Annons

Ny Canon-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
abbebus skrev:

Om det kommer en 24-70 2,8 L eller 28-85 eller vad det nu blir (om det blir något) så är det knappast troligt att jag har råd att köpa den de närmaste åren (tyvärr). Men då sjunker förhoppningsvis beg.priset på 28-70 så att jag kan köpa den istället. Comprende!?!?

Jag har idag den första normal L-zoomen 28-80 2,8-4,0 och den har RIKTIGT slö autofokus, så det skulle inte vara fel med ett byte...

Jag beklagar, jag fick för mig att du slet och var arg på den långsamma autofokusen på 28-70/2.8L dagligdags.

Jeppe skrev:

Ja, så måste det va, det är nog därför som pressfotografer inte köper EOS300............... :p

Uppriktigt sagt så ser jag inte vilka övriga funktioner som saknas på EOS 300 och som t.ex. pressfotografer behöver.
Möjligen möjlighet till att ta snabbare bildserier vilket för övrigt EOS 300v har.
Hur många av de riktigt bra pressbilderna tror ni tas när fotografen siktar på måfå (om han inte har fast spegel) och bränner en rulle på några sekunder?
Såvitt jag vet lönar det sig mer att försöka förutse förlopp och trycka av vid rätt tidpunkt...

Då bortser jag givetvis från stöt- och fukttålighetsegenskaperna (något som jag inte heller förnekade).

Men hursomhelst så var det inte specifikt pressfotografer vi diskutterade. Jag citerar ursprungspåståendet:

Olle skrev:
Väldigt vad alla är negativa!

Plastig? Så vitt jag vet görs alla systemkameror i den här vikt- och prisklassen idag i plast. Det är ju tack vare plasten (och elektroniken) som man idag kan få ett hyfsat kamerahus för ca en veckolön i stället för ett par månadslöner.

Inte alla har råd med, eller behov av stora, tunga (2,5 - 4 ggr), dyra (6 - 8 ggr) och "m(et)alliga" kameror som t ex Canon EOS 1V och Nikon F5. Dom klara f ö inte så mycket mer än en EOS 300.

Det var kanske främst det sista påståendet om hur mycket mer en proffskamera klarar. vs. en EOS 300, som väckte upprörda känslor.
Jag hävdar att Olle har rätt i att en proffskamera inte klarar av mycket mer. I slutändan handlar det ju trots allt bara om att mäta ljuset, tala om för objektivet vilken bländare som ska användas och hålla slutaren öppen i rätt tid.

Om man inte ska fotografera och samtidigt delta i en snickartävling en regnig dag så är det ju tveksamt om man verkligen behöver en högre proffskameras stryktålighet.

Sen att yrkesfolk kanske behöver pålitligheten och stryktåligheten i det långa loppet är en annan femma.

EOS30 vs.nya 300:an

Jag står i begrepp att köpa ett kamerahus till. Jag har i dag en EOS300 som jag är ganska nöjd med, men min tanke var att köpa ett EOS30 hus för att den har bättre placerade reglage, ögonstyrning och snabbare motor.

Den här kameran saknar visserligen ögonstyrning, men har rimligt snabb motor och (tror jag) bättre utformning av reglagen (finns det detaljbilder hur det ser ut?).

Vad säger ni? Är det fortfarande 30:an som gäller eller skall man överväga den här? (plastighet stör mig inte).

Tobias... vill du ha en bättre kamera så köp EOS 30. Reglagen är underbara, ögonstyrningen är rätt meningslös (men häftig), snabb framdragning, fokusen är snabb och har servo och AI, den är väldigt tyst, har spegeluppfällning, 13 customfunktioner, är halvt i aluminium. För det priset är den oslagbar. Gick själv från EOS300 till EOS30 så...

sipamoid skrev:

Jag tycker inte att kamerahuset måste vara en fröjd för ögat. Det är ju gluggen som är det viktigaste och din förmåga att fånga en bild.

Nix, inte jag heller.
Jag bara påpekade att den inte var det :p

sipamoid skrev:

Niklas "F5"använder ju en piratglugg till
sin F5:a. Jag personligen tycker att det är viktigast att lägga pengarna på en bra glugg och kanske lägga lite mindre på ett kamerahus.
Om man vill ha bilder som är skarpa och har hög teknisk kvalitet så kan man ju köpa en EOS 300 och hänga på en 28-70 L.

Jag använder till och med 3 st "piratgluggar" ur Sigmas EX serie som är lika bra optiskt som Nikons orginalgluggar men för mindre än halva priset, men det är en helt annan debatt som inte har nåt med den här tråden att göra.
Förstår inte riktigt vad du vill uppnå med den kommentaren??

Olika kameramodeller passar olika fotografer. Svårare än så är det inte faktiskt. Om det nu visar sig att modellen inte passar någon fotograf så lär den också försvinna från marknaden ganska snart.

Själv har jag en Minolta Dynax 5..och jag anser att de allra flesta här på fotosidan skulle egentligen mycket väl klara sig med ett sådant hus. Det är ju bara till att titta på bilderna som finns/läggs upp på fotosidan.se. De flesta av dessa bilder skulle mycket väl kunnat tas med en mindre avancerad kameramodell som tex EOS 300. Säkert någon som blir stött nu..men jag anser att så är fallet.

Det hade varit intressant att plocka ut 1000 st slumpvist utvalda bilder från fotosidan och se hur många av dessa som inte hade kunnat tas med en Dynax 5:a eller en EOS 300. Man kan ju alltid börja med att slumpa fram 30 bilder eller nåt för att se...

/Jonas

Det känns som om debatten om kameror hamnar fel när vi diskuterar att man kan ta bättre bilder med det eller det kamerahuset.

Självklart är det fotografen och inte kameran som tar bilden och en bra fotograf kan ta bra bilder med en EOS 3000 och en dålig dåliga bilder med en EOS 1V.

Skillnaden ligger i att en yrkesfotograf måste dras med kameran 40 timmar i veckan. Då ställer de andra krav på kameran, t.ex. att den alltid skall fungera, även efter att ramlat i betongolv, ett register i kameran över fotoade bilder är också praktiskt eftersom då slipper man föra anteckningar om rulle och tid. Det finns säkert andra krav också.

Min poäng är att yrkesfolk har krav på sin utrustning som inte alltid har med hur bra bilder kameran "tar", utan på saker som gör jobbet lättare. För en sällan fotograf kan detta ofta vara over kill.

ANNONS
Götaplatsens Foto