Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny D90

Produkter
(logga in för att koppla)
gratulerar till köpet, du har med stor säkerhet det bästa som kan köpas i den prisklassen idag, även marginal om kameran varit dyrare, är köpet mycket bra. Den fina servicen är så bra tänkt mot konsumterna, hoppas någon gång att sony kan göra likaledes. Ha så kul med din fina bildmaskin. /Bengt.

Du ska inte lyssna på Bengt. Du har enligt Råd och Rön köpt den sämsta kameran i klassen...

Fast jag hoppas du tänker använda din kamera som en riktig SLR, och i så fall är den klart en av de bästa!!

Nja, så generöst är det nog inte. Nikon tar givetvis betalt för tjänsten, även om kostnaden är inbakad i försäljningspriset. På samma sätt erbjuder t ex vissa biltillverkare "fri service" i x år, men det är ju ingen som inbillar sig att det är gratis.

I Nikons fall är det nog så att många på detta sätt luras att betala för en tjänst som de faktiskt inte behöver. En normalanvänd modern amatörkamera lär varken behöva service eller rengöring en gång om året. Och lustigt nog gäller väl C&C inte de modeller som man kan förvänta sig används lite hårdare, t ex D300, D700 och D3.

TOTAL rengöring nej, men C&C handlar om SENSOR-rengöring där man samtidigt kollar upp att kameran är OK i övrigt.Jag tror knappas dom plockar isär varenda kamera som kommer in för C&C, men det finns en del kvalitetskoll som kan göras utan demontering.

Behövdes inte sensorrengöring alls skulle inte Olympus och numera alla kameratillverkare peta in diverse variantioner av vibrerande sensorer (eller eg vibrerande AA-filter)

Klart det kostar något för Nikon, men inte mkt relaterat till kamerornas pris.

Behövdes inte sensorrengöring alls skulle inte Olympus och numera alla kameratillverkare peta in diverse variantioner av vibrerande sensorer (eller eg vibrerande AA-filter)

Förlåt att jag är lite petig, men behov är inte alltid relaterat till vad vi hittar i kamerorna.

Förlåt att jag är lite petig, men behov är inte alltid relaterat till vad vi hittar i kamerorna.

Så sant, så sant!

Har dock viss egen erfarenhet av att få damm på "sensorn" därför ser jag Olympus drag vara bra, och gynnsamt för alla kameraägare genom at de har "tvingat" andra märken till liknande funktion...även om hittils inget system "dammar av" lika effektivt som just Olympus.

Men visst kan man klara sej utan finessen, är man extra försiktig vid objektivbyte etc ...och visst går det putsa av själv, det har jag gjort och det utan skador/krångel.

Du ska inte lyssna på Bengt. Du har enligt Råd och Rön köpt den sämsta kameran i klassen...

Fast jag hoppas du tänker använda din kamera som en riktig SLR, och i så fall är den klart en av de bästa!!

Ja, det var ju en överraskning. Har dom riktigt klart för sig vad dom sysslar med!? Andra tester med positiva omdömen kan väl inte ha helt fel? Personligen känns den rätt och det är det viktigaste för min del.

Naturligtvis kommer jag att använda den fullt ut när vi har blivit mer hemtama med varandra.

Christian

Ja, det var ju en överraskning. Har dom riktigt klart för sig vad dom sysslar med!? Andra tester med positiva omdömen kan väl inte ha helt fel? Personligen känns den rätt och det är det viktigaste för min del.

Naturligtvis kommer jag att använda den fullt ut när vi har blivit mer hemtama med varandra.

Christian

Med tanke på hur de verkar ha gjort testet är det kanske ingen överraskning. Om de satt kamerorna på Auto - allting, så är D90 och de flesta andra Nikon, ingen höjdare. Men det är inte vitsen med en SLR...

Ett till tips - lita inte på Ken Rockwell!

Med tanke på hur de verkar ha gjort testet är det kanske ingen överraskning. Om de satt kamerorna på Auto - allting, så är D90 och de flesta andra Nikon, ingen höjdare. Men det är inte vitsen med en SLR...

Ett till tips - lita inte på Ken Rockwell!

Så sant...så sant....den sämsta testen i mannaminne (vill jag påstå utan att ha läst den. Det räcker att man läser en annan tråd här).

Det var nog jag som var otydlig :)

Nikon har en ettårsgaranti på sina produkter vilket innebär att om t.ex. kameran går sönder på grund av ett fabrikationsfel så har man rätt att få det kostnadsfritt åtgärdat av Nikon. Gäller alltså ej fel som är orsakat av någon yttre åverkan.

Utöver det är Nikon generösa och ger kunden möjlighet att skicka in sin kamera en gång per år under en treårsperiod för gratis rengöring och mjukvarukontroll. Ingen lagning eller övrig service erbjuds vid dessa tillfällen.

Tack tack tack! Efter att ha kollat runt på alla fotosidor som finns har jag nu fått svar på min fråga!:D

ANNONS
Götaplatsens Foto