Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

mickebach

Aktiv medlem
Jag antog att frågan rörande sensorn handlade om att sensorn på den nya ser stor ut i jämförelse med bilden på D850. Många andra har haft liknande frågor på andra forum efter att de missat att det inte är D850:s sensor som syns.

Hur tolkar du hans fundering?
Vad menar du med detta då? Nya har ju ingen spegel och den ser inte ut att ha någon spegel på bilden heller.
 

iSolen.se

Guest
Jag antog att frågan rörande sensorn handlade om att sensorn på den nya ser stor ut i jämförelse med bilden på D850. Många andra har haft liknande frågor på andra forum efter att de missat att det inte är D850:s sensor som syns.

Hur tolkar du hans fundering?
Det framgick inte att det var en storleksjämförelse...och en storleksjämförelse när den ena bilden är en mockup är helt bortkastad.

Varför är detta ens intressant? Nikon har ju sagt att sensorn kommer vara en FX.
 

mickebach

Aktiv medlem
Det framgick inte att det var en storleksjämförelse...och en storleksjämförelse när den ena bilden är en mockup är helt bortkastad.

Varför är detta ens intressant? Nikon har ju sagt att sensorn kommer vara en FX.
Jo, jag förstod att du tolkade bilden på ett annat sätt än jag. Eftersom det var en bild på två kameror bredvid varandra och frågan handlade om sensorn, så drog jag slutsatsen att det handlade om storlek och inte exempelvis dynamiskt omfång eller brusegenskaper. Du drog en annan slutsats (vilken undviker du dock att svara på). Den som gjorde mockupen och jämförelsen borde givetvis ha skrivit "size comparison" i valfritt hörn för att inte förvirra dig.

Förövrigt håller jag inte alls med om att en storleksjämförelse där den ena bilden är en mockup är bortkastad, eftersom mockupen bygger på noggranna beräkningar utifrån kända parametrar. Det ger trots allt en ganska bra fingervisning om hur stor kameran kommer att bli. Om du bara går igång på bergsäkra fakta och ogillar spekulationer och rykten så är det här nog fel tråd för dig, åtminstone fram till den 23 augusti när Nikon går ut med mer information. Du får gärna tycka att det är bortkastat, men du får det att låta som att du har "rätt", och det stör mig lite.

Samma sak gäller vad som är intressant eller inte. Du kanske inte ser det intressanta i en fråga, men andra kanske gör det. Visst, Nikon har sagt att det handlar om fullformat, men det tog jag för givet att frågeställaren inte visste, därav mitt svar.
 

iSolen.se

Guest
Jo, jag förstod att du tolkade bilden på ett annat sätt än jag. Eftersom det var en bild på två kameror bredvid varandra och frågan handlade om sensorn, så drog jag slutsatsen att det handlade om storlek och inte exempelvis dynamiskt omfång eller brusegenskaper. Du drog en annan slutsats (vilken undviker du dock att svara på). Den som gjorde mockupen och jämförelsen borde givetvis ha skrivit "size comparison" i valfritt hörn för att inte förvirra dig.

Förövrigt håller jag inte alls med om att en storleksjämförelse där den ena bilden är en mockup är bortkastad, eftersom mockupen bygger på noggranna beräkningar utifrån kända parametrar. Det ger trots allt en ganska bra fingervisning om hur stor kameran kommer att bli. Om du bara går igång på bergsäkra fakta och ogillar spekulationer och rykten så är det här nog fel tråd för dig, åtminstone fram till den 23 augusti när Nikon går ut med mer information. Du får gärna tycka att det är bortkastat, men du får det att låta som att du har "rätt", och det stör mig lite.

