Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Vore intressant att testa. Måste bilderna importeras via Phase One från minneskortet eller kan man redigera rawfiler som redan importerats via ex-vis Lightroom?
Ja, du kan importera alla bilder som ligger på en disk, även om du tidigare importerat dem i LR. Om du skapat XMP-data som separata sidecar-filer i LR/ACR (eller inbäddat i en DNG-fil), så läser CO in denna metadata samtidigt. Det gäller typ keywords, copyright etc. Dock inte redigeringar du gjort i LR/ACR, de får du göra om i CO. Testa också autofunktionen i CO, finns för många verktyg. Fungerar förvånansvärt bra som startpunkt till skillnad från LR.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja en del ser världen i svart och vitt för att de inte orkar läsa och lära sig saker om de Sony-kameror som avhandlas i bl.a. denna tråd och de älskar att reta sig på Sony och Sony-fotografer trots att dessa i stor utsträckning håller sig i Sony-forum och inga andra till skillnad från andra som trots svår Sony-fobi envisas med att hänga här. Men vi får väl se det som någon form att vi bjuder på någon form av KBT-terapi för Sony-fobiker.
???

Varför kör folk Canon eller Nikon och exv. Fuji idag? Jag misstänker att det till största delen beror på att de två stora saknar konkurrenskraftiga spegellösa plattformar. Den dag det gör det kommer det nog bli fullt på Fuji andrahandsmarknaden, till glädje för både dig och andra. Fuji är idag nischat och tillverkar inga FF-hus så den dagen det finns spegellösa FF och APS-C -hus så blir det nog bye bye Fuji just av det skäl jag beskrivit.
Ok.

Bra att veta.

Är det sant som jag läste att en av Fujis senaste modeller bara kan filma i 4K i 10 minuter för att Fuji strypt den där?
Vet inte.

Har inte filmat något med något av min Fujihus (filmar extremt sällan, även om någon enstaka gång med mobilen).

Förhoppningsvis kan någon annan ge dig svaret på din fråga?

(Får du inte svar här så kan jag rekommendera att ställa frågan i Fujiforumet.)

Att jag har det så beror på att min pappa var stalinist och avskydde kapitalet och all skitreklam och någonstans har väl det gjort ett visst intryck och jag tycker dessutom att Sony själva blivit bättre på att göra reklam för sig så nu känner jag inte att jag är särskilt udda som har en Sony-kamera. Så har det dock inte alltid varit. Jag tycker det gynnat mig att en massa Canon-fotografer valt Sony för utan dem hade nog Sony fortsatt med en marknadsandel på 5-6% som KonicaMinolta hade innan de dog.
Finns inte, och har inte heller någonsin funnits, skäl för att skämmas över det, eller att sig som "udda fågel" som du beskriver. Vet inte var sådana åsikter kommer ifrån.

Startade min egna fotobana med just Minolta, och har aldrig någonsin känt någon som helst "skam" över det. (Gör det sällan över så triviala saker som produktval eller varumärken).

Använd det du tycket är bra och nöjd med, och ta bilder som du gillar och tycker om. Men respektera också att andra ibland kanske gör andra val och värderingar (inklusive andra system och varumärken) än dig själv.

Så enkelt är det (eller så enkelt kan det iaf. vara).
 

martinot

Aktiv medlem
När jag läser Martin Agfors senaste rapport om försäljnings listor så bryter det totalt mot vad många tror på våra fototrådar att stora tunga kameror ligger och samlar damm på hyllorna. Canons 5DIV fjolårets nykomling och nu Nikons D850 lär sälja mer än ALLA övriga spegellösa kameror tillsammans, alla fall i pengavärde.

I USA lär siffrorna för Sonys FF gått mycket bra mellan Jan/Sept, om man nu törs tro på rapporteringen, väntar på en eventuell revidering av den saken. A7R3 kan jag tro att den gör flera intresserade då den är 20K billigare också än A9 och en ännu billigare A73 som kan dyka upp nästa år.
Så länge det finns ett bra ekosystem, service och framtid för sitt kamerasystem, så tycker jag att man skall använda de system och kameror som passar en själv bäst, och som man själv trivs med.

Inte stirra sig allt för blind på "topplistorna" och vad alla andra gör.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
???



Ok.

Bra att veta.



Vet inte.

Har inte filmat något med något av min Fujihus (filmar extremt sällan, även om någon enstaka gång med mobilen).

Förhoppningsvis kan någon annan ge dig svaret på din fråga?

(Får du inte svar här så kan jag rekommendera att ställa frågan i Fujiforumet.)



Finns inte, och har inte heller någonsin funnits, skäl för att skämmas över det, eller att sig som "udda fågel" som du beskriver. Vet inte var sådana åsikter kommer ifrån.

Startade min egna fotobana med just Minolta, och har aldrig någonsin känt någon som helst "skam" över det. (Gör det sällan över så triviala saker som produktval eller varumärken).

Använd det du tycket är bra och nöjd med, och ta bilder som du gillar och tycker om. Men respektera också att andra ibland kanske gör andra val och värderingar (inklusive andra system och varumärken) än dig själv.

Så enkelt är det (eller så enkelt kan det iaf. vara).
Jag känner ingen skam vare sig över Sony, Minolta eller något annat heller för den delen. Att fördela skam är bara ännu en härskarteknik och den har jag varit medveten om och sett igenom mycket länge. På 50-talet under McCarthy-eran när jag växte upp var kommunist det värsta man kunde vara. I klass med att vara islamist idag. Det var långt innan över- och medelklassungarnas föräldrauppror gjorde den vänsterpolitiska läggningen populär bland samhällsskikt som aldrig haft den läggningen förut i någon större omfattning.

Du missförstod nog bara mitt uttryck "udda fågel" för med det syftade jag bara de stora problem vi tidigare hade när det gällde att få tag på de grejor vi ville ha. Inte ens Sony Center var ju fullsorterade när de fanns. Länge köpte både jag och andra våra grejor från B&H Photo Video i New York eller från de stora länderna i EU istället. Nu har alla viktiga foto- och elektronikkedjor bar med Sony-grejor.

Så det är därför jag är glad att så många Canon-fotografer varit intresserade av Sonys kamerahus och migrerat helt eller delvis. Utan den strömmen hade vi inte alls haft det stora momentum för E-mount som faktiskt finns numera. Men nu är det dags för något nytt på marknaden.

Tyvärr har Sony ingen vidare konkurrens idag så jag hoppas verkligen både Canon och Nikon kommer med en riktig spegellös satsning snart, så det blir lite bättre konkurrens, för nu har Sony den spelplanen till stor del för sig själva. Då menar jag inte fler halvhjärtade APS-C M-modeller utan även FF-hus för proffs och entusiaster. Då kanske vi kan få en press nedåt på Sonys kamera- och objektivpriser.
 

martinot

Aktiv medlem
På 50-talet under McCarthy-eran när jag växte upp var kommunist det värsta man kunde vara. I klass med att vara islamist idag. Det var långt innan över- och medelklassungarnas föräldrauppror gjorde den vänsterpolitiska läggningen populär bland samhällsskikt som aldrig haft den läggningen förut i någon större omfattning.
Så kanske det var.

Blir dagens medelklassungarnas föräldrauppror att bli jihadister då?

Du missförstod nog bara mitt uttryck "udda fågel" för med det syftade jag bara de stora problem vi tidigare hade när det gällde att få tag på de grejor vi ville ha.
Ok.

Länge köpte både jag och andra våra grejor från B&H Photo Video i New York eller från de stora länderna i EU istället.
B&H Photo är jättebra tycker jag.

Har köpt massor av prylar där (både skickat till hotell när jag varit på resa där borta, eller till bekanta jag känner som bor i USA). Riktigt bra utbud, priser och kundservice.

Tyvärr har Sony ingen vidare konkurrens idag
Aha. Det var tråkigt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
1. Blir dagens medelklassungarnas föräldrauppror att bli jihadister då?
Nä mycket sällan och inhemska ungdomar konverterar sällan och har en annan kultur som inte är påverkad lika mycket av våldet i Mellan Östern. Jag tror inte en logisk ansats funkar där. Det var väldigt många fler då som sade sig vara kommunister. Däremot har ju Leila Tengroth gjort en film tidigare om de ungdomar som i Libanon valde att bli jihadister och självmordsbombare och i det fallet fanns det faktiskt en del ungdomar som uttryckte att deras agerande också var en protest mot den äldre generationen som de ansåg passiviserats av krigsförlusterna mot Israel.


Har köpt massor av prylar där (både skickat till hotell när jag varit på resa där borta, eller till bekanta jag känner som bor i USA). Riktigt bra utbud, priser och kundservice.
Håller med.


