Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. Jag har idag en lumix gx80 som jag haft 4 år som första systemkamera. Jag börjar dock snegla på en med större sensor med dess fördelar. Samtidigt som jag uppskattar att den jag har är behändig att ta med.

Fotograferingen består till stor del av familjefotografering men också som resekamrat med blandad repertoar.

Jag har snöat in lite på Fujifilm x-t30 som en bra uppgradering men tänkte kolla om någon har något annat tips. Det gör inget om det inte är senaste modellen.
 
Senast ändrad:

krisljungberg

Aktiv medlem
Vet inte vad du är för en slags fotograf, hur du jobbar, vad du vill göra eller vilken nivå du är på, men om du snöat in på X-T30 och vill titta lite foton från en som ägt kameran och som är normalbegåvad så kika här: https://www.flickr.com/photos/kristofferljungberg/albums/72157719397235402

Där har du foton på lite allt möjligt som jag tagit med just en Fujifilm X-T30. Alla foton är tagna i RAW och efterarbetade i Lightroom.

Min take är denna: RAW-filerna kan ibland vara lite jobbiga att arbeta med pga konstiga detaljer i skog, lövverk och sånt där. Ska du mest fota porträtt, eller foton på växter, skog, blommor och annat på kort till medellångt avstånd, så är kameran bra! Ska du fota landskap eller annat på lite längre avstånd i RAW, skit i denna om du är lika petig och lättirriterad som jag. :p

Dock så är det ju en liten, smidig kamera som också levererar bra video. Och JPEG's direkt från kameran ska ju vara bland de bästa på marknaden enligt en del. Fina färger osv. Har inte testat det personligen men litar på att dom har rätt. Omar Gonzales t.ex älskar ju typ alla Fuji-kameror och det går ju bra för honom, så det är säkert bara jag som är kass. :D

Värt att nämna är ju att X-T30 inte har inbyggd stabilisering i kamerahuset. Du får förlita dig på att zoom-objektiven har OIS.

PS. Min Flickr-länk är inte menad som personlig marknadsföring utan mer att du ska få lite "verkliga" foton att titta på, från någon som inte är fantastiskt duktig eller proffs. Kan ibland vara lite jobbigt när man ska titta på exempelbilder på en given kamera och allt är taget av proffs som är långt mer begåvade och tekniskt duktiga än jag.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Lumix S5 med 20-60mm skulle jag titta på. Eller med ljusstarka Sigma 28-70/2.8 DG DN, kanske bägge objektiven eftersom det är bra pris på hus med 20-60mm.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Jag har snöat in lite på Fujifilm x-t30 som en bra uppgradering men tänkte kolla om någon har något annat tips.
Fujifilm X-S10 är inte mycket dyrare än X-T30. Den är lite nyare och verkar ha bättre ergonomi. Dessutom har den IBIS vilket jag ser som en stor fördel. Jag har ingen egen erfarenhet av X-T30 eller X-S10, men X-T3 tycker jag är mycket trevlig om än lite i minsta laget - det är lätt att råka komma åt någon knapp av misstag. Och den är ändå lite större än de båda andra. Men är litenhet och låg vikt mer betydelsefullt än ergonomi, så vinner förstås X-T30 (jämfört med X-S10 och X-T3).

RAW-filerna kan ibland vara lite jobbiga att arbeta med
Det spelar stor roll vilket RAW-konverteringsprogram man använder och det finns en del diskussioner om det här på FS. Adobes program verkar inte hantera Fujifilms RAW-format särskilt bra. Sedan är det förstås inte helt självklart att man alltid behöver använda RAW eftersom dessa kameror ger mycket bra JPEG-bilder direkt ur kameran.
 
Vad är det för egenskaper med en större sensor som du är ute efter? Vad begränsar dig idag?
det är väl detta jag också funderar på, är det värt 10 k upp eller är det bara en inbillning att det kommer bli bättre?

Det är väl framför allt det ökade ljusinsläppet och det kortare skärpedjupet. Sen tycker jag Ibland det är lite begränsande med min kamera att den har något hjul för lite, ISO är t.ex. digital meny.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fujifilm X-S10 är inte mycket dyrare än X-T30. Den är lite nyare och verkar ha bättre ergonomi. Dessutom har den IBIS vilket jag ser som en stor fördel. Jag har ingen egen erfarenhet av X-T30 eller X-S10, men X-T3 tycker jag är mycket trevlig om än lite i minsta laget - det är lätt att råka komma åt någon knapp av misstag. Och den är ändå lite större än de båda andra. Men är litenhet och låg vikt mer betydelsefullt än ergonomi, så vinner förstås X-T30 (jämfört med X-S10 och X-T3).


Det spelar stor roll vilket RAW-konverteringsprogram man använder och det finns en del diskussioner om det här på FS. Adobes program verkar inte hantera Fujifilms RAW-format särskilt bra. Sedan är det förstås inte helt självklart att man alltid behöver använda RAW eftersom dessa kameror ger mycket bra JPEG-bilder direkt ur kameran.
Jag var nog den som kritiserade Adobe mest för dåligt resultat med X-trans filer. Numera fungerar det alldeles utmärkt. Capture One och ON1 kan ge något bättre resultat för vissa bilder. Fast man får pixelpeepa ordentligt för att se skillnaden. LR fungerar sedan cirka 2019 alldeles utmärkt.
 

mikoto

Aktiv medlem
Filmar du mycket med kameran eller är det i huvudsak fotografering som gäller? Vad har du för objektiv till Micro 4/3 idag? Jag filmar mestadels men fotar lite grann och har nästan bara Micro 4/3 kameror så det är det jag har mest erfarenhet av. Utöver Micro 4/3 har jag en Canon APS-C med. Men jag tycker sensorskillnaden mellan APS-C och Micro 4/3 är ganska obetydlig, den ger inte hoppet som man nog kan önska.

Om du inte ska filma så ökar antalet användbara lite äldre kameror dramatiskt och jag hade nog testat en begagnad fullformats kamera istället och kanske ett billigt 50mm 1,7 objektiv av något slag och testat. Du kan nog få ett exemplar av första generationens Sony A7 hus för runt 3000 kr om du har lite tur, kanske någon tusenlapp till. Canons EOS RP är mycket nyare men ligger i runt samma prisklass som Fujin du kikat på. Det går mycket rykten om att Canon ska släppa en budget fullformat i en inte allt för lång framtid så vill man ha en ny kamera kan det vara värt att vänta ett litet tag till där.

Vill du filma blir det ett snävare utbud fort dock...

Jag hade tänkt föreslå att Olympus E-M5 MII och E-M1 MII går hitta begagnade för ganska rimliga pengar men jag ser att ingen av de har tre hjul. Min Lumix GH4 har tre hjul men jag tycker inte den är så bra på stillbilder(jättekul att filma med dock) och det tredje hjulet är faktiskt inget vidare på den kameran. Jag brukar sätta ISO till 100 eller 200 och bara tänka på slutaren och bländaren. Egentligen bara pilla på bländaren tills slutarhastigheten matchar det jag behöver, häftigare än så blir jag nog inte på ett tag :)
 
Filmar du mycket med kameran eller är det i huvudsak fotografering som gäller? Vad har du för objektiv till Micro 4/3 idag? Jag filmar mestadels men fotar lite grann och har nästan bara Micro 4/3 kameror så det är det jag har mest erfarenhet av. Utöver Micro 4/3 har jag en Canon APS-C med. Men jag tycker sensorskillnaden mellan APS-C och Micro 4/3 är ganska obetydlig, den ger inte hoppet som man nog kan önska.

