Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny blixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Vet inte om jag är i rätt forum, men tror det.

Tänker köpa mig en blix, då den inbyggda i 20D inte är så rolig. Har hittat hundratals trådar här om blixtar men blir inte klok ändå.

Jag tar inte för mycket blixt bilder, men vill ha möjligheten om det behövs.
Jag har aldrig haft en "lös" blixt tidigare och vet väldigt lite om vad jag skall titta på och efter.
Så finns det någon som kan mer än jag och kan ge lite tips eller råd om vad jag bör köpa.
Vad skall jag titta efter?

Jag sitter och tittar på Canon 580EX och Sigma EF-500 DG super II (mest för att dom är på bild i nya Scandinavianphoto katalogen.
En är billig, den andra kostar lite mer, men vad är det jag "förlorar" om jag köper Sigma blixten.

Om man skulle köpa en macro blixt (det är oftast då jag vill ha blixt) typ Sigma EM-140 DG Macro. Funkar den dugligt att använda som en vanlig blixt också? Vid porträtt foto eller liknande.

Är tacksam för all sorts hjälp som någon vill ge.

/Magnus

Sigman klarar i stort sett det samma som Canonblixten gör. Den är en klon av Canon 550ex. Sigman kostar strax under 2000:- och det exemplar jag innehar fungerar utmärkt.

Du kan inte rikta en macroblixt för att t ex slå den i taket eller väggen bakom dig och därigenom få bort skuggor och få ett mjukare ljus (den går väl iof sig att rikta den om man tar av den och håller den men den orkar inte reflekteras), men då ljuset strålar från runt objektivet borde det ju faktiskt också motverka skuggor... Dock borde macroblixten vara det absolut mest ypperliga sättet att försäkra sig om att få röda ögon på ALLA bilder.
Sedan är de ju jämförelsevis väldigt svaga också.
Så nej... det är nog ingen bra idé (har dock inte provat) annat än till "mug-shoots".

Usch, vilken djungel det är.

Har tittat runt på nätet nu och man blir inte klokare av det.

Nu får jag kolla Metz också. Fast det lutar åt Sigma nu.

Tack för alla svar.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Usch, vilken djungel det är.
/Magnus

Aja, så farligt är det väl inte...

Du ser ut att vilja ha en blixt med kraft i och då är det i stora drag bara tre att välja på, men man kan krångla till det lite.

1. Canon 580 EX - 4600:- (Ledtal 58)
2. Sigma EF-500 DG Super - 2000:- (Ledtal 50)
3. Metz 54 MZ/4 - 3400:- (Ledtal 54)

Dessa tre gör i stort samma jobb.
Fördelen med canon borde tala för sig självt, men jag har för mig att det fanns något som inte riktigt funkade med denna kombinationen (580/20D).
Krånglet är att man kan hitta tre nästan lika vassa blixtar:

4. Canon EX 550 - ~3000:-
5. Sigma EF-500 DG ST - ~1600:-
6. Metz 54 AF-1C - 2700:-

Dessa tre är lillebröder eller föregångarna till de andra tre och saknar funktioner i jämförelse.
Till råga på allt så är det svårt att få tag på dem bortsett från Metz'en.
EX 500 för ca. 3000:- verkar vara ett kap annars tror jag att det är ganska jämnt skägg mellan nr. 2 och tre i listan.
Fördelen till Metz för den gedigna konstruktionen om man tycker det är värt 1400:-

Själv är jag mycket nöjd med Sigman (nr.2).

Macroblixt är något helt annat som jag aldrig har ens varit i kontakt med.

Foto-Gabbe skrev:
Aja, så farligt är det väl inte...

Du ser ut att vilja ha en blixt med kraft i och då är det i stora drag bara tre att välja på, men man kan krångla till det lite.

1. Canon 580 EX - 4600:- (Ledtal 58)
2. Sigma EF-500 DG Super - 2000:- (Ledtal 50)
3. Metz 54 MZ/4 - 3400:- (Ledtal 54)

Dessa tre gör i stort samma jobb.
Fördelen med canon borde tala för sig självt, men jag har för mig att det fanns något som inte riktigt funkade med denna kombinationen (580/20D).
Krånglet är att man kan hitta tre nästan lika vassa blixtar:

4. Canon EX 550 - ~3000:-
5. Sigma EF-500 DG ST - ~1600:-
6. Metz 54 AF-1C - 2700:-

Dessa tre är lillebröder eller föregångarna till de andra tre och saknar funktioner i jämförelse.
Till råga på allt så är det svårt att få tag på dem bortsett från Metz'en.
EX 500 för ca. 3000:- verkar vara ett kap annars tror jag att det är ganska jämnt skägg mellan nr. 2 och tre i listan.
Fördelen till Metz för den gedigna konstruktionen om man tycker det är värt 1400:-

Själv är jag mycket nöjd med Sigman (nr.2).

Macroblixt är något helt annat som jag aldrig har ens varit i kontakt med.

Tack Jörgen för ditt bra svar.

Skall titta på Metz blixten, men Sigma verkar okay (billigt i alla fall).