Samma sak gäller vad som är intressant eller inte. Du kanske inte ser det intressanta i en fråga, men andra kanske gör det. Visst, Nikon har sagt att det handlar om fullformat, men det tog jag för givet att frågeställaren inte visste, därav mitt svar.
Jag visste inte hur jag skulle tolka bilden och att syftet var att visa sensorstorlekar när den inte ens syns på D850 och på den spegellösa är den photoshoppad så det känns för mig besynnerligt att det ska gå att dra någon slutsats från den "jämförelsen". Tycker sökaren ser för liten ut på den spegellösa förresten.

Det framgick inte heller att mockuppen var baserad på noggranna beräkningar, det var bara en bild utan sammanhang. De där noggranna beräkningarna låter mycket intressant och jag läser dem gärna om du kan hitta länken.

Låt mig under tiden få tycka jämförelsen vara bortkastad. Jag deltar gärna i spekulation baserat på annat underlag.

När Nikon säger att sensorn är FX tror jag på dem.
 

mickebach

Aktiv medlem
Jag visste inte hur jag skulle tolka bilden och att syftet var att visa sensorstorlekar när den inte ens syns på D850 och på den spegellösa är den photoshoppad så det känns för mig besynnerligt att det ska gå att dra någon slutsats från den "jämförelsen". Tycker sökaren ser för liten ut på den spegellösa förresten.

Det framgick inte heller att mockuppen var baserad på noggranna beräkningar, det var bara en bild utan sammanhang. De där noggranna beräkningarna låter mycket intressant och jag läser dem gärna om du kan hitta länken.

Låt mig under tiden få tycka jämförelsen vara bortkastad. Jag deltar gärna i spekulation baserat på annat underlag.

När Nikon säger att sensorn är FX tror jag på dem.
Syftet med bilden var nog inte att jämföra sensorstorlekar. Det var det jag försökte berätta för frågeställaren. Om sensorn på D850 hade varit blottad tror jag inte han hade ställt frågan, eftersom han då hade sett att sensorn på den nya var identisk. Syftet med mockup-jämförelsen var nog snarare att visa på storleksskillnaden mellan F- och Z-fästena, samt att visa på ett ungefär hur stor kameran kan tänkas bli. Det finns för övrigt jämförelsebilder med många andra kameror också.

Att mockupen är baserad på noggranna mätningar framgår om man följer t.ex Nikon Rumors, där det dyker upp nya bilder utifrån nya mätningar titt som tätt. Ingen kan rimligtvis hävda att de sitter på hundraprocentigt korrekta siffror, men genom att t. ex. utgå ifrån blixtskon kan man ju få fram hyfsade mått. Oavsett om de är korrekta eller inte så tycker jag att de är intressanta.

Nikon har sagt att sensorn på den här kameran är fullformat, och jag har ingen anledning att misstro dem (om de inte är riktigt busiga och tänjer på begreppet "full frame"). Spekulationerna om andra sensorstorlekar kom när det visade sig hur stort det nya Z-fästet är, och det är många som tror att Nikon har utformat det just för att i framtiden kunna klämma in en större sensor. Det låter väl rimligt, tycker jag, och eftersom det nya fästet finns på den nya kameran så är det intressant att diskutera (dock inte när det gäller kameran som presenteras om knappt två veckor).

Edit: Om du tycker att sökaren ser för liten ut på den spegellösa så kan du ju titta på den senaste Nikon-teasern som mockupen bygger på (finns på youtube). Sökaren är lika stor/liten där, kan jag berätta.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad är fördelarna samt nackdelarna med en större fattning?