Om du inte ska filma så ökar antalet användbara lite äldre kameror dramatiskt och jag hade nog testat en begagnad fullformats kamera istället och kanske ett billigt 50mm 1,7 objektiv av något slag och testat. Du kan nog få ett exemplar av första generationens Sony A7 hus för runt 3000 kr om du har lite tur, kanske någon tusenlapp till. Canons EOS RP är mycket nyare men ligger i runt samma prisklass som Fujin du kikat på. Det går mycket rykten om att Canon ska släppa en budget fullformat i en inte allt för lång framtid så vill man ha en ny kamera kan det vara värt att vänta ett litet tag till där.

Vill du filma blir det ett snävare utbud fort dock...

Jag hade tänkt föreslå att Olympus E-M5 MII och E-M1 MII går hitta begagnade för ganska rimliga pengar men jag ser att ingen av de har tre hjul. Min Lumix GH4 har tre hjul men jag tycker inte den är så bra på stillbilder(jättekul att filma med dock) och det tredje hjulet är faktiskt inget vidare på den kameran. Jag brukar sätta ISO till 100 eller 200 och bara tänka på slutaren och bländaren. Egentligen bara pilla på bländaren tills slutarhastigheten matchar det jag behöver, häftigare än så blir jag nog inte på ett tag :)
det är nästan bara stillbilder jag använder till.

jag kör ett 25 1.7 från lumix.

är helt för en äldre modell om det inte är avkall på kvalitet, letar endast begagnat. Men samtidigt är en fullformatare så pass större. Vill den ska vara smidig att få med.
 
Fujifilm X-S10 är inte mycket dyrare än X-T30. Den är lite nyare och verkar ha bättre ergonomi. Dessutom har den IBIS vilket jag ser som en stor fördel. Jag har ingen egen erfarenhet av X-T30 eller X-S10, men X-T3 tycker jag är mycket trevlig om än lite i minsta laget - det är lätt att råka komma åt någon knapp av misstag. Och den är ändå lite större än de båda andra. Men är litenhet och låg vikt mer betydelsefullt än ergonomi, så vinner förstås X-T30 (jämfört med X-S10 och X-T3).


Det spelar stor roll vilket RAW-konverteringsprogram man använder och det finns en del diskussioner om det här på FS. Adobes program verkar inte hantera Fujifilms RAW-format särskilt bra. Sedan är det förstås inte helt självklart att man alltid behöver använda RAW eftersom dessa kameror ger mycket bra JPEG-bilder direkt ur kameran.
Ja x-s10 verkar ännu trevligare. Ska vara vänta in att de börjar hamna på begagnadmarknaden först. Tänker det är värt några lappar och lite miljötänk.

jag måste erkänna att det är en bit till att jag börjar fota i raw, jag kör direkt till jpeg.
 
Vet inte vad du är för en slags fotograf, hur du jobbar, vad du vill göra eller vilken nivå du är på, men om du snöat in på X-T30 och vill titta lite foton från en som ägt kameran och som är normalbegåvad så kika här: https://www.flickr.com/photos/kristofferljungberg/albums/72157719397235402

Där har du foton på lite allt möjligt som jag tagit med just en Fujifilm X-T30. Alla foton är tagna i RAW och efterarbetade i Lightroom.

Min take är denna: RAW-filerna kan ibland vara lite jobbiga att arbeta med pga konstiga detaljer i skog, lövverk och sånt där. Ska du mest fota porträtt, eller foton på växter, skog, blommor och annat på kort till medellångt avstånd, så är kameran bra! Ska du fota landskap eller annat på lite längre avstånd i RAW, skit i denna om du är lika petig och lättirriterad som jag. :p

Dock så är det ju en liten, smidig kamera som också levererar bra video. Och JPEG's direkt från kameran ska ju vara bland de bästa på marknaden enligt en del. Fina färger osv. Har inte testat det personligen men litar på att dom har rätt. Omar Gonzales t.ex älskar ju typ alla Fuji-kameror och det går ju bra för honom, så det är säkert bara jag som är kass. :D

Värt att nämna är ju att X-T30 inte har inbyggd stabilisering i kamerahuset. Du får förlita dig på att zoom-objektiven har OIS.

