Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ny på Dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Virvla

Ny medlem
Tjena,

Är lite trött på det sv/v, så nu är det dags att ta steget in i färgens värld.

När det gäller dia:
-vilken film ska man välja?
-när man lämnar in filmen, får man bilderna monterade då eller är det billigare/enkelt att göra det själv?

Något särskilt annat man ska tänka på när man fotar med dia?

Virvla skrev:
Oj. Det finns ju som du naturligtvis förstår inget rakt svar på det. Då skulle det bara finnas en film på marknaden. Men jag kan räkna upp några egenskaper på några populära filmer som kan underlätta ditt val.

Fuji Sensia
- billig
- normalsnabb, 100 ISO
- låg/naturlig färgmättnad, bra till hud

Fuji Provia
- dyr
- normalsnabb, 100 ISO
- lite högre färgmättnad, fortfarande inget extremt

Fuji Velvia
- dyr
- lite långsammare, 50 ISO. Går så gott som aldrig att använda utan stativ
- mycket hög färgmättnad

Kodak E100VS
- som Velvia fast snabbare, 100 ISO

Kodak Elitechrome Extracolour
- billigare amatörversion av E100VS

Andra får fylla på. Vad fotograferar du för motiv?
Virvla skrev:
-när man lämnar in filmen, får man bilderna monterade då eller är det billigare/enkelt att göra det själv?
Det väljer du själv. Ramat är bekvämt, men å andra sidan så kastar man ju många bilder om man är lagd åt det självkritiska hållet och då känns det ju om inte annat lite snällt mot vår kära miljö att slippa kasta ramar också. Sen är ramandet ett bra tillfälle att granska sina nya bilder vid ljusbordet.

Virvla skrev:
Överexponera inte. Alternativexponera om du är det minsta osäker. Var uppmärksam på högdagrar i motivet så du inte får stora utbrända ytor i t ex himlar och dylikt.

Senast ändrad:
Hej!
Jag är också ganska ny på dia egentligen, men det kanske inte är en nackdel när man svarar egentligen. Jag har använt i stort sett bara Fuji Sensie 100. Inte jättedyr, särskilt om man beställer den i tio- eller tolvpack, inte farligt känslig för felexponering (jag tycker själv inte att det känns värre än det gör med mina negativbilder, men det kan ju vara tur hittills). Jag började med att beställa ramat, men nu har jag slutat med det och lägger in det i Reflectas CS-ramar själv istället. Monteringen är löjligt enkel.

Virvla skrev:
Tjena,

Är lite trött på det sv/v, så nu är det dags att ta steget in i färgens värld.

När det gäller dia:

Val av film beror på tycke och smak. Själv använder jag Fujichrome Velvia då jag vill ha fint korn och mättade färger. Ektachrome 100 SW när jag vill ha en lite snabbare film samt Ektachrome 100 S för "porträtt".
Mitt råd är att du provar några filmer för att se vilken du tycker är bäst och att du sedan håller dig till den så att du lär dig den.
När det gäller montering så är det enkelt att montera själv, men det tar ju lite tid. Så om du vill ha in bilderna snabbt i diaprojektorn så är det ju bekvämast att få dem inramade.
Vet du däremot om att bara några av bilderna på rullen är så bra att de är värda att visas (t. ex alternativexponeringar) så är det billigast att rama in själv.
Vad man ska tänka på:
- Att exponeringen måste vara rätt när man tar bilden. Det ska den ju vara vid sv/v-fotografering också. Men då går det ju att fixa lite vid framkallningen och kopieringen.
- Diafilm klarar inte lika stort kontrastomfång som sv/v.

Lycka till.

jimh skrev:
Men ganska tidskrävande. Jag ramade 250 bilder igår och var ganska less när jag var klar :)
Hehe.. det kan jag gå med på! Jag har aldirg gjort emr än tre rullar på en dag, men då blev jag rätt sur och gnällig efteråt också ;)

Dia är roligt och man känner sig duktig med dia, lite proffsig på något sätt.

Jag tycker att det är viktigare att du kommer igång än att du funderar för mycket på detaljerna. När det gäller exponeringen så har de flesta moderna systemkameror en bra ljusmätning och då ska det inte vara några större problem. Det finns en uppsjö av filmer som avser olika ändamål men vi pratar återigen om detaljer. Jag tycker att Fuji Sensia är en bra diafilm för ekonomiskt allmänbruk, den finns med ISO 100, 200 och 400 och den är lätt att få tag på. Den finns även med och utan ramning men där får du själv fundera på hur du vill presentera bilderna. Jag kör nästan alltid oramat och då får jag filmen i transparanta plastfickor vilket ger en bra överblick (dessutom blir det billigare). Om jag sedan vill rama någon enstaka bild så gör jag det manuellt.

Ja just det ja... Dia är oftast utomhusfilm. Om du vill fotografera inomhus så finns det speciella filmer eller filter som man kan använda för det.

Tack, det känns skönt att höra att man inte behöver haka upp sig på detaljerna. Men samtidigt är jag inte den som har råd att experimentera upp 1000-tals kronor för att hitta det man letar efter (syftar då särskilt på film).

Det låter ju bra att göra som du gör, börja oramat o rama in de man blir mest nöjd med.

Men hur gör man om man vill ha ner dem på papperskopia?

Bara via labb eller kan man göra det själv?
Dyrt?

Just nu ska jag (äntligen) ta tag i ett trädprojekt jag gått o klurat på länge. I just det fallet är det ofta viktigt att ha en riktigt blå himmel. Har hört att Elitechrome kunde ge bra himlar. Sant?

Elitechrome Extracolour/Fuji Velvia/E100VS ger mustiga himlar som du är ute efter. Den förstnämnda är den billigaste av dem.

Papperskopior görs nog billigast på de labb som gått över till digitalt, typ Fuji Frontier och liknande system. Då skannar de in diat och exponerar vanliga fotopapper med en laser och framkallar som vanligt.

Ett annat alternativ är att skaffa en filmskanner och en bra bläckstråleskrivare, men det är ju en liten investering förstås.

Labbar du i traditionellt labb är det Ilfochrome som gäller. Det finns en del trådar om det här i forumet.

Missförstå mig rätt när jag säger att du inte ska haka upp dig på detaljer. De är lika (o)viktiga som vid all annan fotografering. Köp en rulle och kom igång. Jag tror att du kommer bli nöjd med den första rullen. Sedan kan du finslipa din teknik efter hand.

Det finns två saker som du ska vara uppmärksam på. Dia tycker inte riktigt om starkt ljus. Om du vill finslipa exponeringen med hänseende på det så väljer man ofta hellre svarta skuggor än utfrätta högdagar (se även Jims inlägg). Sedan är dia mer känslig med färgtemeraturen (det är mer markant hos diafilmer med mättade färger). Det kommer du att märka genom att bilderna får ett färgstick (röd- eller blåstick). Om du upplever det som ett problem så löser du det med ett lämpligt filter.

ANNONS
Götaplatsens Foto