ANNONS
Annons

Ny Sigma 50mm f1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
Cyberphoto har satt priset på detta objektiv till 3750:- inkl moms. Beräknad leverans i augusti.

Som Canonanvändare kan man alltså konstatera att den hamnar ganska precis på samma nivå som Canons 50/1,4.

Frågan är ju om det är skarpare, och om dess autofokusmotor av ring-typ är snabbare + tystare...

holo skrev:
Cyberphoto har satt priset på detta objektiv till 3750:- inkl moms. Beräknad leverans i augusti.

Som Canonanvändare kan man alltså konstatera att den hamnar ganska precis på samma nivå som Canons 50/1,4.

Frågan är ju om det är skarpare, och om dess autofokusmotor av ring-typ är snabbare + tystare...

Detta var faktiskt förvånande.. hade väntat mig ett pris närmare 2995:- för att konkurera lite mer med orginal, men vem vet.. kanske är den riktigt jäkla bra? :)

Jag kan tänka mig att det tagit tid för tillverkarna att anpassa optik för digitalt.

Kanske kommer Sigman att "kick ass!" precis som Nikons nya zoomar eller så kommer den inte vara så speciell..

Jag hoppas på det första :) 50mm är den bästa brännvidden som finns!

laan skrev:
Detta var faktiskt förvånande.. hade väntat mig ett pris närmare 2995:- för att konkurera lite mer med orginal, men vem vet.. kanske är den riktigt jäkla bra? :)

Ok, du tänkte så, jag blev inte så förvånad, med tanke på vad 30mm 1,4:an kostar... Kanske för att jag kör nikon och inte hade något 1,4 att jämföra med.

För oss med Nikon utan af-motor i huset (D60) så är det ju rätt ironiskt, för nu är det Sigma som erbjuder klart bäst utbud av objektiv, inte Nikon själva... Min extremt amatörmässiga gissning är att den revolution gällande systemkamerafoto (långt ord) som skett senaste året(n) kommer att gagna oss konsumenter rejält. Jag blir inte förvånad om det kommer att erbjudas objektiv med prestanda som idag kostar 50-60.000 kronor för under 10.000 inom bara ett par år. Glöm inte var ni läste först att det kommer finnas 400/2,8 objektiv för 6-7.000 kronor 2010... ;-)

paul innergård skrev:
Om man inte som jag äger en Mark III. De fasta gluggarna får felfocusera rätt mycket för att det inte skall kunna åtgärdas med micro af justeringen. Värre är det med zoomar som lider av focusshift beroende på brännviddsläge. Men som sagt, fasta gluggar skall inte vara något problem.
Säg inte det. Jag hade en Sigma 30/1,4 som ställde skärpan på halva avståndet till motivet. Man fick blända ner till 11 för det skulle bli skarpt. Men det var en EOS 20D som hade en mindre bra fokusering. Provade två eller tre objektiv innan jag gav upp.

yens skrev:
......Jag blir inte förvånad om det kommer att erbjudas objektiv med prestanda som idag kostar 50-60.000 kronor för under 10.000 inom bara ett par år. Glöm inte var ni läste först att det kommer finnas 400/2,8 objektiv för 6-7.000 kronor 2010... ;-)
Nej, där tror jag du kommer ha fel. Ett 400/2.8 kräver stora glasbitar och glas till objektiv är dyrt som guld.

När det gäller kameror så har ju priserna stigit rejält med den digitala tekniken för att sedan sjunka något. Men innan de digitala systemkamerorna kom så kostade nog ett 400/2.8 drygt tre gånger mer än Nikons och Canons värstingskameror, så är det inte i dag.

matnyttige skrev:
Nej, där tror jag du kommer ha fel. Ett 400/2.8 kräver stora glasbitar och glas till objektiv är dyrt som guld.

Anledningen till att det är dyrt som guld är väl den begränsade marknaden. Så fort det går från ett fåtal proffs eller entusiaster till att den stora massan vill ha det, då brukar det bli fart på tillverkningsprocesser och då påverkar det även priset. Visst, jag tog i rejält, men man måste ju sticka ut hakan lite... När de kompakta digitalkamerorna började bli var mans egendom så slängde jag (på fest...) iväg idén att kamerorna skulle bli 10ggr så bra och kosta under tusen kronor på 5 år. Det tog kanske 6 år... :)

Anledningen till att "revolutionen" aldrig kom på den analoga tiden är givetvis att en glad amatör inte hade en sportslig chans att knäppa 1000 bilder en semestervecka, eftersom det skulle motsvara en framkallningskostnad på ungefär vad 50mm/1,4 objektivet vi började prata om kostar...

yens skrev:
Anledningen till att det är dyrt som guld är väl den begränsade marknaden. Så fort det går från ett fåtal proffs eller entusiaster till att den stora massan vill ha det, då brukar det bli fart på tillverkningsprocesser och då påverkar det även priset. Visst, jag tog i rejält, men man måste ju sticka ut hakan lite... När de kompakta digitalkamerorna började bli var mans egendom så slängde jag (på fest...) iväg idén att kamerorna skulle bli 10ggr så bra och kosta under tusen kronor på 5 år. Det tog kanske 6 år... :)

Anledningen till att "revolutionen" aldrig kom på den analoga tiden är givetvis att en glad amatör inte hade en sportslig chans att knäppa 1000 bilder en semestervecka, eftersom det skulle motsvara en framkallningskostnad på ungefär vad 50mm/1,4 objektivet vi började prata om kostar...
Om man nu bortser ifrån den dyra tillverkningskostnaden av superobjektiv så är det ju så för att efterfrågan ska öka så krävs det ju att fler köper ett 400/2.8 för 72000:-. De flesta amatörer väljer då nog istället tex ett Tamron 200-500/5-6.3 för 8800:- som har en annan fördel än priset gent emot "tjocka Berta" genom att den är betydligt lättare.

Men visst har du en poäng med att digitala kamerarevulutionen har gjort att fler blivit intresserade av foto och satsar mer pengar nu än förr.

Som sagt så är jag fullt medveten om min överdrift... Och den kan vi bortse ifrån. Dock tror jag inte att det krävs att fler köper det dyra objektivet för att priserna ska gå ner, utan snarare att någon erbjuder kunderna mer för de pengar de är beredda att spendera.

Att få bättre prestanda till samma pris är ju en väg till prispress, och den jag tror på i det här fallet. Det andra vägen, att man pressar priserna för att behålla minoriteten som redan handlar high-end, det behövs nog inte. Snarare är det så att man kommer att erbjuda andra typer av produkter till de som man vet är beredda att betala. Deras pengar är alltid intressanta och kan man inte sälja dem objektiv för 75.000 så får man väl se till att de spenderar de 75.000 de uppenbarligen har tillgängligt på andra produkter.

Den är prel levererad till slutet på sep. Skulle inte förvåna mig om den kommer senare heller (nikon). Canon finns väl hemma, lr går lätt att få tag på..

Jag köpte en sigma 30mm medans jag väntar på 50mm. Skadar ju inte att ha båda sen..

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.