PS. Min Flickr-länk är inte menad som personlig marknadsföring utan mer att du ska få lite "verkliga" foton att titta på, från någon som inte är fantastiskt duktig eller proffs. Kan ibland vara lite jobbigt när man ska titta på exempelbilder på en given kamera och allt är taget av proffs som är långt mer begåvade och tekniskt duktiga än jag.
först tänkte jag det var ett stort problem men verkar mest vara med zoom objektiv stabilisering gör stor skillnad?

är inte där än i min fotografering att jag tar i rawså det är inget problem.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns en Fujikamera som totalt missuppfattats. Nämligen X-H1. Fuji gjorde det mesta fel n är de positionerade och släppte den kameran. En suverän kamera som blev helt missuppfattad av marknaden. Personligen är den min favorit och den kamera jag använder mest. Den är vad gäller ergonomi och arbetsmässigt den bästa kamera Fuji släppt. Den enda modell där knappen för tumfokus sitter i rätt position som på en Canon dSLR. En spaken under ISO-ratten till vänster där man snabbt byter läge för bracketing och bildhastighet. Har en stor bra sökare och IBIS. Den är också lite större än en X-T3 och har ett bättre grepp när man använder lite större objektiv. Själv har jag sedan länge bestämt mig för att inte uppgradera förrän det finns en X-H2 vilket bör komma i mitten av nästa år. För mig känns X-T kamerorna lite för små när jag fotar med objektiv som 80/2,8 makro OIS eller 50-140/2,8 OIS eller 100-400/4-5,6 OIS. Min X-T2 skänkte jag till min dotter. X-T kamerorna är suveräna att jobba med så länge man använder små lätta objektiv. Börjar man använda objektiv som 50-140/2,8 är greppet för dåligt. Dessutom är ratten för att kompensera exponeringen ovanpå kameran också en sämre ergonomisk lösning. Att ha det istället på ett scrollhjul under avtrycket är mycket mer snabbjobbat. Om ett år ungefär hoppas jag kunna uppgradera min älskade X-H1 till en ändå bättre X-H2.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej. Jag har idag en lumix gx80 som jag haft 4 år som första systemkamera. Jag börjar dock snegla på en med större sensor med dess fördelar. Samtidigt som jag uppskattar att den jag har är behändig att ta med.

Fotograferingen består till stor del av familjefotografering men också som resekamrat med blandad repertoar.

Jag har snöat in lite på Fujifilm x-t30 som en bra uppgradering men tänkte kolla om någon har något annat tips. Det gör inget om det inte är senaste modellen.
Du bör ju kolla minsta lika mycket på objektiv som kamerahus då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.

Jag fotar själv med Fuji och kan varmt rekommendera dem. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med samt att de generellt sett har mycket fina objektiv. De har också några av marknadens bästa JPG's(sett till färg åtminstone).
 

Lostierna

Aktiv medlem
det är nästan bara stillbilder jag använder till.

jag kör ett 25 1.7 från lumix.

är helt för en äldre modell om det inte är avkall på kvalitet, letar endast begagnat. Men samtidigt är en fullformatare så pass större. Vill den ska vara smidig att få med.
Du har inte funderat på ett porträttobjektiv till din GX80? Förutom det behändiga formatet på M43 så är ju ett par andra saker som är en stor fördel. Priset och vikten på objektiven samt storleken. Även i en liten fotoväska kan man få med två tre extra objektiv utan att det blir för tungt och man blir ruinerad av att köpa dom.

Har ett par bilder upplagda, den ena med en GX80 och 25/1.7 och den andra med en GM1 och Olympus 45/1.8, mest för att visa att det går att få kort skärpedjup. Skaffade min första kamera i dec så jag är bara en glad amatör som fotar för att det är kul mer än att det skall vara perfekta bilder med högt konstnärligt värde.

Vill du kolla på nån som verkligen kan fota så kolla MarkusPix på youtube, han fotar med det mesta i kameraväg men gillar små kameror.

Den här tex.
 
ANNONS