Jeppe skrev:
Ja, så måste det va, det är nog därför som pressfotografer inte köper EOS300...............
Uppriktigt sagt så ser jag inte vilka övriga
funktioner som saknas på EOS 300 och som t.ex. pressfotografer behöver.
Möjligen möjlighet till att ta snabbare bildserier vilket för övrigt EOS 300v har.
Hur många av de riktigt bra pressbilderna tror ni tas när fotografen siktar på måfå (om han inte har fast spegel) och bränner en rulle på några sekunder?
Såvitt jag vet lönar det sig mer att försöka förutse förlopp och trycka av vid rätt tidpunkt...
Då bortser jag givetvis från stöt- och fukttålighetsegenskaperna (något som jag inte heller förnekade).
Men hursomhelst så var det inte specifikt pressfotografer vi diskutterade. Jag citerar ursprungspåståendet:
Olle skrev:
Väldigt vad alla är negativa!
Plastig? Så vitt jag vet görs alla systemkameror i den här vikt- och prisklassen idag i plast. Det är ju tack vare plasten (och elektroniken) som man idag kan få ett hyfsat kamerahus för ca en veckolön i stället för ett par månadslöner.
Inte alla har råd med, eller behov av stora, tunga (2,5 - 4 ggr), dyra (6 - 8 ggr) och "m(et)alliga" kameror som t ex Canon EOS 1V och Nikon F5. Dom klara f ö inte så mycket mer än en EOS 300.
Det var kanske främst det sista påståendet om hur mycket mer en proffskamera klarar. vs. en EOS 300, som väckte upprörda känslor.
Jag hävdar att Olle har rätt i att en proffskamera inte klarar av
mycket mer. I slutändan handlar det ju trots allt bara om att mäta ljuset, tala om för objektivet vilken bländare som ska användas och hålla slutaren öppen i rätt tid.
Om man inte ska fotografera och samtidigt delta i en snickartävling en regnig dag så är det ju tveksamt om man verkligen behöver en högre proffskameras stryktålighet.
Sen att yrkesfolk kanske behöver pålitligheten och stryktåligheten i det långa loppet är en annan femma.