Vad är och vad gör ledtal?

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Tack för all hjälp, Jörgen.

Skall man slå till och köpa den där då? EX500, alltså? Är den bättre än Sigma eller Metz?

/Magnus

Hehe... alltså EX 550 menar du?

Jag tror att du klarar dig med vilken av dem i de allra flesta fallen. Själv har jag lyckats i ett år utan att ens ha satt mig in i funktionerna på Sigma-blixten. Jag tycker att Canon EX 550 är den som verkar mest prisvärd och jag tror inte att den presterar sämre än någon av de andra.
Sigman är bra och Metzen är oprövad av mig.
Att Canonblixtar funkar förutsätter jag bara.

Hade varit kul om någon kunde konfirmera att 550'an funkar bra med 20D.
Enligt denna tråden så ska den göra det i.a.f.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44085&highlight=ex+550+20D

Om jag hade behövt en blixt idag så hade jag nog gått på den. Gav nog 2700:- för min Sigma när jag var tvungen att impuls(blixt?)-köpa inför ett uppdrag.
Och här kan du köpa EX 550 för samma summa.

En sak som jag är ganska säker på, är att stödet för E-TTL-2 inte finns på EX 550.
Hur mycket detta gör är jag osäker på, men vet att de tre översta på min lista stöder det.

Kanske man ska ställa frågan i "Canon digitalt" istället för att få de rätta svaren?

Jag är inte jätteduktig på att använda blixt.
Men det finns saker som jag tycker påverkar ett köp.

1 Jag vill kunna ställa blixtens + och - exponeringskontroll på blixten. Jag skulle aldrig acceptera att behöva gå in i menyer i kameran för att förändra exponeringskontrollen.
Oftast blir detta en dyrare blixt pga att en display och manöverknappar krävs på blixten.

2 Hur stor vinkel lyser de ut.

Ledtalet tycker jag inte är så viktig. Det är viktigare att blixten fungerar smidigt och bra.

Sedan skall man vara medveten om att olika tillverkare mäter ledtalen vid olika brännvidder.
Alltså den som mäter med samma ljusstyrka vid 50mm får ett högre ledtal än den som mäter vid 35 mm.

Givetvis så finns det annat att tänka på, men i detta fallet så har åtminstone de översta tre blixtarna de funktionerna. Ledtalet är också angivet vid samma förhållande vilket också framkom vid Foto's test för ca. ett år sen.

Att ledtalet är av mindre vikt vill inte jag hålla med om. Jag lånade en Canon EX 420 innan köpet av min Sigma EF-500 och det är en markant skillnad, speciellt när man som jag gärna använder mig av taket som ljusspridare.
Om man är i en stor lokal med högt i tak (festlokal eller kyrka t.e.x.) så märks det tydligt att blixten är för svag.

Jag menar inte att det ena är viktigare än det andra, men själv sätter jag styrkan långt fram på listan. Kanske man kan strunta i skillnaden på just dessa blixtarna, men om man går steget ner till "420-klassen" så är det stor skillnad.

Själv skulle jag njog sätta LED-talet som en av de viktigaste sakerna. Vridbart och vinkelbart huvud är nog nr 1 med sedan kommer ledtalet för mig. Även om jag har Nikons mest avancerade blixt (SB800) så skjuter jag väldigt ofta med manuell inställning eftersom det kvittar hur "smart" en blixt är, den vet ändå inte hur JAG vill ha bilden.
Ett högt LED-tal ger dig bl a möjligheten att ta svåra motljusbilder och studsa blixten inte bara i taket utan även i t ex väggen bakom dig. Extra viktigt är LED-talet när du använder olika difusors och softboxar eftersom de stjäl en del av ljuset.

Nu har jag köpt en blixt, fått den för ett par dagar sen, och testat runt en del.
Det blev Sigma EF-500 DG Super och en sån där vit plast grunka man kan sätta på den.

Skillnaden mot den inbyggda blixten är ju enorm, så jag är nöjd.
Så tack till alla som hjälpte till i tråden.

Men j**lar vad dom kan göra mycket, kommer nog att ta ett tag att sätta sig in i allt som blixten kan. Ganska roligt egentligen, en 2000:- kronor blixt kan mer om blixt foto än va jag kan. :)

/Magnus

Foto-Gabbe skrev:
En sak som jag är ganska säker på, är att stödet för E-TTL-2 inte finns på EX 550.
E-TTL II är en egenskap hos kameran, så om kameran har E-TTL II så fungerar det med alla Canons EX-blixtar. (Man måste förstås också ha ett objektiv monterat som rapporterar avståndet till kameran.)

PD

Erik Schalin skrev:
1 Jag vill kunna ställa blixtens + och - exponeringskontroll på blixten. Jag skulle aldrig acceptera att behöva gå in i menyer i kameran för att förändra exponeringskontrollen.

Jag förutsätter att man på 20D, som på min D7D, enkelt & snabbt kan exponeringskompensera blixten direkt på kameran utan att behöva gå in i menyer. Detta är mycket snabbare än att behöva lyfta kameran från ögat & pillra på blixten.

//Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto