Annons

Ny dator. Återuppbyggnad Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Kommer att köpa en ny dator och därmed börja med helt rena diskar. Var gång som jag idag startar Lightroom, så tar jag en backup av databasen.

Tänkte kopiera över bilderna (RAW + XMP + JPEG/TIFF) i mina diskar till den helt nya disken.

Installera Lightroom.

Men sedan med databas katalogen. Hur gör jag med den? Kopierar över den men hur läser LR in den? Hittar inget speciellt kommando typ "Återläs"

Natruligtvis så vill jag behålla alla nyckelord, klassificeringar osv osv.

Har filen Lightroom 2 Catalog.Ircat
Hela strukturen med alla sets-kataloger t.ex. develops presets
Templates

Kopiera allt utom previews-katalogen så löser det sig. Bara att öppna katalog som vanligt i LR sen.

Framförallt, flytta INTE bilderna med explorer. Använd lightroom! Annars tappar katalogen bort filerna, och du måste synka om hela databasen. Om du använder lightroom och flyttar över bilderna till en USB-disk och sedan flyttar in dem från USB-disken så slipper du att lightroom tappar bort filerna.

Om katalogstrukturen (för bilderna) är likadan i båda datorerna spelar det ingen roll att kopieringen görs med explorer. Det garanterar dessutom att alla bilder kommer med, det kan ju finnas bilder på disken som av någon anledning inte ingår i LR-katalogen och man kan ha flera LR-kataloger.

Hakar på tråden. Är helt oduglig på den "tekniska" datorbiten.
Mina bilder ligger sorterade i Collections under Folder (D:). Catalogen visar enbart "All photographs". Om jag nu vill kopiera mina bilder till en ny dator och få med "collectionstrukturen" hur skall jag då gå tillväga. Svara helst med "step by step".

Rolf

Kommer att köpa en ny dator och därmed börja med helt rena diskar. Var gång som jag idag startar Lightroom, så tar jag en backup av databasen.

Tänkte kopiera över bilderna (RAW + XMP + JPEG/TIFF) i mina diskar till den helt nya disken.

Installera Lightroom.

Men sedan med databas katalogen. Hur gör jag med den? Kopierar över den men hur läser LR in den? Hittar inget speciellt kommando typ "Återläs"

Natruligtvis så vill jag behålla alla nyckelord, klassificeringar osv osv.

Har filen Lightroom 2 Catalog.Ircat
Hela strukturen med alla sets-kataloger t.ex. develops presets
Templates

Dela upp processen i följande steg:

1) Exportera katalogen men inkludera inte några bildfiler.

2) Gör backup på hela ditt bildarkiv.

3) Lägg tillbaka hela ditt bildarkiv på den nya datorn.

4) Importera din exporterade katalog i Lightroom.

5) Be Lightroom att hitta dina bildfiler.

Detta är det mest säkra sätt jag känner till. Lightroom är tack och lov mycket intelligent när det gäller att hitta bilderna.

Min enda reservation är att min process förutsätter att du haft alla bildfiler under samma huvudmapp på din dator. Jag har exempelvis e:\fotoalbum\ som rotmapp och där lägger jag sedan alla bilder. Om du har bilderna spridda lite överallt kan det bli svårare, men det går.

Ett litet tillägg:

Du kan givetvis inkludera alla bildfiler i din katalogexport och därmed minska antalet steg.

Hakar på tråden. Är helt oduglig på den "tekniska" datorbiten.
Mina bilder ligger sorterade i Collections under Folder (D:). Catalogen visar enbart "All photographs". Om jag nu vill kopiera mina bilder till en ny dator och få med "collectionstrukturen" hur skall jag då gå tillväga. Svara helst med "step by step".

Rolf

Lightroom är bara en databas när det gäller filhantering och flyttar inga bilder fysiskt. Det är alltså endast virtuella mappar du ser, bortsett från de mappar där du själv lagt dina bilder fysiskt, innan import i Lightroom

Det är alltså databasen/katalogen som du ska exportera för att få med alla virtuella mappar.

Exportera katalogen tillsammans med alla bilder och importera sedan katalogen på den nya datorn.

Utseendet kommer nu att bli detsamma som på din nuvarande dator.

Senast ändrad:
Ligger bilderna på intern disk i gamla datorn? Eller extern USB-disk?

Om det är USB-disk så är det ju bara att koppla in den i den nya datorn så har du bilderna där. Sen behöver du dessutom kopiera LR's katalogfil (databasen), d.v.s. den fil som heter <katalognamn>.lrcat. Du kan skippa alla tumnagelbilder som ligger i en mapp brevid, eftersom LR skapar nya automatiskt.

Om bilderna däremot ligger på en intern disk i gamla datorn så behöver du ju kopiera över dem till den nya på något sätt. Även då skulle jag föreslå en USB-disk. Och sen samma procedur som ovan.

Att hålla på och krångla med export av katalog ser jag inte vitsen med eftersom du väl vill få över hela katalogen, inte bara delar av den. Enklast måste vara att helt sonika bara kopiera .lrcat-filen, då har du hela databasen.

Om din flytt innebär att de faktiska bilderna hamnar under en ny mapp och/eller enhetsbokstav så kommer LR inte att hitta bilderna initialt. Men så länge du behåller samma filstruktur så är det bara att peka ut en av bilderna så ska resten hittas automatiskt.

För att slutligen starta LR på den nya datorn med din överkopierade katalog så är det bara att dubbelklicka på lrcat-filen.

Att hålla på och krångla med export av katalog ser jag inte vitsen med eftersom du väl vill få över hela katalogen, inte bara delar av den. Enklast måste vara att helt sonika bara kopiera .lrcat-filen, då har du hela databasen.

Nja, det är inte det minsta krångligt att göra detta och framför allt vet man att man får med de filer som krävs. Min erfarenhet är att det är väldigt praktiskt att använda de redan skapade filerna. Att låta Lightroom skapa dem igen tar rätt mycket tid och datorkraft.

Nja, det är inte det minsta krångligt att göra detta och framför allt vet man att man får med de filer som krävs. Min erfarenhet är att det är väldigt praktiskt att använda de redan skapade filerna. Att låta Lightroom skapa dem igen tar rätt mycket tid och datorkraft.

Om man även vill få över tumnaglarna så kan man ju kopiera även dessa på normalt sätt.

Nu har jag för all del inte använt LR's exportfinktion för att exportera en hel katalog, men det känns lite som kaka på kaka... att först låta LR kopiera alla bildfiler, tumnaglar och katalogfil till någon lämplig destination (i detta fall torde det bli till en annan plats på samma disk eftersom det sen ska flyttas till en ny dator). Och sen ska man kopiera denna export till något som man kan föra över till den nya datorn. Och sen kan man kopiera från detta flyttbara media till den nya datorn. För att till slut importera hela klabbet in i det nya LR på nya datorn.

Jag skulle istället:
- köpt en USB-disk (mycket bra att ha oavsett vad)
- kopierat (via Utforskaren) mina bilder, katalogfilen (och eventuellt tumnaglar)
- kopplat in USB-disken på nya datorn
- dubbelklickat på lrcat-filen
- klart!

Om man även vill få över tumnaglarna så kan man ju kopiera även dessa på normalt sätt.

Nu har jag för all del inte använt LR's exportfinktion för att exportera en hel katalog, men det känns lite som kaka på kaka... att först låta LR kopiera alla bildfiler, tumnaglar och katalogfil till någon lämplig destination (i detta fall torde det bli till en annan plats på samma disk eftersom det sen ska flyttas till en ny dator). Och sen ska man kopiera denna export till något som man kan föra över till den nya datorn. Och sen kan man kopiera från detta flyttbara media till den nya datorn. För att till slut importera hela klabbet in i det nya LR på nya datorn.

Jag skulle istället:
- köpt en USB-disk (mycket bra att ha oavsett vad)
- kopierat (via Utforskaren) mina bilder, katalogfilen (och eventuellt tumnaglar)
- kopplat in USB-disken på nya datorn
- dubbelklickat på lrcat-filen
- klart!

Då missförstod du nog mig lite.

