. Välj verktyg för programmerare i chrome och reloada sidan.
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tims

Aktiv medlem
Nej, jag förstår att du inte har något svar på det. De visste väl själva, antar jag, när de gjorde tjänsten. Jag kan föreställa mig att de bara tänkte sig Instagram för mobilfotografer.
Jag har ju inte bilderna i varken telefonen eller plattan från början, så det är förstås ett onödigt steg där, om jag skulle använda Instagram till att ladda upp bilder på.
Kolla mitt inlägg ovanför här. Jag laddar bara upp via datorn sedan någon månad tillbaka.
 

janc

Aktiv medlem
Nej, jag förstår att du inte har något svar på det. De visste väl själva, antar jag, när de gjorde tjänsten. Jag kan föreställa mig att de bara tänkte sig Instagram för mobilfotografer.
Jag har ju inte bilderna i varken telefonen eller plattan från början, så det är förstås ett onödigt steg där, om jag skulle använda Instagram till att ladda upp bilder på.
Du har säkert rätt i att man såg Instagram som en ren mobiltillämpning där man primärt använder själva appen med dess filter som kamera.

Personligen ser jag en fördel med det extra steget att gå via mobil / platta nämligen att man ser hur bilden fungerar i det formatet. Antagandet är då att en majoritet av de som ser bilden inte kommer att se den via en större skärm än typ 10 -12 tum
 
ANNONS