Annons

Ny dator - ny licens?

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Jag har Photoshop CS2, ett köpt originalprogram. Det är installerat på min stationära dator sedan en tid tillbaka.
Nu är jag på gång att köpa ytterligare en stationär dator, en extradator. Kommer jag att kunna installera PSCS2 även på denna dator, eller måste jag uppgradera min licens på något sätt?

Någon som vet? Blir det dyrt?

/Adam

du avaktiverar på den ena o aktiverar på den andra. Det kostar inget.

Sen får du dessutom ha två aktiva samtidigt om du bara jobbar med en i taget, ex en bärbar i studion o en stationär eller en hemma osv.

HAr flyttat min ett par ggr då jag bytt disk i datorn. Det funkar smidigt. Du har ett val transfer licens i ps cs2

Tack för snabba svar!

Jag vill kunna använda båda datorerna samtidigt med Photoshop - den ena datorn ska användas av min assistent.
Då måste jag köpa en ny version...? Eller hur funkar det?

Nu känner jag mig lite trög, men... hur gör jag då liksom? Går jag till en databutik och köper en helt ny programvara? Eller räcker det med en uppgradering av licensen?

Eller kan jag kanske börja installera PS på nya datorn, och då få upp ett meddelande om hur jag går vidare?

Det är ju ingen uppgradering utan en helt ny licens du behöver. Adobe säljer nog bara "i kartong".

Vad jag menar är ju att det känns "onödigt" att köpa en ny programvara (eller att ladda ner den) eftersom jag redan har den i fysisk form.
Vad jag behöver är ju bara en utökad licens. En sifferkombination. Borde inte det gå att köpa, istället för att köpa hela programmet en gång till?

Jag har letat runt på Adobes sida men är helt vilse. All hjälp tas emot tacksamt.

Men ska du ändå betala en massa pengar är det väl inte dumt att ha en fysisk kopia till. Då har du något att sälja också om det skulle bli aktuellt någon gång. Bara ett tips...

Man tycker ju att en uppgraderad licens skulle vara billigare än en ny fullversion av programmet. Men en sådan ny-licens finns allså inte?

Och jisses vad jag har letat runt på Adobes sida efter en mailaadress! Adobe gör det inte lätt för en...
Men nu har jag iaf hittat ett telefonnummer till Adobe Systems Nordic AB i Kista. Får ringa på måndag.

Det visste jag inte, att de är så svårnådda. Tyvärr är det väl inte helt ovanligt att just mjukvarutillverkare är svåra att få tag på. Undrar vad det beror på?

Jag har nu efter en tid till slut tagit tag i den här frågan igen, ringde Adobe Sverige och fick svaret: Nej, det gick inte att utöka licensen. Bara att köpa ett nytt program alltså.

/Adam

Och du och assisten sitter alltså precis samtidigt?

För det fungerar allstå att installera Photoshop samtidigt på två datorer. Men du får inte använda dem samtidigt. Inte så att datorn kommer att hålla koll på det utan det gör du själv.

Så om du sitter och jobbar på din dator och sen vill assisten köra lite så kan han ju försöka komma ihåg att ropa till så att du ta en kafferast.

Ja, vi jobbar oftast samtidigt. Dessutom har jag sedan tidigare Photoshop installerat på min laptop.

Well, nu har jag bitit i det sura äpplet och betalat en massa pengar till Adobe för att ladda ner ett nytt Photoshop...

Ok, nu är jag besserwisser. Men du vet att ett helt nytt Photoshop lanseras om en vecka och finns troligtvis till försäljning inom kort.

Jag tycker du ska kräva en gatis uppdatering av det om du köper nu.

OK, tack för tipset!
Jag har redan betalt och laddat ner, får se om jag kan övertala dem att ge mig nya versionen också...

ANNONS
Götaplatsens Foto