/Stefan
Enda navkdelen är att fattningen tar mer plats på kamerans framsida. Fördelarna är flera:
1. Lättare att få till ljusstarka objektiv
2. Möjligheten att göra objektiven kortare och ändå ha en inte allt för brant infallsvinkel
3. Lättare att få till bildstab i sensorn med mindre risk för mekanisk vignettering. Det finns inget dokumenterat om detta hos Sony men de kör med korrektion av vignettering även i rå så svårt att avgöra.
 

iSolen.se

Guest
...
Edit: Om du tycker att sökaren ser för liten ut på den spegellösa så kan du ju titta på den senaste Nikon-teasern som mockupen bygger på (finns på youtube). Sökaren är lika stor/liten där, kan jag berätta.
Såg ett par bilder och det kommenterades hur stort sökarhuset var, på denna mockup ser det mer normalt ut.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Enda navkdelen är att fattningen tar mer plats på kamerans framsida. Fördelarna är flera:
1. Lättare att få till ljusstarka objektiv
2. Möjligheten att göra objektiven kortare och ändå ha en inte allt för brant infallsvinkel
3. Lättare att få till bildstab i sensorn med mindre risk för mekanisk vignettering. Det finns inget dokumenterat om detta hos Sony men de kör med korrektion av vignettering även i rå så svårt att avgöra.
Så varför inte göra den ÄNNU större? Måste finnas nån nackdel till som begränsar storleken förutom kamerahusets storlek.
Ja, Sony fixar en hel del av vinjetteringen direkt i RAW. Det är lätt påvisat.


Det ger möjlighet till rakare infallsvinklar, dvs mindre vinjettering och andra kantproblem, du kommer ihåg? Vi pratade om detta för ett par veckor sen.
Nej, jag kommer tyvärr inte ihåg att du och jag diskuterade fördelar och nackdelar med storleken på fattningen.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Så varför inte göra den ÄNNU större? Måste finnas nåt som begränsar storleken förutom kamerahusets storlek.
...
Precis, större hål ger större kamerahus.

Nej, jag kommer tyvärr inte ihåg att du och jag diskuterade fördelar och nackdelar med storleken på fattningen.

/Steffan
Vi förklarade varför det var fördelaktigt med rakare infallsvinkel. Större hål ger större möjlighet till rakare infallsvinkel.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vi förklarade varför det var fördelaktigt med rakare infallsvinkel. Större hål ger större möjlighet till rakare infallsvinkel.
Vi diskuterade storleken på objektiven, varför de som är optiskt grymma är så pass mkt större för digital sensor än för film.

Tillägg: Kommer objektiven bli tyngre då? Diametern blir större därmed mer glas.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Vi diskuterade storleken på objektiven, varför de som är optiskt grymma är så pass mkt större för digital sensor än för film.

/Stefan
Vi tar det igen, film är mindre känsligt än sensor med avsende på infallsvinkel och tvärtom. Därför är det viktigare med rak infallsvinkel med digitalkameror, något du då inte kände till.

Ju rakare desto bättre. Stort hål => rakare. Rakare => mindre vignettering.
 

iSolen.se

Guest
Vi diskuterade storleken på objektiven, varför de som är optiskt grymma är så pass mkt större för digital sensor än för film.

Tillägg: Kommer objektiven bli tyngre då? Diametern blir större därmed mer glas.

/Stefan
Bara för att hålet är större behöver man ju inte bygga större objektiv. Men det är knappast dåligt att det kommer gå att bygga bättre (och större) objektiv om man vill, eller hur?
 

martinot

Aktiv medlem
Vi diskuterade storleken på objektiven, varför de som är optiskt grymma är så pass mkt större för digital sensor än för film.

Tillägg: Kommer objektiven bli tyngre då? Diametern blir större därmed mer glas.

/Stefan
Som Ola redan nämt så är det ett mindre problem för film som inte lider av branta infallsvinklar på samma sätt som moderna sensorer och filterpaket framför.

Har varit en stor fördel med Canon EF som har en mycket bättre (läs större) fattning jämfört med sämre (läs mycket små) som tex. Nikon F och Sony FE.

Då objektiv för Canon FE inte verkar dyrare än för Nikon F eller Sony FE så är nog fattningens storlek (fattning != glas) inget som gör objektiven dyrare.

Snarare tvärt om; kan i vissa fall potentiellt bli billligare att göra tex. bra vidvinkelobjektiv för en större fattning.
 
ANNONS