Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny uppdaterad 1D Mark II på gång???

Produkter
(logga in för att koppla)

moh1

Aktiv medlem
ny uppdaterad 1D Mark II på gång

finns det några indikationer på att det snart kommer en mark 3 eller liknande .
när i tiden tror ni att nästa version kommer att släppas, då D30,D60,10D,20D nästan kommit en per år

Mja.. det beror ju på vilket tidsperspektiv du har.

Jag tror det är tredje gången som jag svarar på detta nu, på 2 månader ;)

Konsumentmodellerna har en livslängd på ca. 1½ år Detta borde innebära att vi ser en ny modell av 20D i början på nästa år. PMA 2006 kanske

Proffsmodellerna har lite längre livslängd, ca. 2 år. Därför är det nog ett rimligt antagande att även en ny 1D kommer på PMA 2006.

Den nuvarande modellen står sig riktigt bra mot konkurrenterna (ja, okej.. konkurrenten)

Jag tycker Canon borde koncentrera sig på objektivsidan. Nikon är duktiga på att ta fram nya gluggar.

saken är den att jag har en 20D och går i valet o kvalet att hoppa upp ett snäpp ,
men det är ingen brådis ,
så då var det lite intressant att kanske vänta på nästa version dels så brukar de inte bli dyrare utan snarare kanske minska lite i pris och har bättre prestande (vilket jag ej vet om det behövs bättre än vad det är idag)

Sedan är det lite tråkigt att köpa en kamera för att sedan se att det kommer en ny , värdet på den köpta ökar ju inte precis då.

...och i samma sekund dimper det ner ett mail där Nikon introducera två ¨Nya¨ 6 Mpix kameror :)

Hoppas dom skärper sig hos Nikon, konkurensen behövs!

moh1 skrev:
saken är den att jag har en 20D och går i valet o kvalet att hoppa upp ett snäpp ,
men det är ingen brådis ,
så då var det lite intressant att kanske vänta på nästa version dels så brukar de inte bli dyrare utan snarare kanske minska lite i pris och har bättre prestande (vilket jag ej vet om det behövs bättre än vad det är idag)

Sedan är det lite tråkigt att köpa en kamera för att sedan se att det kommer en ny , värdet på den köpta ökar ju inte precis då.

Man köper ju en kamera för att fotografera med den. Inte för att värdet ska öke på den. För om du köper en ny mkIII eller vad en ny modell heter så tror du väl inte att värdet på den ökar.

Lars Johnsson skrev:
Man köper ju en kamera för att fotografera med den. Inte för att värdet ska öke på den. För om du köper en ny mkIII eller vad en ny modell heter så tror du väl inte att värdet på den ökar.

Du har nog missförstått mig
jag gör ingen investering såsätt utan det jag menade var att om jag köper en nu och sedan så kommer den nya efter en kort tid och kanske till ett billigare pris , så kanske jag vill sälja min knappt begagnade för att köpa den nya .
då får jag massor mindre dels för att den just är beggad , gammal , och "marklll" billigare i inköpspris

moh1 skrev:
men det är ingen brådis

Hoppar du uppp till 1D mark II får du väldigt lite extra för dina pengar. Bildkvaliteten är ju i stort sett den samma och 20D är ju robust och snabb så det räcker till det mesta.

1D mark II har prissänkts och kostar nu 27 kkr ex moms vilket är ett bra pris.

Jag skulle istället sparat till en 1D mark III med förhoppningen att den har 12MP.

/M

Det har sags førr men det tåls att sægas igen; Jag tycker det har blivit en prestanda hysteri inom digital fotografering!

Nær jag kollade på t.ex. 10d'n , eller 1d'n før ca 1 år sedan så tyckte jag (och många andra) att de var fruktansvært bra kameror (tycker jag æn...).

Men så fort nya modeller slæpps så ær de gamle modellerna "obrukliga", før låg uppløsning osv, och "man ska alltid sikta på de nyaste modellerna, før de ær ju ændå bættre".
Tycker de ær mkt bullshit, før har man en tunn plånbok och vill ha en rubost kamera så tycker jag att føregångare ær ett bra køp. Det ær mycket kamera før pengarna, och skillnaden ær inte Så avseværd. Alla vill inte ha ett slimmat plast hølje med 8mpix.