Som jag skrev i mitt förslag tidigare i tråden skrev jag att man kopierade bilderna separat. Det går dock att göra allting i ett moment också, vilket faktiskt är mycket praktiskt.

Du tillför ett moment här som jag definitivt inte beskrev. Om man ska byta dator måste man kopiera bilderna någon annanstans, men det är givetvis fullständigt onödigt att först kopiera dem till annan plats på samma gamla dator och sedan kopiera dem till den nya datorn. Det var var inte heller så jag beskrev processen.

Tömma datorn

Lånar lite!

Jag trodde jag förstod det här...

Om jag vill tömma min dator på alla bilder (börjar få ont om plats).

Kan jag
-högerklicka på -Pictures under Folders och köra export as catalog

-Exportera dem till en extern hårddisk

-Radera hela lightroom

-Importera from catalog

Fungerar detta? kommer alla mina collections och sådant att byggas upp på nytt då???

Jag vill helt enkelt rensa min dator och "börja om" ha alla bilder på två externa diskar och köra lightoom pekandes mot en av dessa istället för att fylla datorn med bilder...

Hoppas jag var tydlig nog!?

Jag tolkar det som att du idag har alla bildfiler samt LR's databas på datorns interna disk?

Och att du vill flytta allt detta till en extern USB-disk?

Är du nöjd med den struktur där bildfilerna ligger lagrade idag?

Är du med på skillnaden mellan faktiska bildfiler och LR's databas?

Enklast (tycker jag) isåfall är:
- köp en USB-disk och plugga in den
- kopiera (flytta inte utan kopiera) LR's databas och dina riktiga bildfiler till USB-disken
- döp om originalmapparna till något annat (så LR inte hittar dem)
- dubbelklicka på lrcatfilen som nu ligger på USB-disken så att lR startar med den databasen
- alla bilder blir frågetecken eftersom LR inte hittar dem
- säg åt LR vart filerna flyttats (nåt i stil med att högerklicka på en mapp och ange var den finns nu, på USB-disken)
- klart, du har nu databas och bilder på USB-disken
- dina gamla filer på interna disken borde du i detta läge kunna ta bort

Har just bytt dator och flyttat över till den nya.

Några tankar:

En ordnad struktur på bidmapparna med en huvudmapp och begränsat antal undermappar underlättar avsevärt.
Alla bilder på en extern hårddisk är ju rätt finurligt om datorn skulle braka ihop eller när man ska byta dator.
Kopierade helt enkelt LR-katalogen till den nya datorn - alla bildmappar kvar på samma disk.
Prewiews-katalogen tog jag inte med - LR bygger nya allteftersom man öppnar kataloger.
Däremot fick jag gå in i Användare>Lars>App data>Roaming>Adobe>Lightroom där alla presetskataloger låg. Dessa fick jag kopiera över till samma ställe i den nya datorn.
Dessa filer styr alla redigeringsförinställningar och mallar för utskrift mm man gjort. Dessa kataloger låg alltså inte i eller ihop med LR-katalogen.
För att flytta över filer från en dator till en extern hårddisk kan man helt enkelt skapa en ny katalog innifrån LR på den nya disken, dra och släppa sina mappar inne i LR och man tappar inga länkar.
Efter en sån här flyttning med eventuell rensning och omorganisering (eller när jag jobbat med många bilder, t ex satt nyckelord) kör jag en Relaunch and optimize och då har jag kryssat i alternativet Backup - Next time only. Då startar LR om, gör en backupkatalog (som jag adresserar till en annan hårddisk) och gör sedan en rensning av originalkatalogen så den inte ska innehålla gammalt skräp.
Jag sparar tre backup-kataloger och rensar bort den äldsta varje gång jag gör en ny.
(Fick anledning att använda den häromveckan när jag råkade rensa ut en mapp med ca 1000 bilder från LR - alla inställningar, nyckelord... väck. Tog ca två minuter att byta katalogen mot senaste backup, i stället för att återimportera 1000 bilder... förlorade bara nån timmes småpillande med några bilder från kvällen innan).
LR-katalogen i sig blir ca 170 MB, verkar det som - det är prewievs-katalogen som växer. Man kan ju skrota den så har man bara prewievs för de bilder och mappar man verkligen använder om man tycker det tar för mycket plats. Nackdelen är att datorn får jobba lite första gången man öppnar en mapp.

