Annons

Ny teknik för objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)
This liquid lens system achieves optical zooming through altering its focal length by changing its shape which mimics the action of the human eye.

“Currently there is no practical alternative to compensate for the fixed focus lens system where a camera lens, for example, is moved along a linear axis until the image comes into focus. Our liquid lens, on the other hand, comprises only a droplet and no other cumbersome movable parts,” explains Dr Saman Dharmatilleke, a research scientist working on the technology.

Känns lite som om de har blandat ihop zoom och fokusering.

Visst är det en spännande teknik, även om jag _tror_ att det kommer att dröja länge innan vi kan se sådana linser i professionella objektiv.

Ett användningsområde för tekniken som jag tycker är 100000 gånger bättre är att göra billighetsglasögon till folk i fattiga länder. Jag läste nyligen att något företag har börjat tillverka glasögon som skulle kosta nån tia, max. Och där optikern kan välja dioptrin enkelt genom att koppla linsen till en enkel manick som ställer vätsketrycket i varje lins.
Självklart blir det inte lika bra som ett par "riktiga" glasögon, men priset och tillgängligheten tror jag kommer vida överstiga nackdelarna.

ANNONS
Götaplatsens Foto