Annons

ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lenairene

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill ha tips på bra systemkamera för nybörjare. Har en Fjuifilm Finepix S1800 men vill byta till systemkamera. Hur väljer jag i djungeln av kameror?

Hej!
Jag vill ha tips på bra systemkamera för nybörjare. Har en Fjuifilm Finepix S1800 men vill byta till systemkamera. Hur väljer jag i djungeln av kameror?
Alla märken och modeller ger bra bildkvalité och har ett bra utbud av optik för de flesta användare. Fingra och pilla på de modeller som finns och välj den som känns bäst, det är egentligen det enda rätta.

Det går bara att ge mycket generella råd, ifall du inte ger lite mer information.

Först, vilka användningsområden är väsentliga för dig? Eftersom du redan har en kamera, så bör du ju ha fått en viss hum om detta. I vilka avseenden har du funnit att kompaktkameran du har inte är tillfyllest? Är den t.ex. inte snabb nog för att fota ungar och vovvar med, eller? :)

Sedan behöver du också ange ett prisintervall. Var dock beredd på att du ganska snart kommer att upptäcka att den kamera du helst vill ha, alltid ligger ovanför din övre gräns... När du väl har skaffat din nya kamera, så kommer du efterhand kanhända också vilja ha ytterligare något eller några objektiv. Ett telezoom-objektiv är vanligen det första objektivet för dem som inte nöjer sig med enbart den normalzoom som vanligen ingår i ett kamerapaket (vilket dock, överraskande nog, flertalet köpare verkar göra faktiskt).

Sedan, känner du till att det förutom traditionella DSLR-systemkameror numera även finns en ny kategori, som brukar kallas för spegellösa minisystemkameror. Absolut värda att överväga. De är förstås betydligt händigare att bära med sig än de traditionella systemkamerorna. Dock är autofokusen inte lika snabb som DSLR eller SLT-kamerornas (speciellt inte för rörliga motiv).

Bör kanske också nämna att det finns en tredje kategori. Den är snarlik traditionella DSLR-kameror (DSLR = Digital Single Lens Reflex), men man har där ersatt mekanik och optik med elektronik och ny teknik - effektivare teknik. De kallas för SLT-kameror (dvs digital Single Lens Translucent). I vanliga DSLR-kameror måste såväl primärspegeln som sekundärspegeln fällas undan och sedan tillbaka igen för varje bild, för att släppa fram strålgången så att sensorn alternativt filmen kan exponeras. Detta begränsar förstås snabbheten och försämrar autofokusens precision.

I SLT-kamerorna flaxar inte spegeln upp och ner mellan varje bild, utan den är fast. Vilket innebär att man kan få en 10 bilder/sekund kamera för 8.000 kr istället för 40.000. Möjliggör bättre precision i autofokusen genom att det inte finns några rörliga och studsande speglar i strålgången. Precisionen ökar ytterligare genom att AF-systemet mäter hela tiden, t.o.m. under själva exponeringen(!)

Detta innebär också att SLT-kamerorna ger autofokus även när man använder dem för att videofilma, vilket inte är möjligt med någon DSLR-kamera (där funkar AF-en bara innan man börjar filma, sen är den bortkopplad). I likhet med SLT-kamerorna klarar även de spegellösa kamerorna att ge AF under videofilmning, men inte med samma snabbhet, som sagt. Vill man videofilma ungar, vovvar etc. så är det SLT-kameror som gäller (eller en bra "riktig" videokamera).

Hoppas att jag inte har gjort dig ännu mer förvirrad nu!
.

Det går bara att ge mycket generella råd, ifall du inte ger lite mer information.

