Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny EOS 1000d. Hur länge ska den ladda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minifotarn

Aktiv medlem
Hej fotosidan! Jag har precis köpt en Canon EOS 1000d och satte den på laddning. Det brukar ju alltid vara så att man första gången ska ladda batteriet längre än när lampan lyser grönt. Någon som vet?

Tack på förhand - Martin Lindqvist.

Är du sugen på o leka med kameran så är det bara att sätta igång.
Batteriet kan du ladda klart på natten t.ex.

Lithium-ion batterier kan laddas lite hursomhelst de har inga minneseffekter som gamla typer batterier hade.

Däremot så ska man inte dra ur dem för mycket för då kan de ta stryk, fast jag tror kameran dör innan dess.

Nej men så trevligt! Då sätter jag igång genast. Men lampan lyser som sagt grönt. Behöver jag ladda batteriet igen över natten?

Det där är bara gamla kunskaper som hänger kvar från tiden då det bara fanns Ni-Cd -batterier.
Litiumjonbatterier kan du göra vad du vill med i princip =) Det är bara att köra på, och precis som föregående sade slår kameran ifrån långt innan batteriet är så pass tomt att det kan ta skada.

ANNONS
Götaplatsens Foto