Annons

Ny kamera till Sony A-objektiv (adapter mm)?

Produkter
(logga in för att koppla)

par.norgren

Medlem
Hej!

Jag ser mig själv som en avancerad semesterfotograf. Gillar att ta fotopromenader när det är sommar eller om jag är utomlands. Fotar alltså mest stränder, natur och stadslandskap men även lite porträtt.

Idag har jag en Sony A58 och funderar inte aktivt på att köpa nytt men tycker att det är nästan lika kul att fundera på vad jag skall köpa som att göra själva köpet. Så scenariot är att jag köper en kamera inom 1-2 år. Jag förstår att det kommer nya modeller men ni kan utgå ifrån det som finns idag.

Det jag önskar med en ny kamera är spegellöst och gärna bildstabilisering i huset och aps-c sensor.

Objektiven jag har är följande (varav det är de 3-4 första som används regelbundet):

Sony 18-135mm SAM 3.5-5.6
Sony 50mm SAM 1.8
Sony 35mm SAM 1.8
Sony 85mm SAM 2.8
Sony 18-55 mm SAM 3.5-5.6
Sony 55-200mm SAM 4-5.6

Tyvärr har Sony övergett stabilisering i huset på de spegellösa budgetmodellerna. Jag tror att alternativen på nya kameror är någon av dessa tillsammans med en objektivadapter.

A6000
A6300
A6500 Dyr men har bildstabilisering

Jag har inte förstått det här med adapter. Hur är det med A6000 och LA-EA3 adapter kommer det att ge väldigt dålig autofokus med SAM-objektiv? Isåfall är det bäst att gå på LA-EA4 adaptern till A6000 eller gå på A6300 som har fasdekterande autofokus?

Har jag några andra alternativ. Finns det Sony A adaptrar till andra märken där jag kanske kan få bildstabilisering för det är inte riktigt ekonomiskt försvarbart hos sony.

Budget? Tja, jag har ingen direkt budget men som ni ser på nuvarande kamera och objektiv håller jag mig lite i budget segmentet. Jag föredrar om det inte blir jättedyrt och kan köpa utgående modeller och kanske begagnat (kanske 5000-8000 kr). (men eftersom mitt köp ligger i framtiden så blir det här lite av en filosofisk diskussion)

Jag hoppas att någon kan ge mig några tips trots att jag har väldigt luddiga frågor, tack på förhand.

Om du tänker behålla dina objektiv så kan det vara smartare att köpa en A-kamera. Idag är det väl A77 II som skulle vara lämplig. Den är inte helt spegelfri, men halvt kan man kanske säga (precis som A58 om jag minns rätt om den modellen).

Om du alltid behöver ha en adapter på kameran så försvinner en del av fördelen med att en E-kamera är mindre. Dessutom är själva kameran inte så stor del av din utrustning i och med att du har ganska många objektiv.

Den här websidan har en detaljerad tabell med skillnaderna mellan de olika LA-EA-adaptrarna.

Tack för ditt svar. Jag visste inte att A77 II hade A-fattning. Jag trodde att det endast var A68 som fanns på marknaden nu som hade det. Egentligen var jag ute efter en spegelös för att kameran skall bli mindre men du har en poäng med att adapter gör kameran större-

Jag skall titta på A77 II och ha den som ett alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto