Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Nu skall vi nog ta det hela lite långsamt.
Det gick skriva ut i 70X100 cm redan när kamerorna bara hade 6 Mp. Det blev inte perfekt men var acceptabelt.
Nu har vi APS-C kameror med 24 Mp och FF med 50 Mp. Blir det då mycket bättre?
Ja om vi printar riktigt stort så gör det det. Fast skillnaden mot MF med 16.bit färg kommer man inte i närheten av. En himmel tagen med en MF kamera tonar forfarande snyggare och jämnare.

Sedan vänder du på den normale användarens miljö. Alltså folk som inte tjänar sitt levebröd som fotografer-
De flesta har kanske en printer som klarar A4, A3+ eller max A2.
Därför bör frågan vara hur mycket skillnad gör det vid en printad A2.
Jag vet att 16-bitars färg gör skillnad som mellan en H5D och en Canon 5D med 50 Mp.

Gör tester istället för att tro. Det är ju ganska enkelt.
Det har jag gjort och jag tror mer på mina egna ögon än på en massa spekulationer på internet.
Normala användaren slutar se skillnaden vid typ instagram eller facebookstorlekar (som iofs ökat men inte till några 50mpx) eftersom det är där den levererar och konsumerar de flesta bilder.

I en tråd där skillnader mellan kameror diskutteras sidvis blir nedskalade oredigerade utskrifter ingen hjälp när en "vinnare" ska utses.

Det kanske tom är så att normalfotografen croppar sina bilder mer, och missar exponering mer än mer erfarna fotografer? Så den fotograf som drar mest nytta av högre DR är normalfotografen som slarvar vid fototillfället genom felmätning, avslagen blixt eller avsaknad av reflektor?

Jämför man välexponerade oredigerade landskapsbilder tagna under kontrollerade former, utskrivet i A3, då blir alla kameror lika och ingen vinnare kan utses.
 

martinot

Aktiv medlem
Han sa "MIN kameraleverantör", sa Bill. "Precis så säger bara Sony-användare", sade Bull, väl medveten om att han som Fuji-förälskad måste vara otrogen och köpa ett annat märke om han ville ha en FF. "Surt", kommenterade elaka Måns när det faktumet gick upp för honom.
???

Jag har väl haft åtta olika Sony-hus under den tid de funnits så jag har nog köpt kameror lite oftare än du gjort tydligen. Så för mig har det varit ganska frekvent. Sedan NEX 7 som var den första spegellösa jag tog på allvar, har jag inte heller sett att någon annan kameraleverantör/tillverkare haft något som kunnat matcha Sonys erbjudanden och det verkar bara bli större och större gap över tid om jag ser vad jag kan få med Sonys spegellösa och matchar dessa mot mina egna behov.
Jag (och säkerligen många andra här) har förstått att du ser Sonys kameror som det absolut överlägsna och enda alternativet som existerar.

Det är OK, men samtidigt en ganska intressant extrem svart-vit syn (eller kanske rätt så religiös) som få andra håller sig med (inklusive många normala Sonyanvändare som jag känner).

Själv så tittar jag inte på endast kamerahuset, utan hela ekosystemet.

Sony gör många bra saker och produkter (men kanske inte alla). A7RIII verkar kunna bli en mycket bra och lyckad sådan. Är själv intresserad av denna kamera, men personligen inte för dagens priser och dagens begränsningar i ekosystemet. Blir dock säkert bättre priser efterhand, och Sony börjar även bli bättre (iaf. på FF-sidan) med lite mer fokus på objektivsläpp. Så jag bevakar utvecklingen med både intresse och tillförsikt.

Så det finns inget att vinna för mig som det möjligen gör för andra att kombinera säg Nikon och Fuji eller Canon och Fuji av nödtvång och dubbla fabrikat av objektiv. Hur kul är det? Varför skulle jag byta bort möjligheten att samnyttja objektiv över mina APS-C och FF-hus?
Jag har objektiv för fler system än så; Nikon FF, Fuji APS-C, Panosonic/Olympus m43 och Leica M.

Jo, jag tycker det är kul! 😀

(Men så är jag kanske mer fotointresserad också. 😉 )

Har aldrig trivts med att vara "lojal" mot ett enda märke eller system. Är inte den typen av person.

Däremot så gillar jag väloptimerade och välbalanserade system. Därav så ser jag det bara som en mycket dålig nödlösning att använda FF-objektiv på APS-C-hus (om man inte är fågelfotograf), eller APS-C-objektiv på FF-hus.

Jag vill använda kamerahus och objektiv som är väl optimerade (och väl balanserade) för varandra. Oavsett system eller varumärke.

Det finns inget Sony-fokus för min del annat än när det gäller kamerahusen och det är både smart, effektivt och väldigt berättigat.
Jo, jag har förstått att du ser Sonys kamerahus som "det ända rätta". Tror inte att du behöver påpeka det extra. Det har nog framgått för de flesta med stor tydlighet genom åren.

Det är också återigen OK. Men det kan ibland åtminstone vara bra att ha en förståelse för oss andra som kanske inte har en lika svart-vit eller dogmatisk syn på kamerasystem och världen. Vi är inte alla lika, och kommer därmed inte heller automatiskt fram till samma slutsatser gällande både behov och lösningar.
 

PMD

Aktiv medlem
Såna här inlägg får vi tyvärr för att alla inte är här för att prata om funktionerna i A7 III utan helt andra saker därför att man faktiskt i stor utsträckning inte alls är bekant med Sonys E-mountplattform och hellre vill störa diskussion och utbyte. Det är tråkigt.
Eftersom du kommenterar ett av mina inlägg så tolkar jag det du skrev som att du menar att jag hellre vill störa diskussionen än att prata om A7R III. Jag kan då meddela att så inte är fallet. Jag tycker nog att det inlägg du skrev härovan stör mer pga innehåll och längd än det du klagade på.

Och nu åter till den relevanta diskussionen. Jag hoppas på att någon med egen erfarenhet av A7R III snart skriver ett långt och innehållsrikt inlägg om sin kamera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
???



Jag (och säkerligen många andra här) har förstått att du ser Sonys kameror som det absolut överlägsna och enda alternativet som existerar.

Det är OK, men samtidigt en ganska intressant extrem svart-vit syn (eller kanske rätt så religiös) som få andra håller sig med (inklusive många normala Sonyanvändare som jag känner).

Själv så tittar jag inte på endast kamerahuset, utan hela ekosystemet.

Sony gör många bra saker och produkter (men kanske inte alla). A7RIII verkar kunna bli en mycket bra och lyckad sådan. Är själv intresserad av denna kamera, men personligen inte för dagens priser och dagens begränsningar i ekosystemet. Blir dock säkert bättre priser efterhand, och Sony börjar även bli bättre (iaf. på FF-sidan) med lite mer fokus på objektivsläpp. Så jag bevakar utvecklingen med både intresse och tillförsikt.



Jag har objektiv för fler system än så; Nikon FF, Fuji APS-C, Panosonic/Olympus m43 och Leica M.

Jo, jag tycker det är kul!

(Men så är jag kanske mer fotointresserad också. )

Har aldrig trivts med att vara "lojal" mot ett enda märke eller system. Är inte den typen av person.

Däremot så gillar jag väloptimerade och välbalanserade system. Därav så ser jag det bara som en mycket dålig nödlösning att använda FF-objektiv på APS-C-hus (om man inte är fågelfotograf), eller APS-C-objektiv på FF-hus.

Jag vill använda kamerahus och objektiv som är väl optimerade (och väl balanserade) för varandra. Oavsett system eller varumärke.



Jo, jag har förstått att du ser Sonys kamerahus som "det ända rätta". Tror inte att du behöver påpeka det extra. Det har nog framgått för de flesta med stor tydlighet genom åren.

Det är också återigen OK. Men det kan ibland åtminstone vara bra att ha en förståelse för oss andra som kanske inte har en lika svart-vit eller dogmatisk syn på kamerasystem och världen. Vi är inte alla lika, och kommer därmed inte heller automatiskt fram till samma slutsatser gällande både behov och lösningar.
Jo det är ju just det jag behöver för du har ju inte förstått och det är förmodligen ett utslag av samma faktaresistens som blev demonstrerad i Sony 24-105mm -tråden där ju då självfallet visste bättre än vad som stod på Zeiss-webben.

Nää nu tycker jag det blir väldigt enögt igen och att du säger att jag sagt och påstått saker jag faktiskt inte sagt eller står för, men det spelar nog ingen särskild roll vad jag säger eller inte säger när taktiken är att påstå en massa saker och sedan ge sig på det ohämmat. Jag har väl aldrig sagt eller menat att Sony är det enda rätta för alla (sånt finns inte för det finns som sagt inget det enda rätta oavsett vad), annat än i ett enda avseende och det är om man har en liknande fotoprofil som den jag har och ser det avgörande värdet i en del funktioner och design som bara finns i Sony-husen eller finns allihop där på ett enda ställe och i ett sammanhang som jag eller andra sätter speciellt värde på. Ingen annan har dock kunnat leverera allt nedanstående funktioner och egenskaper till mig i alla fall:

-heltäckande fasdetekt AF-punkter över hela motivytan
-heltäckande kontrast AF-punkter över i princip hela motivytan
-följande Eye Focus
- hierarkisk facedetection där funktionenm styrs av fördefinierade personreferenser som även fungerar som backup för Eye Focus när den inte hittar ögon att låsa på
- DMF (Direct Manual Focus) med både peaking och focus aid-förstoring vid manuell fokus
- Lock on AF så man slipper fippel med statiska fokuspunkter utan kan ha dynamiska istället
- Anti skak (SSS eller OSS tillsammans eller var för sig) - alltid någon form av stabilisering
- stealt mode för tyst foto (både elektroniska slutare och ingen rasslande spegel
-EVF som anpassar sig till kamerans inställningar eller inte om man nu vill det och som inte är helt beroende av objektivens ljusstyrka, spegels storlek och konstruktion för att få en ljus sökare i alla situationer
- fokuspunkter på huvudcensorn så man slipper dedikerad fokuscensor som i värsta fall bidrar till fokusproblem
- hybrid-AF med återkoppling som ger bättre garanterad precision än ren fasdetekt-AF och minskar problem med AF och gör behov av microjustering till en icke-fråga
- kunna sätta på i princip vilka objektiv som helst och få alla dessa stabiliserade vare sig de har eller inte har egen inbyggd stabilisering
- tillgång till tidens bästa censorer med bra DR
- frånvaron av spegel som stör som en fladdrande fågelvinge i sökaren vid snabb seribildtagning
- få tillgång till kamerahus med en liten formfaktor vare sig de är FF eller APS-C
- kunna samnyttja objektiv vid behov. Det är inte alltid optimalt men är en tillgång ibland
- ha tillgång till en levande tillverkare i teknisk framkant både när det gäller sensorer och övrig kamerateknik. En tillverkare som tjänar pengar och har råd att fortsätta utveckla
- vikbar eller ställbar skärm
- tillgång till några av marknadens kanske bästa videoimplementationer i systemkameror då dessa kameror saknar den spegel som annars är ett stort problem i DSLR:er, vilket innebär följande AF även i video och att man kan dra nytta av exv. det korta skärpedjup som FF-video kan ge
- en mycket flexibel konfigurerbarhet genom att få kontroller och reglage är dedikerade. Elektronik istället för elektromekanik

Jag vill inte ha en del av detta utan ALLT! Ser du verkligen något bättre alternativ för mig därute? Jag har letat och Fuji har ju en hel del allvarliga luckor här både absolut och relativt mina behov och profil om du matchar den uppräkningen med vad de kan erbjuda. Några andra spegellösa alternativ ser jag inte att ta på allvar just nu. Jag är inte intresserad vare sig av DSLR:er eller av spegellösa med små sensorer som exv. MFT. De är säkert toppen för andra men inte för mig.

Ser idag inte vad ett märkesmässigt breddande skulle tillföra mig och jag är rätt ointresserad av att göra det för att tillfredställa mångfaldskvoten du och Per verkar ha satt upp som norm. Att dra på sig flera grundystem kan väl aldrig vara ett egenvärde om det inte tillför något. De som inte gillar Sonys små kamerahus eller för den delen Sony som bolag eller rent av Sony-fotografer kommer säkert hitta det de söker hos andra som är bättre än Sony på att matcha deras preferenser och uppfylla deras önskemål. Jag förstår fortfarande inte att du med sådan iver ondgör dig över fotografer som har Sony-kameror i ett Sony-forum. Är det verkligen konstigt att det finns en del folk i Sony-forum som råkar ha Sony-kameror och inget annat och som är här för att prata om Sony-teknik? Om du förväntar dig en annan diversifiering märkesmässigt, så finns det ju massor av andra märkesspecifika trådar där du garanterat inte kommer att få den andnöd av Sony-fobi du riskerar att få här.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sedan finns ju en verklig goding:

Som Sony-kameraägare så kan du köpa Capture Ones mest avancerade version för typ 600 spänn istället för som alla andra tvingas lägga upp fyra ggr mer. Sony och Phase One har ju ett avtal sedan ett par år och det ger de Sony-fotografer som vill tillgång billigt till en av marknadens mest avancerade RAW-konverterare. Men det är väl ungefär den enda fördelen med att ha en Sony-kamera och historiskt har det mest varit en nackdel även om det börjar rätta till sig nu.
 

equa

Aktiv medlem
Sedan finns ju en verklig goding:

Som Sony-kameraägare så kan du köpa Capture Ones mest avancerade version för typ 600 spänn istället för som alla andra tvingas lägga upp fyra ggr mer. Sony och Phase One har ju ett avtal sedan ett par år och det ger de Sony-fotografer som vill tillgång billigt till en av marknadens mest avancerade RAW-konverterare. Men det är väl ungefär den enda fördelen med att ha en Sony-kamera och historiskt har det mest varit en nackdel även om det börjar rätta till sig nu.
Vore intressant att testa. Måste bilderna importeras via Phase One från minneskortet eller kan man redigera rawfiler som redan importerats via ex-vis Lightroom?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En sak som blir intressant att se testat framöveroch det är prestanda med ffa Canonobjektiv med adapter. Hur mycket skiljer det sig med dessa objektiv i prestanda mellan A7RII och A7RIII (tänkte ffa på ajtofokus och följande AF vid serietagning).
 

martinot

Aktiv medlem
Jo det är ju just det jag behöver för du har ju inte förstått och det är förmodligen ett utslag av samma faktaresistens som blev demonstrerad i Sony 24-105mm -tråden där ju då självfallet visste bättre än vad som stod på Zeiss-webben.
Jag har redan besvarat detta, men för att inte bli ännu mer OT så föreslår jag du svarar i den tråden istället.

Jag har letat och Fuji har ju en hel del allvarliga luckor här både absolut och relativt mina behov och profil om du matchar den uppräkningen med vad de kan erbjuda.
Fujifilm har absolut flera negativa aspekter, och är långt ifrån perfekta. Blixtsystem och mindre optimerat stöd för X-trans CFA är två stora exempel, men finns självklart många fler.

Ser idag inte vad ett märkesmässigt breddande skulle tillföra mig och jag är rätt ointresserad av att göra det för att tillfredställa mångfaldskvoten du och Per verkar ha satt upp som norm. Att dra på sig flera grundystem kan väl aldrig vara ett egenvärde om det inte tillför något.
Är ingen samlare, så för mig är flera system inget egenvärde. Jag använder främst olika system som kompletterar varandra, snarare än exakt ersätter varandra.