Först, vilka användningsområden är väsentliga för dig? Eftersom du redan har en kamera, så bör du ju ha fått en viss hum om detta. I vilka avseenden har du funnit att kompaktkameran du har inte är tillfyllest? Är den t.ex. inte snabb nog för att fota ungar och vovvar med, eller? :)

Sedan behöver du också ange ett prisintervall. Var dock beredd på att du ganska snart kommer att upptäcka att den kamera du helst vill ha, alltid ligger ovanför din övre gräns... När du väl har skaffat din nya kamera, så kommer du efterhand kanhända också vilja ha ytterligare något eller några objektiv. Ett telezoom-objektiv är vanligen det första objektivet för dem som inte nöjer sig med enbart den normalzoom som vanligen ingår i ett kamerapaket (vilket dock, överraskande nog, flertalet köpare verkar göra faktiskt).

Sedan, känner du till att det förutom traditionella DSLR-systemkameror numera även finns en ny kategori, som brukar kallas för spegellösa minisystemkameror. Absolut värda att överväga. De är förstås betydligt händigare att bära med sig än de traditionella systemkamerorna. Dock är autofokusen inte lika snabb som DSLR eller SLT-kamerornas (speciellt inte för rörliga motiv).

Bör kanske också nämna att det finns en tredje kategori. Den är snarlik traditionella DSLR-kameror (DSLR = Digital Single Lens Reflex), men man har där ersatt mekanik och optik med elektronik och ny teknik - effektivare teknik. De kallas för SLT-kameror (dvs digital Single Lens Translucent). I vanliga DSLR-kameror måste såväl primärspegeln som sekundärspegeln fällas undan och sedan tillbaka igen för varje bild, för att släppa fram strålgången så att sensorn alternativt filmen kan exponeras. Detta begränsar förstås snabbheten och försämrar autofokusens precision.

I SLT-kamerorna flaxar inte spegeln upp och ner mellan varje bild, utan den är fast. Vilket innebär att man kan få en 10 bilder/sekund kamera för 8.000 kr istället för 40.000. Möjliggör bättre precision i autofokusen genom att det inte finns några rörliga och studsande speglar i strålgången. Precisionen ökar ytterligare genom att AF-systemet mäter hela tiden, t.o.m. under själva exponeringen(!)

Detta innebär också att SLT-kamerorna ger autofokus även när man använder dem för att videofilma, vilket inte är möjligt med någon DSLR-kamera (där funkar AF-en bara innan man börjar filma, sen är den bortkopplad). I likhet med SLT-kamerorna klarar även de spegellösa kamerorna att ge AF under videofilmning, men inte med samma snabbhet, som sagt. Vill man videofilma ungar, vovvar etc. så är det SLT-kameror som gäller (eller en bra "riktig" videokamera).

Hoppas att jag inte har gjort dig ännu mer förvirrad nu!
.

Jag var nog lite vag i min fråga...
Jag vill ha en som tar lite bättre bilder helt enkelt, utan att vara för krånglig eller dyr. Jag fotar mycket ute i naturen, djur och annat. Men även inomhus när det är svagt ljus hänger inte min kamera med.
Gick en helgfotokurs för nybörjare för ett tag sen och såg ju då att systemkamerorna var helt klart bättre.
Men sen gäller det väl att öva också, och jag har inte bråttom på något vis :)
Tack ändå för hjälpen, jag läser och tar till mig allt!

Jag vill ha en som tar lite bättre bilder helt enkelt, utan att vara för krånglig eller dyr.
Just nu säljer Mediamarkt Canon 1100D med normalzoom för under 3000 kr. Det är inte den mest avancerade kameran, men helt okej -- och till ett riktigt bra pris. Om du har mer pengar i budgeten kanske du ska slå till på en telezoom också, Canons 55-250 kostar omkring 2000 kr. Kan vara bra om du vill plåta vilda djur

Köp en Nikon d90, inte så krånglig eftersom denna har fler knappar än instegsmodellerna, dvs funkar även bra för nybörjare...

Väl bekomme!

