Annons

Ny till riktig fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Losecontrol

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ny till riktig fotografi, dvs. jag har köpt mig en mörkrumsutrustning.

Fotografera analogt är någonting jag dock gjort en längre tid.

Jag har lite funderingar kring mitt mörkrum.
Jag köpte en gammal mörkrumsutrustning med förstoringsapparater, lampor, skålar m.m. Dessutom följde det med flera kilo papper och vätskor. Dessa är gamla. Det står inget sista datum på dem dock men de har legat mörkt och inslagna i papper hela tiden.

Min fråga är (från kanske liknande erfarenheter?)
Går det fortfarande att använda dessa papper och vätskor, eller är det bara och köpa nytt?

Hur kan jag veta det och vilka resultat kommer jag få om jag använder dessa gamla saker?

Vet att det finns något som kallas avslöjningsmedel. Är det viktigt i sammanhanget?

Tack på förhand

Mvh Emil Gustafsson

ps. Tack även till er fantastiska människor som håller kvar vid traditionell fotografi och gör det möjligt för dagens företagare att fortsätta producera varor för det.

Generellt skulle jag nog säga att det är bäst att köpa nytt. men om du nu ändå fick med allting skadar det ju inte att testa, kanske är det inte så gammalt. Risken är nog stor att det blir en ganska grå massa med dålig kontrast till resultat, men prova.

/Carl

Papper kan stå sig väldigt länge. Kemi däremot som inte är i pulverform skulle jag nog slänga om den var gammal.

Papperskemi skulle jag göra ett test med, då papper är reproducerbara på ett helt annat sätt än film (och billigare). Filmkemi skulle jag förmodligen inte våga leka med på samma sätt, eftersom jag är för snål för att slösa en rulle på ett framkallningstest.

Tack för kanonbra svar. Det var nog allt jag behövde veta!

Något annat jag ska tänka på? Några nybörjarmisstag som är extra vanliga?

Hjälpen värmer väldigt mycket. Tack alla för allt!

mvh Emil

ANNONS
Götaplatsens Foto