Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ny nikon kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

aiyanna

Avslutat medlemskap
Jag är ute efter en ny kamera, helst en mindre än min d80 och som även är bättre som kan göra att jag kan utvecklas efter d80:n. Jag fastnade för nikon d7000 men den var stor och klumpig. Så undrar om det finns ett mindre kamerahus än d80:n som även är liknande funktioner eller bättre. Då jag inte vill "byta ner mig".

Så.. någon som kan ge några tips?

Vad gäller bildkvalité är alla nya kameror mycket bättre än D80, så på det området går det inte att byta ned sig. Dessutom har de filmning och mängder med funktioner som inte ens var påtänkte på D80:s tid, det gäller oavsett modell! De är också i princip lika snabba.

Det som är sämre på modellerna under D7000 är att de har färre knappar på huset så man måste in i nenyerna för att göra fler inställningar, de har också bara en ratt för bländare/slutartid så man måste hålla in en knapp för att ändra det ena av värdena. Kort sagt, när du väl tar bilden blir den bra men att göra inställningarna för det är inte lika enkelt.

Men sedan undrar jag om en D7000 verkligen kan vara så mycket större än en D80?

jag var inne i en butik och kollade på d7000 och den kändes större och när jag även frågade någon i butiken sa de att den var större.. jag kollade även på en nikon d3100 och det huset kändes bättre i storleken än d80n men jag fastnade inte alls för den..

en stor del till att jag vill ha mindre kamera är att jag reser en del och d80n känns väldigt klumpig plus att de nya kamerorna ger mer som du säger.

D3200 kommer ju snart (om den inte redan har släppts) och bildfilerna från den ska vara ganska trevliga även på lite högre iso-tal.

Ok, om du tycker att D80 är för klumpig så förstår jag!

Förresten glömde jag nämna en sak med modellerna under D7000, de saknar inbyggd fokusmotor. Det gör att objektiven måste ha inbyggd motor för att man ska få autofokus att fungera. Hos Nikon är det bara de som heter AF-S som har det, de som bara heter AF använder motorn i huset. Vad har du för objektiv till din D80?

Var det något särskilt som gjorde att du inte gillade D3100?

jag var inne i en butik och kollade på d7000 och den kändes större och när jag även frågade någon i butiken sa de att den var större.. jag kollade även på en nikon d3100 och det huset kändes bättre i storleken än d80n men jag fastnade inte alls för den..

en stor del till att jag vill ha mindre kamera är att jag reser en del och d80n känns väldigt klumpig plus att de nya kamerorna ger mer som du säger.

Hej!

Tyvärr är de en slags konvention i kameravärlden att enklare (färre funktioner) och billigare kameror är minst, och att de växer i storlek när de får fler funktioner. Lite praktiska skäl finns det till detta: Hos en mer avancerad kamera vill man t.ex. ofta ha fler yttre reglage (så man slipper bläddra i menyer) vilket tar plats (om de inte skall sitat för hopklämt). Plus att man ofta vill ha en fysiskt tåligare kamera (starkare, tätare) vilket gör den både lite klumpigare och tyngre.

Men samtidigt är det lite underligt att alla nybörjare antas ha små händer och alla yrkefotografer antas ha stpra dasslock till nävar ... Lite korsningar brode de kunna åstadkomma.

I fallet D80, D90 (som ersatte D80) och D7000 (som ersatt D90) så är storleksskillnaderna inte så dramatiska:

D80: 132 x 103 x 77 mm, 668 gram
D90: 132 x 103 x 77 mm, 703 gram
D7000: 132 x 105 x 77 mm, 780 gram

D7000 är 2 millimeter högre än D80, annars lika, sedan är den däremot ett drygt hekto tyngre, men då får du i gengäld en tåligare kamera (både mot smällar och damm eller fukt).

Ett alternantiv är Nikon D5100 som har samma bildsensor som D7000, plus vinklingsbar skärm, men har måtten: 128 x 97 x 79 mm, 560 gram. Haken då är att du tappar lite rattar och reglage jämfört med en D80.

Vill du ha en påtagligt mindre kamera, och ändå hyfsat avancerad, ja då hamnar man bland spegelfria kameror. Nikon gör ett par, men de lider tyvärr just av en brist på yttre reglage (än mer än Nikon D3100), samma gäller många av de spegelfria kamerorna som i mångt och mycket är tänkta från de som uppgraderar från kompaktkameror. Många modeller saknar till exempel helt sökare vilket många upplever som en stor brist.

Vill du ha en spegelfri kamera med sökare kan du bland anat kika på modeller som Olympus E-M5, Panasonic GH2, Sony Nex 7 eller möjligen Nikon V1.

ANNONS
Götaplatsens Foto