Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera Digital/ vanlig?

Produkter
(logga in för att koppla)

krullle

Medlem
Hej!
Funderar på att köpa mej en ny kamera.
Men är väldigt kluven på vad jag ska köpa. Vanlig eller digital.
Har Minolta nu, och det är en Minolta 7 som jag har kollat lite på. Men många andra märken har ju digitala hus som passar med de äldre objektiven, men inte Minolta. ska jag hoppas på att Minolta kommer med ett sånt hus längre fram?

//Krille

Först och främst, vad använder du kameran till?
Fotar du mycket? Vad ska du med bilderna till? Är målet att få bilderna digitalt eller på papper?

Det är svårt att ge nåt generellt råd. Personligen tänker jag skaffa mig en Eos 10D så småning om. Mestadels för att det är så himla dyrt med film och framkallning, men också för att det är smidigt att få bilderna på en gång.

Hej!
Jag tar inte så mycket kort ung 30 rullar/år. Men jag vill ändå att de få korten jag tar ska bli av bra kvalité. Jag vill även ha en möjlighet att fördjupa mitt foto intresse, och då ska inte en snålt köpt kamera ligga som begränsning. Just nu blir det mest papper för det är enkelt att ta med och visa. Det kommer säkert att bli en digital kamera om nåt/ några år.

Och då hoppas jag att det digitala huset är kompatibelt med min övriga Minolta utrustning. Minolta har ju inte släppt nåt digitalt hus som är kompatibel med det övriga dynax sortimentet än... Så det kanske är dags att byta märke?
//Krile

I ditt läge skulle jag ha satsat på ett traditionellt hus, och skaffa digitalt senare, om du känner för det. Det kanske är lite overkill att köpa ett digitalt hus när du inte fotar så mycket, och inte vet 100% om du kommer att fota mycket.

Sen är frågan, kommer Minolta att släppa nåt digitalt hus i konsument-klassen inom en snar framtid? Jag har ingen aning. Om dom inte har gått ut med att dom kommer att göra det så skulle jag inte ha chansat. Jag skulle ha bytt system.

Då är frågan, Canon eller nikon? Jag säger canon bara för att jag tycker att nikon är en förvirrande djungel med olika hus som inte kan mäta med vissa objektiv osv...med canon vet man att _alla_ (Vissa piratobjektiv undantaget) objektiv är fullt kompatibla med alla hus.

Hoppas mina tankar hjälper dig i ditt val.

Hej!
Tackar för dessa svar!
Men jag har några följd frågor.
Jag kan inte läsa ut nåt på Minoltas hemsida om att det skulle komma ett sånt hus så då blir det nog till att byta märke.
Men jag kan för lite om Canon så jag undrar om du har några tips på hus och blixt.

//Krille

Jag kör canon EOS 30. Det är ett bra hus i övre kosument-klassen. Det saknar i princip bara spotmätning. Väldigt prisvärt skulle jag vilja säga. EOS 33 är exakt samma hus, fast det har inte ögonsyrd autofocus. Canon Speedlite 440EX är en bra blixt att använda tillsammans me EOS 33'an om man inte behöver manuella inställningar på blixten. 550EX är visserligen starkare än 440'n, men den saknar utlysning för de vertikala autofocuspunkterna (EOS 30/33 har 7 autofocuspunkter, 5 på linje, och 1 st ovanför mittpunkten, och en nedanför.).

Hej!
Har kollat runt lite på Scandinavian photo på Canon Eos 33 och det verkar helt ok!
Men vilken Canon kamera finns det spot mätning på? Har det nu och använder det en del så den funktionen finns ganska högt upp på önskelistan.
//Krille

Det FINNS faktiskt en DSLR från Minolta... men den är förstås gammal nu, de blir ju fort gamla i den här världen. Jag har aldrig sett den i verkliga livet o aldrig en annons som begagnad så det kanske inte såldes så många. 3 megapixel var säkert enormt upphetsande när den kom... men nåt fusk är det, för den har två sensorer på 1,5 megapixel styck...

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/rd3000.shtml

summan av kardemumman är nog att Minolta kommer med en DSLR igen så småningom, tror inte de vill stå utanför den marknaden. De lär samarbeta med Konica nuförtiden när det gäller digitalt.

Ok, men vågar jag verkligen hoppas på att Minolta kommer ut med nån eller är det lika bra att byta märke?
//Krille

krullle skrev:
Ok, men vågar jag verkligen hoppas på att Minolta kommer ut med nån eller är det lika bra att byta märke?
//Krille

Enligt Minolta själva så finns inget digitalt hus i planerna i dagsläget. Till min stora besvikelse. Så de som återstår är nog att sälja hela kittet med Minolta prylar å köpa Canon eller möjligen Nikon.

NixXxoN skrev:
haha! Finns givetvis fördelar och nackdelar med allt!

Fast fördelarna med digitalt är då enligt mig flera ggr större än de få nackdelar som möjligen finns. Bara att slippa framkallningen är ju guld värt. Och hur många labb klarar att kopiera 100 % rätt. De ggr jag fotat i studio pararellt med film och digitalt så har de,, tror jag alltid varit så att de digitala bilderna har vart bättre, trots att min analoga utrustning skall vara bättre om man jämför de båda utrustningarna.

ja det kan jag hålla med om men då finns ju dia. Det är lagringen som jag är tveksam till men annars vet jag inte. jag är också på vippen att sälja bort min minolta. Det känns lite tveksamt att köpa in sig dyrt med en massa objektiv på ett märke som inte har några planer att även ha digitalt i sitt urval

Jo men så var det ju kostnadsfrågan...

Är det värt att punga ut med mist 17 papp för en EOS 10D, plus optik, om man hittils har fotat cirka 30 rullar per år, och inte vet 100% att man kommer att använda kameran mycket?

ANNONS
Götaplatsens Foto