Annons

Ny Dator

Produkter
(logga in för att koppla)

frwe

Aktiv medlem
Kommer att funka alldeles utmärkt. Det som kan vara bra är snabb processor och mycket RAM och det är väl tillgodosett här. Grafikkortet är mindre viktigt. /Frode
 

se33

Medlem
Snabb dator med kraftig processor.

Relativt dåligt grafikkort, men det används ju typ inte vid bildredigering iaf så..

Det jag skulle sakna är en SSD, gör att datorn upplevs otroligt mycket snabbare!

(om den duger kan bara du själv avgöra men jag ser ingen anledning att den inte skulle göra det)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Relativt dåligt grafikkort, men det används ju typ inte vid bildredigering iaf så..
Det jag skulle sakna är en SSD, gör att datorn upplevs otroligt mycket snabbare!
SSD ja tack!

Det är inte riktigt sant att GPU inte används av bildredigering. PS i CS6 använder en del GPU-accelerering med NVIDIA. O då måste man läsa på vad programvarutillverkaren rekommenderar för slags kort för just det valda programmet.

Men den stora betydelsen i dator/grafikkorts -hastighet är om man börjar pilla med video.
O då hade jag valt en dator med rätt OS som kan ta 24 eller 32 GB minne.
 

Håkan1

Aktiv medlem
Får tacka för alla synpunkter , blir nog ett köp av datorn jag tittat på , jobbar bara med elements 11

Hälsning Håkan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Som sagt var, bilder spelar ingen stor roll.
Din valda processor är snabb.

Det är video som är tungt o DÅ hade jag valt ett annat kort
 

wik

Aktiv medlem
Dator

Hej!

Hoppas det är ok att jag snor plats i denna tråden istället för att starta en ny...

Tittar också på ny dator och har pinsamt dålig koll på vad man behöver, är främst till för bildbehandling men också eventuellt videoredigering, håller mig på familjenivå så behöver inget monster men vill ändå att det ska flyta bra.. Har tittat på dessa två:

http://www.dustinhome.se/product/5010673100/dell-optiplex-7010-usff-ci7-3-1-16gb-500-w7p/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

http://www.dustinhome.se/product/5010672753/dell-vostro-470-ci7-3-4-8gb-1000-w8-office-2010-home-and-student/#intcmp=searchProvider_SiteSeeker

Vill helst hålla mig i ungefär den här prisklassen.

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Rikard
 

Lok

Aktiv medlem
Båda de där kommer fungera ypperligt. Bra processorer och bra minnen, det är inte nödvändigt med 16GB internminne (8GB är fortfarande mycket mer än vad du kommer behöva för stillbildsredigering i hemmamiljö) men skadar inte heller. Även för videoredigering har du gott om marginaler med de där.

Jag tror inte du kommer uppleva någon jättestor skillnad mellan datorerna heller, idag är basnivån såpass hög att man som glad amatör sällan märker av någon skillnad mellan burkar i liknande prisklass.
 

Lok

Aktiv medlem
Enligt Dell ska max i den vara 32GB, så dustin tycks fått felaktig/inte komplett information där. Gissningsvis kan det vara pga att Dell erbjuder paketsystem och egentligen inte verkar jättesugna på att folk ska in och pilla i deras konfigurationer.
 

wik

Aktiv medlem
Tack för svar!

Den ena är ju betydligt mindre och lättare känns lite smidigare, saknas något där för att få det formatet? Funderar lite på det med Windows 8 eller 7 oxå? Verkar vara väldigt skilda åsikter om dem, något som spelar roll för en glad amatör tror ni? Verkar vara ganska olika anslutningsmöjligheter också, behöver man så många olika?
 

Lok

Aktiv medlem
Vostro 470 har USB 3.0 vilket är en fördel, det är fortfarande ganska nytt och underutnyttjat men vi kommer se det bli vanligare och vanligare framöver. Det ger snabbare överföringshastigheter än 2.0, på de enheter som stöder det. Med Vostron får du också en kortläsare, vilket jag tror många här kan rekommendera.

Storleken beror ju lite på vad du har för önskemål, men eftersom det är stationära datorer du kollar på gissar jag att det inte är en jätteviktig del i det hela? Ofta brukar dessutom ett större chassi ge bättre luftflöde och därmed tystare gång (fläktarna behöver inte gå lika hårt för att kyla komponenterna).

Edit: Angående Win 7 kontra Win 8 tror jag inte det spelar jättestor roll, Win 8 sägs vara lite rappare men det också ett lite annat interface, så det blir väl antagligen lite inlärningskurva där innan du vant dig.
 

wik

Aktiv medlem
Enligt Dell ska max i den vara 32GB, så dustin tycks fått felaktig/inte komplett information där. Gissningsvis kan det vara pga att Dell erbjuder paketsystem och egentligen inte verkar jättesugna på att folk ska in och pilla i deras konfigurationer.
Hittade du den infon på dells hemsida? Hittar inte det själv nämligen...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kör du panoramor och Astrofotografer så kan jag säga att mina 16gb minne inte täcker alla mina behov.
Bara för info vad stillbilder kan kräva.
Och då har jag inte den datorkrävande Nikon d800 utan bara ynkliga 5D mk3. Och det räcker med att försöka göra en 360 panorama med högsta upplösning baserad på 4 bilder så klagar den ibland.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kör du panoramor och Astrofotografer så kan jag säga att mina 16gb minne inte täcker alla mina behov.
Bara för info vad stillbilder kan kräva.
Och då har jag inte den datorkrävande Nikon d800 utan bara ynkliga 5D mk3. Och det räcker med att försöka göra en 360 panorama med högsta upplösning baserad på 4 bilder så klagar den ibland.
Jag har gjort massor med panoramor med D800 RAW-filer i 2-4GPixelklassen på min dator 4GB och min Pad 2GB och på Pad:en går det lite långsamt men på datorn går det hyfsat kvickt, det är i vart fall sällan som mer än 3GB-minne blir allokerat.

/Karl
 

Lok

Aktiv medlem
Jag tycker också det låter märkligt att panoraman skulle käka RAM på det där sättet, jag har lekt massvis med stora panoraman på min iMac med 8GB utan minsta problem.
 

afe

Aktiv medlem
Med mer minne behöver PS inte använda scratchdisken, så det blir snabbare. Minne är billigt så jag ser ingen anledning att snåla med det :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
På över 100 MPx slutprodukt i 16 bits TIFF? Iaf min dator klagade. PTUGui senaste versionen.
Sen hade jag astrofoton som extrapolerade 3 ggr så stort i 16 bits TIFF enligt NASA standard. Kunde inte använda hela bildytan utan man får beskära alla bilder som ska användas. Typ par hundra stycken från RAW.
Säkert handhavande fel. Men jag bara tryckte på göra panoramaknappen och valde största möjliga format. :(

Kan dock vara att jag typ stängt av HDn som scratchdisk kom jag på ;)
 
ANNONS