Därav att jag avstått att tex. köpa Canon FF när jag redan har Nikon FF (även om jag gillar mycket med även Canons kameror). Samma sak gällande om Sony i framtiden skulle få mycket bättre stöd för E-mount på APS-C-sidan (som är det jag saknat mest). Skulle vara svårmotiverat för mig att köpa då även en massa APS-C E-mount objektiv när jag redan har APS-C X-mount.

Än så länge så finns det inget spegellöst system som erbjuder de objektiv som finns, främst på telesidan, till Canon och Nikon F-mount. Inte heller finns kamerahus med samma grepp som matchar och balanserar dessa (varken min Fuji X-T2 eller Sony A9 har i närheten samma grepp, även om de är bra för sina system).

Gällande m42 så är det ett system som kompletterar ovan, men istället "neråt" i storlek. Finns inte så stort utbud av riktigt små kompakta reseobjektiv för något annat system än vad m42 har. I många fall så kan de ge mig nästan lika lätt (men inte riktigt) lika litet kamerasystem som 1"-kompakter, men men fortfarande systemkamerans fördel och flexibilitet att kunna byta objektiv. Ett underbart system som inte har någon motsvarighet (Nikon 1" så har du mindre sensor, och enormt povert ekosystem).

(Sedan så har jag även lite analoga kameror (både klassiska och direktbildsfilm) från Leica och Fuji, men det är inte heller några direkta ersättare, utan något helt annat.)

De som inte gillar Sonys små kamerahus
Ibland gillar jag små kamerahus, och som sagt tom. mindre systemkamerahus än E-mount/X-mount. Det beror som sagt på hur jag reser/fotar, och vilka objektiv jag vill balansera till.

Jag förstår fortfarande inte att du med sådan iver ondgör dig över fotografer som har Sony-kameror i ett Sony-forum.
Inget alls.

Är inte omöjligt att jag själv, någon gång framåt, blir en "Sony-fotograf" (använder inte sådana epitet och ser mig inte så varumärkesfixerad). A7RIII och det alt bättre utbudet på FE-objektiv är väldigt intressant tycker jag.

Är det verkligen konstigt att det finns en del folk i Sony-forum som råkar ha Sony-kameror och inget annat och som är här för att prata om Sony-teknik?

Absolut inte.

Det är de som ser världen svart-vitt, och som är totalt varumärkesdogmatiska, som man kan ställa vissa sundhetsfrågetecken kring. Sedan spelar det ingen roll om det är fixering på Sony; det kan lika gärna vara Canon, Nikon, Fuji, Leica eller något annat varumärke.

Detta finns över allt, och är långt ifrån unikt för kameror. Mekanismerna är de samma. Mest är det dock de själva som oftast förlorar på en sådan ensidigt dogmatisk varumärkesfixering (även om tredjepart som forumtrådar och annat också kan, ibland, bli lite lidande).
 

Torda

Aktiv medlem
Jämfört med A7rII, är det någon som har koll på om A7rIII fungerar bättre med kontinuerlig fokus när man samtidigt har bländat ner ett par steg?

Känslan jag har är att AF får jobba enbart med det ljus man satt bländaren till och att den successivt blir allt sämre och osäkrare ju mera man bländar ner.
 

equa

Aktiv medlem
Jämfört med A7rII, är det någon som har koll på om A7rIII fungerar bättre med kontinuerlig fokus när man samtidigt har bländat ner ett par steg?

Känslan jag har är att AF får jobba enbart med det ljus man satt bländaren till och att den successivt blir allt sämre och osäkrare ju mera man bländar ner.
Verkar som A7RIII sätter AF:n från största bländaröppning till skillnad från föregångaren. Så här skriver en ägare på DPR: PDAF only works to F8. However, it appears as though in C-AF mode with an aperture smaller than F8 it focuses at F8 using PDAF and only closes down to take the picture, which is a change from the A7R2 which would have focused using CDAF at the set aperture. So 100-400GM with 1.4 tele at F11 will focus using PDAF (@ F8 before closing down to F11 to take the picture) - the 100-400GM @F11on its own also closes down to F8 for focusing and only closes down to the set F11 to actually take the picture (same behaviour with 24-240). This should work much better than with the A7R2 where you would get a big change in focusing performance as the aperture stopped down further than F8." https://www.dpreview.com/forums/thread/4231002
 

MrNoIQ

Aktiv medlem
Sony släppte ju en raw editor, en Viewer och ett remote-program härom dagen, vilket för mig in på frågan. Är det någon som vet om det finns något DAM-program annat än capture one som har support för Sony A7R III. DXO och Acdsee pratar om februari mars nästa år. Ett par till som jag inte fått svar från bl.a. ON1.

Försökte mig på att framkalla en raw på månen med On1 i dag, gick inte så bra, eller inte alls.
 

Torda

Aktiv medlem
Verkar som A7RIII sätter AF:n från största bländaröppning till skillnad från föregångaren. Så här skriver en ägare på DPR: PDAF only works to F8. However, it appears as though in C-AF mode with an aperture smaller than F8 it focuses at F8 using PDAF and only closes down to take the picture, which is a change from the A7R2 which would have focused using CDAF at the set aperture. So 100-400GM with 1.4 tele at F11 will focus using PDAF (@ F8 before closing down to F11 to take the picture) - the 100-400GM @F11on its own also closes down to F8 for focusing and only closes down to the set F11 to actually take the picture (same behaviour with 24-240). This should work much better than with the A7R2 where you would get a big change in focusing performance as the aperture stopped down further than F8." https://www.dpreview.com/forums/thread/4231002
Låter inte det där mera som om den minskar ljusinsläppet till AF vartefter man bländar ner, men att den slutar med detta vid bländare 8?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vore intressant att testa. Måste bilderna importeras via Phase One från minneskortet eller kan man redigera rawfiler som redan importerats via ex-vis Lightroom?
Capture One kan ju inte läsa Lightrooms katalog/databas.

I så fall får du kanske exportera dem som DNG. Numera går ju det hyfsat sedan version 9 eller så och senare men innan var DNG-hanteringen i Capture One kass. Det kan även vara så att vissa metadata inte kommer med för att XMP-metadataelementen i Adobes program inte matchar det som finns i Capture One.

Det är ju DNG man använder i utbytet mellan DxO Photolab/optics Pro och Lightroom också.

Testa med en trial-version.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
....Det är de som ser världen svart-vitt, och som är totalt varumärkesdogmatiska, som man kan ställa vissa sundhetsfrågetecken kring. Sedan spelar det ingen roll om det är fixering på Sony; det kan lika gärna vara Canon, Nikon, Fuji, Leica eller något annat varumärke.

Detta finns över allt, och är långt ifrån unikt för kameror. Mekanismerna är de samma. Mest är det dock de själva som oftast förlorar på en sådan ensidigt dogmatisk varumärkesfixering (även om tredjepart som forumtrådar och annat också kan, ibland, bli lite lidande).
Ja en del ser världen i svart och vitt för att de inte orkar läsa och lära sig saker om de Sony-kameror som avhandlas i bl.a. denna tråd och de älskar att reta sig på Sony och Sony-fotografer trots att dessa i stor utsträckning håller sig i Sony-forum och inga andra till skillnad från andra som trots svår Sony-fobi envisas med att hänga här. Men vi får väl se det som någon form att vi bjuder på någon form av KBT-terapi för Sony-fobiker.

Mitt val av Sony-kameror är som mångas uteslutande baserat på att det bara är dessa idag som kan erbjuda hela det paket av funktioner jag beskrivit ovan. Inga andra kan faktiskt det om man har våra krav och preferenser. Det är inte konstigare som du själv skriver att folk som kör Canon har sina preferenser och krav som helt utesluter Sony. Jag ser inget som helst kontroversiellt i det utan mer ett sundhetstecken i att man inte splittrar sig på en massa olika plattformar för att man aldrig kan bestämma sig. Varför kör folk Canon eller Nikon och exv. Fuji idag? Jag misstänker att det till största delen beror på att de två stora saknar konkurrenskraftiga spegellösa plattformar. Den dag det gör det kommer det nog bli fullt på Fuji andrahandsmarknaden, till glädje för både dig och andra. Fuji är idag nischat och tillverkar inga FF-hus så den dagen det finns spegellösa FF och APS-C -hus så blir det nog bye bye Fuji just av det skäl jag beskrivit.

... och sen finns det inte en chans i helvete med en sådan fullständigt öppen cross over-plattform som Sony E-mount att inte landa i att man köper kringutrustning och objektiv från alla möjliga tillverkare. Men andra hus är helt enkelt ingen lockande väg för många helt enkelt för att det går att sätta nästan vad som helst i blixtväg (utom Sonys egna gamla blixtar) och objektivväg på ett E-mounthus men det går tyvärr inte enkelt att gå andra vägen eftersom E-mounts registeravstånd är ett av de kortaste på marknaden. Det här är en välsignelse för oss idag och den kommer hålla i sig så länge Sony kommer stöda E-mountsystemet. Idag finns inga tecken alls på att det skulle ändra sig. Men skulle de det då sitter vi verkligen på pottan för vi kan inte skruva våra natives på i stort sett något annat.

Du kanske ska läsa listan jag gjorde ovan så du får någon uppfattning om vad dina egna val faktiskt inte kan leverera än. (Är det sant som jag läste att en av Fujis senaste modeller bara kan filma i 4K i 10 minuter för att Fuji strypt den där?). I så fall kommer det säkert en ny firmware snart för det har det ju t.o.m. kommit till A6300 men jag vet inte om det är något vi ska vara glada åt för det kan ju faktiskt vara så att kamerorna inte egentligen tål så höga temperaturer. Just 4K video där kan jag faktiskt t.o.m. hålla med om att den funktionen nog inte var riktigt färdig i den kameran i det avseendet.

Jag är verkligen inte varumärkesfixerad Martain, då skulle jag inte sedan länge ha kameror med svart eltejp tejpad över Sony-märkena på kamerahusen och det står inte Sony på min kamerarem på min A6300 heller utan faktiskt KonicaMinolta eftersom den är mycket bättre. Sonys egna remmar är märkligt nog budgetskit. Att jag har det så beror på att min pappa var stalinist och avskydde kapitalet och all skitreklam och någonstans har väl det gjort ett visst intryck och jag tycker dessutom att Sony själva blivit bättre på att göra reklam för sig så nu känner jag inte att jag är särskilt udda som har en Sony-kamera. Så har det dock inte alltid varit. Jag tycker det gynnat mig att en massa Canon-fotografer valt Sony för utan dem hade nog Sony fortsatt med en marknadsandel på 5-6% som KonicaMinolta hade innan de dog.

... men däremot jag är svårt kamerafunktionsfixerad - det kan jag villigt erkänna och väljer det som har de för mig mest intressanta och bästa och jag använder så mycket av dem det bara går. Idag råkar det vara Sony som passar mig bäst. Varför skulle jag välja något som passar mig sämre för att du och per verkar ha hängt upp er på någon form av multi-kulti i kamerahussvängen?
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
När jag läser Martin Agfors senaste rapport om försäljnings listor så bryter det totalt mot vad många tror på våra fototrådar att stora tunga kameror ligger och samlar damm på hyllorna. Canons 5DIV fjolårets nykomling och nu Nikons D850 lär sälja mer än ALLA övriga spegellösa kameror tillsammans, alla fall i pengavärde.

I USA lär siffrorna för Sonys FF gått mycket bra mellan Jan/Sept, om man nu törs tro på rapporteringen, väntar på en eventuell revidering av den saken. A7R3 kan jag tro att den gör flera intresserade då den är 20K billigare också än A9 och en ännu billigare A73 som kan dyka upp nästa år.
 
ANNONS