Bortsett från SLT-kamerornas fina prestanda, så kanske jag också ska berätta en helt annan sak - flertalet av de SLT-användare som jag har talat med / korresponderat med har sagt att detta är den roligaste kamera de nånsin har haft. :)

PS Du har väl sett att Cyberphoto just nu har en kampanj på Sony SLT-A33 med 18-55/3,5-5,6 objektivet för 4.990 kr, vilket innebär en rejäl rabatt. Särklassigt bästa köp inom systemkameravärlden just nu.

Var dock medveten om att detta erbjudande är tillfälligt och kan försvinna när som helst.

Väl bekomme!

Bortsett från SLT-kamerornas fina prestanda, så kanske jag också ska berätta en helt annan sak - flertalet av de SLT-användare som jag har talat med / korresponderat med har sagt att detta är den roligaste kamera de nånsin har haft. :)

Jag tycker ju att det är lite kul med macro, vad finns det för objektiv som passar?

Ett starkt alternativ!

Jag gav min dotter en Pentax av anledningen att för bara 1000 kr kunde hon skaffa en hel proffs väska full med godsaker.
En 50mm 2.0 SMC pentax för 150kr, en 70-210 zoom 3,5- 5,5 pentax för 100kr. Allt begagnat. blixt 100kr, filter och väska etc etc.
Allt finns på blocket, tradera och andra annonser.

Fördelen med Samsung, Pentax och Sony är att de hanterar äldre optik bättre med stabilisator i huset. Så är det bild per krona har inte Nikon och Canon en chans. Har tom hittat en f1,4 på loppis.
Sen hade jag en gammal ryss med helios lins. Riktigt bra! (väldigt blandad kvalitet på helios, från topp till bott med samma värde)

En annan sak som en nyare kamera oftast har om den är spegellös är möjligheten att kunna förstora en del av bilden så du kan se skärpan redan innan bilden tas. Enormt bra vid manuell focus som ofta är med äldre linser.

Till sist måste sägas att den kvalitet de äldre objektiven har är inte ens möjligt att göra för pengar idag. skruva på en focusring av en 70 80 talare och känn sen på en ny...
Samma med Zoom eller bländare. Idag är allt plast och ganska mycke glapp. Visst har viss optik utvecklats, men det finns sajter där de jämför ny o gammal. Ofta vinner den gamla! och prisskillnaden är hutlös. hennes f 2,0 50mm förlorade däremot mot en ny f1,4 50mm med minsta marginal.
Länkar till 2 exempel:http://www.blocket.se/lund/Fina_objektiv_o_blixt_till_Sony_Alpha_35974051.htm?ca=11&w=3
http://www.tradera.com/Objektiv-RICOH-C-1-3-5-4-5-35-70-mm-MACRO-55-mm-auktion_302004_141827517

Lycka till

Senast ändrad:
Sony slt a33, slt a55, slt a65, slt a77

Men nu verkar ju trådskaparen ha riktat in sig på en SLT-kamera, och den Olympus MCON-P01 Macro konverter ( passar inte gamla 14-42 endast nya med II ) passar väl inte heller på några av Sonys objektiv, eller hur?
.

Sony har flera med slt. och optik från gamla goda Konica passar rakt av. mumma vidare har du minolta och några till. Men Konicas objektiv är helt underbara. Annars tittar jag mycket efter zeiss som nog finns till alla. Det var de som tillverkade Hasselblads objektiv.

Om jag visste vad jag vet idag skulle det nog bli en spegellös med pentax k-fattning helst, typ Samsung el dyl. De klarar tex 85mm f1,8 smc super takumar. Vilken glugg!

Du behöver nog först tänka efter vad det är du faktiskt vet helt säkert, innan du skriver och ger råd... :)

Sony har flera med slt. och optik från gamla goda Konica passar rakt av.
---
Sony har ännu fler - SLT-A35 kom nyligen.
Sedan passar Konica-objektiven inte alls rakt av, de passar överhuvudtaget inte alls. De har en helt annan bajonett än vad Minolta AF/Sony Alpha-kamerorna har. Du har förmodligen blandat ihop dessa med Konica Minolta-objektiven, vilka däremot passar. Dessa tillverkades under de två år som Konica hade Minolta. De få KM-objektiv som hann komma ut var dock i stort sett enbart enkla och billiga objektiv. Inte mycket att bry sig om.