Vet inte om det hjälpte nån...;o)

Jag har också lite problem med katalogstrukturen i LR. På min bilddisk har jag tre mappar; 2008, 2009 och 2010. I varje års-mapp har jag sedan bilderna i mappar efter datum då bilderna togs. Så skulle jag vilja ha det även i LR men den lägger allt på samma nivå, dvs den separerar inte 2008 från 2009 eller 2010. Det går fint att skapa en mapp i t.ex. "2008" men inte i roten på disken, varför då?

Efter att jag suttit och pillat en stund nu ikväll tycker dessutom LR att jag har flyttat om för mycket och att jag därför skall peka ut varenda mapp med bilder tagna under 2009 (~100-tal), varför går det inte att högerklicka en nivå högre upp, på "2009" och välja "Find missing folder"? Alla bilder tagna 2009 ligger ju i sina underkataloger i just den mappen! När jag försöker får jag bara ett felmeddelande om att alla bilder i mappen redan finns i LR... =(

Jag har också lite problem med katalogstrukturen i LR. På min bilddisk har jag tre mappar; 2008, 2009 och 2010. I varje års-mapp har jag sedan bilderna i mappar efter datum då bilderna togs. Så skulle jag vilja ha det även i LR men den lägger allt på samma nivå, dvs den separerar inte 2008 från 2009 eller 2010. Det går fint att skapa en mapp i t.ex. "2008" men inte i roten på disken, varför då?

Efter att jag suttit och pillat en stund nu ikväll tycker dessutom LR att jag har flyttat om för mycket och att jag därför skall peka ut varenda mapp med bilder tagna under 2009 (~100-tal), varför går det inte att högerklicka en nivå högre upp, på "2009" och välja "Find missing folder"? Alla bilder tagna 2009 ligger ju i sina underkataloger i just den mappen! När jag försöker får jag bara ett felmeddelande om att alla bilder i mappen redan finns i LR... =(

Det här löser du enkelt med "Smart collections". Var bilderna ligger fysiskt spelar ingen roll, så skapa en "Smart collection" för varje år och sätt villkoret att bilder tagna just det året ska ligga där.

Alternativet, som kanske inte hjälper dig nu, är att du ser till att det program du importerar bilder från kameran med döper mapparna med år-datum och inte bara datum. I mitt döps en mapp till 2010-01-20. Alla mina bilder ligger i rotmappen e:\fotoalbum\. Där sorteras sedan underliggande mappar i kronologisk ordning.

Smart collections är bra men kanske inte lösningen på Emils problem?

Emil, hur gjorde du när du importerade filerna i första läget?

Det bästa är som Magnus att ha en "topp-mapp" och därunder ha t ex årsvisa mappar.

Jag föredrar också att lagra allting utanför "Mina Dokument" och "Mina Bilder", det ger mer kontroll tycker jag.

Emil, om du fått total oordning i databasen, prova "Relaunch and Optimize" under Edit-Catalog Settings (se till att ha backup innan).

Du kan ju också prova att göra om allt från scratch genom att skapa en ny databas med file-new catalog (förutsatt att du ännu inte hunnit göra massa jobb i LR).

Att få ordning på bilderna i Lightroom är ganska lätt - att förklara hur är lite svårare! :)

Nej, smart collections är inte vad jag söker. Jag har mycket riktigt en toppmapp, d:\foto, och i den finns bland annat "2008", "2009" och "2010". På samma sätt vill jag ha det i LR men det blev helt koko.

Edit: Jag prövade "Add folder" under plus-tecknet vid "Folders" och valde mappen "d:\foto\2009" och tryckte sedan import. LR hittade en massa dubletter som den ville importera på nytt, vi får se hur det blir...

Edit 2: Näpp, det var inte heller rätt. Nu tror jag den raderade alla ändringar, nyckelord, stjärnor och färger jag angett =( Tur jag tog en backup först...

Bilagor

• LR.PNG
    LR.PNG
    13.7 KB · Visningar: 154
ANNONS
Götaplatsens Foto