Før faktumet ær att det ær avsevært mycket billigare att køpa begangnat...

Senast ändrad:
Jag tycker att ditt inlägg är missriktat Christian.

Du har rätt i att man inte alltid behöver det nyaste, bästa och senaste - därför tycker jag också att 20D räcker gott istället för 1D mark II.

Men man kan inte hellre klandra folk för att de vill köpa något bra om de har pengarna. Sen kan de behöva råd om vad som ger mest för pengarna.

Idag ger 350D absolut mest bildkvalitet för pengarna - en kamera som kan nästan allt. Tills det kommer bättre kameror är billiga 350D det smartaste valet för de flesta.

Mitt inlægg var inte menat som direkt kritik, det var mer ett helhetsintryck som jag har av marknaden idag.
Klart man ska køpa sig antingen en 20d eller mk11 om man har pengar, defenetivt.

Jag har en 10 men har valt att inte uppgradera till 20, trots att det är två egenskaper hos tjugan som jag skulle ha nytta av, snabbare seriebildstagning och bättre prestanda på ISO 800.

Däremot är det en egenskap som 1DII har som jag VERKLIGEN skulle vilja ha och det är regntåligheten. 8MP kommer räcka för mig (även 6MP räcker bra). Mer är väl bättre, men samtidigt mer krävande i form av datakraft, minneskort mm.

Så just därför längtar jag verkligen efter en D1II. Varför? Jo för då kommer det förhoppningsvis ut några begagnade 1DII till hyfsade priser. 27 ex moms är väl OK, men lite över min nivå, trots allt.

froderberg skrev:
Jag tycker att ditt inlägg är missriktat Christian.

Du har rätt i att man inte alltid behöver det nyaste, bästa och senaste - därför tycker jag också att 20D räcker gott istället för 1D mark II.

Men man kan inte hellre klandra folk för att de vill köpa något bra om de har pengarna. Sen kan de behöva råd om vad som ger mest för pengarna.

Idag ger 350D absolut mest bildkvalitet för pengarna - en kamera som kan nästan allt. Tills det kommer bättre kameror är billiga 350D det smartaste valet för de flesta.

Håller med..
Har haft tillfälle att testa 350D nu ett tag eftersom frugan köpte en.
När man kollar lite på tagna bilder i "grönfyrkantläge" så blir det oförskämt bra. Kvinnan ifråga måste dessutom ha inbyggd IS när man studerar skärpan på /60s.
Välexponerade skarpa bilder t.om med kitgluggen 18-55.Bra färgåtergivning och lågt brus.
Mycket trevlig kamera i perfekt format som producerar väldigt mycket för pengarna.

I ett obevakat ögonblick tänkte jag också smuggla ut den i skogen tillsammans med 500+1,4 (1120mm) för lite test även om påföljden kan bli obehaglig och kameran är välbevakad.

mvh

Jerry

Ja, de fick bli en 20d igen, denna gången med vertikal grepp, blev øvertygad nær jag stod med 1d'n i vænster o 20dn med grepp i høger.

nu e de bara att børja fota!

ha de bra

Angående uppgraderingshysterin etc. så kan det ju vara så att 20D har brister som inte har med megapixlar, bilder per sekund och sådant att göra. Vad pratar jag om? Sökaren!! Fotade med en lånad 300D idag och höll på att dö av tristess! Det var ju inte ens kul att komponera bilder längre. Att ställa in fokus manuellt kunde man ju i stort sett glömma.
Jag vet att 20D har bättre sökare än 300D, men tror inte att den kommer i närheten av min EOS 5 i alla fall.

Känns som att det skulle vara värt pengarna som en 1D kostar bara för sökaren. Om det inte är kul att fota, vad är det då för vits med det?

Förlåt att jag drev iväg på ett sidospår.

ANNONS
Götaplatsens Foto