Det som däremot är korrekt är att de gamla Konica-objektiven var mycket bra, och står sig alldeles utmärkt än idag. Var själv väldigt förtjust i Konica Autoreflex T3, som jag hade en uppsättning gluggar till.

Och på Sonys NEX-kameror går Konica-objektiven alldeles utmärkt att använda mha en Konica-NEX adapter (fast då utan autofokus förstås).

Tamron, Sigma och Tokina-objektiv med Minlta AF eller Sony Alpha-fattning passar förstås också (med lite reservation för Sigma, där det finns kompatibilitetsproblem med en del objektiv).

---
Annars tittar jag mycket efter zeiss som nog finns till alla.
---
Manuella Zeiss finns till Canon, Nikon, och Pentax, men inte till Olympus, Panasonic eller Samsung.

Zeiss-objektiv med alla funktioner som autofokus, autoexponering, autonedbländning, antiskak (i kameran) och EXIF finns enbart till ett enda system - Minolta AF / Sony Alpha.

Zeiss-objektiv med alla dessa funktioner med (ännu så länge) undantag för antiskak-funktionen finns också till NEX-systemet.

That's it.

---
Det var de {Zeiss}[/i} som tillverkade Hasselblads objektiv.
---

Korrekt. Men numera kör Hassy med Fuji-objektiv.

---
Om jag visste vad jag vet idag skulle det nog bli en spegellös med pentax k-fattning helst, typ Samsung el dyl. De klarar tex 85mm f1,8 smc super takumar. Vilken glugg!
Det finns ingen spegellös minisystemkamera med Pentax K-fattning.
Det finns dock adaptrar för objektiv med K-fattning till Nex och Micro FourThirds, men inte till Samsung. NEX:arna utnyttjar Pentax-objektiven bättre, eftersom de har större sensorarea än m4/3-kamerorna.
.

Senast ändrad:
Till Flyerone o

Flyer one har tekniskt rätt antagligen. Men det är inte det avgörande. För mycke teknik snack. Men i sak gäller fortfarande att med vissa kameror är det enklare o bättre att använda sköna gammla gluggar.

Jag har som ni märker sysslat med pentax det sista. Innan (länge sen) sysslade jag med foto på lite högre nivå, Så jag vet ändå vad jag talar om.

Totalt har min dotter utvecklats enormt och driver två fotobloggar idag. Anledningen är inte att hon kör med dyra lösningar, utan att hon bryr sig bilden och perspektiven som möjliggörs med olika gluggar. Det är kul för henne att ha alternativ som ger olika bokeh o skärpevariationer etc. I bland blir inte den med bäst spec favorit. Tjejer är fantastiska på att gå på känsla och inte bry sig om teknik. Vi killar måste alltid jämföra våra...allting eh!

Mitt råd är fortfarande att med gammal optik kan man leka runt och hitta saker som tar en livstid att hitta nytt med begränsad ekonomi. Sedan är det nya nog här för att ta över, så lika bra att köra på det Men ta i beaktning vad van kan använda till den med vettiga resultat.

Hej!
Tack snälla för alla tips!
Nu blev det ingen SLT utan en Canon EOS 1100 D med två objektiv:Canon 18-55f/3,5-5,6DCII och SIGMA AF70-300/4-5,6DG. Kunde inte motstå ett bra kampanjpris hos min lokala fotohandlare.
Jag återkommer dock säkert med en massa andra frågor
/ Lena

Vill du komplettera med ytterligare ett objektiv som inte kostar skjortan så har du
Canon 50mm/1.8
Detta objektiv kostar ca 1000:- och ger dig ett ljusstarkt alternativ om du vill fota inomhus, är som alla säger plastigt men ger riktigt bra bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto