Annons

Ny vidvinkel till nya 5d ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Hej var i dag och köpte mig ett nytt vidvinkel som var tänkt att användas till min mya 5d mark2.

Blev 10-20 sigma men vet ej om detta objektiv inte är anpassat till FF även att Scandinavian photo sa detta ???

Blir så kraftig vinjetering så det ser ut som att jag fotograferat genom en tub *ler*

Kör jag med min 1d mark 3 så vinjeterar det oxå men på denna är effekten så liten så jag kan med enkla medel återställa bilden till skicka som jag kan leva med.

Någon som har något förslag på ett annat bättre vidvinkel på runt 10-20 som jag kan köpa när jag skall tillbaka och lämna tillbaka detta imorgon.

Har inget annat tips än föregående, men en reaktion: hur kunde Scandinavian Photo påstå att det objektivet var anpassat till FF-kameror?! Höjden av okunnighet. Hade jag inte förväntat mig av dem. Var det i butiken i Mölndal? Bara så jag vet om jag behöver vara extra på min vakt nästa gång jag har ärende där... Tycker att du ska lämna in klagomål och inte bara nöja dig med att få byta.

Butiken i Mölndal var det ja.

Jag frågade den expedit som fick mig om hjälp hon sa med en gång att hon ej viste så mycket om dessa brännvider så hon råd frågade en man som är kunnig har fått hjälp flertalet gånger av honom och han är duktig.

Men jag var där typ 17.55 så tror nog att det mesta berodde på att dom var lite stressade har alltid haft förtroende för dom och kommer fortsätta att ha det.

Och läser man på deras hemsida så står inget där heller att gluggen inte passar FF så jag tror det är en lite miss i deras system som orsakade detta.

Och jag misstänkte detta med en gång jag tittade i sökaren en rund svart ring i stället för en fyrkant *ler*.

Men det var först när jag läste länken till cyber och kollade på den gluggen jag köpt även på den sida och där stod mina misstankar ordagrant.

Men vist dom får ge mig bra pris på den andra gluggen får ju lite extra resa i och med att jag bor i Partille.

Anders

10-20 är ju rätt mycke vidvinkel på en crop kamera så bäst är väl om du räknar om det.. då blire väl ungefär ett 16-35 2.8 L USM som borde vara trevligt på FF kamera :)

Jo det har jag koll på men för det första så känner jag inte att lägga så pass mycket pengar på ett objektiv som jag inte tror jag kommer använda så mycket.

Sen från 24 - 200 har jag objektiv som täcker alla bränvider med bländare 2.8 så känns som denna extrema vidvinkel fyller upp vad jag behöver och då skulle lite billigare objektiv duga.

Nu när jag hoppar upp några tusenlappar så har jag ej bestämt mig till 100 % om behovet kommer bli värt att lägga dessa pengar.

Eller om det får bli ett 28 - 300 så jag slipper släpa med mig två kameror på hund utställningar m.m där behovet av både vidvinkel och zoom finns.

Anders som börjar känna sig förvirrad med beslutsamhet ångerst.

Jo det har jag koll på men för det första så känner jag inte att lägga så pass mycket pengar på ett objektiv som jag inte tror jag kommer använda så mycket.

Sen från 24 - 200 har jag objektiv som täcker alla bränvider med bländare 2.8 så känns som denna extrema vidvinkel fyller upp vad jag behöver och då skulle lite billigare objektiv duga.

Nu när jag hoppar upp några tusenlappar så har jag ej bestämt mig till 100 % om behovet kommer bli värt att lägga dessa pengar.

Eller om det får bli ett 28 - 300 så jag slipper släpa med mig två kameror på hund utställningar m.m där behovet av både vidvinkel och zoom finns.

Anders som börjar känna sig förvirrad med beslutsamhet ångerst.

Sigmas 12-24 , Kostar runt 5000 paa warehouseexpress.com +frakt fraan England...Aer runt 3000 billigare en i Sverige.(Har handlat min 40d daer)

Ja syftar såklart på ett begagnat objektiv. Mitt version II gav ja inte så många kronor för. Jag har å andra sidan ingen fullformatare..än..

ANNONS