Har köpt massor av prylar där (både skickat till hotell när jag varit på resa där borta, eller till bekanta jag känner som bor i USA). Riktigt bra utbud, priser och kundservice.
Ja det är faktiskt tråkigt för Canon och Nikon är faktiskt något annat än Fuji för Sony att brottas med och när de kommer loss kommer det att hända saker... och ja, jag tycker faktiskt inte Sony har någon konkurrens på den spegelfria marknaden idag som en leverantör där av ett fullbrett och diversifierat sortiment av kamerahus. Det är bara Sony idag och Leica som säljer både APS-C och FF på den marknaden vad jag vet. Leica är ingen konkurrent heller direkt till Sony eftersom de lever i olika strata av marknaden. Det finns en del Leica-folk som skruvar på sina objektiv på Sony-hus men generellt så riktar sig Leica inte till samma massmarknad som Sony gör. Jag har inte ens hört att Leica-folk skulle skruva på Sony-objektiv på Leica-hus och jag vet inte ens om det går men förmodligen gör det det inte.

Det vore inte fel heller om Sony kunde få mer konkurrens på sensorsidan också.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ursäkta det sista citatet blev dubbelt. Påståendet jag svarade på var detta:

"Tyvärr har Sony ingen vidare konkurrens idag".

Jag tycker citatet var ryckt ur sitt sammanhang för det var faktiskt villkorat. Det är bara Sony som säljer både spegellöst APS-C och FF idag och de har en del funktioner och prestanda som de fortfarande faktiskt är ensamma om. Där har de ingen konkurrens eftersom både Canon och Nikon inte finns här än - och de kommer ha en del att bevisa innan de är på banan.
 

Bengf

Aktiv medlem
Så länge det finns ett bra ekosystem, service och framtid för sitt kamerasystem, så tycker jag att man skall använda de system och kameror som passar en själv bäst, och som man själv trivs med.

Inte stirra sig allt för blind på "topplistorna" och vad alla andra gör.

Nja det kan finnas många anledningar till att man spontant ändå väljer ett oväntat märke, produkt heller en annan kameratyp, på grund av en tillfällig rejäl prissänkning heller att man får medskickade tillbehör som i bästa fall också kan vara ett paket med två objektiv, fins inget i världen som lockar så mycket som att man personligen tycker göra sig ett riktigt kap prismässigt.

Övertygelse över vad som är bra grejer anser jag högst individuell, kompenseringen som övertygar beror ofta på om priset upplevs som jäkligt bra.

Sämre är det när man förköper sig och produkten var dyr och inte så bra som man trodde.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker citatet var ryckt ur sitt sammanhang för det var faktiskt villkorat. Det är bara Sony som säljer både spegellöst APS-C och FF idag.
Det är korrekt, men framgick inte helt för mig helt att det var det faktumet som du ville berätta om (på samma sätt är Fujifilm ensamma om att sälja både spegellöst APS-C och spegellöst MF).

Promblemet de dock måste ta tag i, om de vill vara attraktiva på framförallt APS-C-sidan (iaf. för mig), är att ta tag i objektivutbudet - den absolut viktigaste delen i ett ekosystem för systemkameror (andra prylar och tillbehör är rätt sekundärt i jämförelse, anser jag personligen).

Det vore inte fel heller om Sony kunde få mer konkurrens på sensorsidan också.
Håller jag helt med om (även om vi nu går över till att diskutera ett helt annat bolag inom Sonykoncernen).

Speciellt efter att de köpt upp många av de andra stora spelare på marknaden (Toshiba, Aptina, etc.) så har de nog fått en ohälsosamt dominerande ställning på bildsensormarknaden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, du kan importera alla bilder som ligger på en disk, även om du tidigare importerat dem i LR. Om du skapat XMP-data som separata sidecar-filer i LR/ACR (eller inbäddat i en DNG-fil), så läser CO in denna metadata samtidigt. Det gäller typ keywords, copyright etc. Dock inte redigeringar du gjort i LR/ACR, de får du göra om i CO. Testa också autofunktionen i CO, finns för många verktyg. Fungerar förvånansvärt bra som startpunkt till skillnad från LR.
Sidecar XMP funkar ju det med men kan vara lite sårbart om man inte lever i en riktig DAM-värld där dessa XMP-sidecars hanteras transparent i bakgrunden för de datatyper som behöver det (och det gör man faktiskt inte med exv. Lightroom). Lightroom lever ju med sin integrerade metadatadatabas snarare än XMP-sidecars. Det gör ju att en sådan lösning för exv. dubbelriktat utbyte rätt knölig och sårbar. Program som exv. FotoWare hanterar dock just detta problem helt transparent så länge man lever helt i programmets egen kontext (OBS! ingen felstavning utan snarare en förnorskad stavning då FotoWare är just norskt).

Det var ju Adobe som en gång uppfann XMP (som numera är en W3C-standard) och vi har tur då de gjorde ett antal filtyper XMP-kompatibla (det innebär som många säkert vet att XMP-data skrivs in i själva filerna automatiskt istället för som med alla övriga dokument där de hanteras som sidecars.) Den tekniken går ut på att XMP-filerna får samma namn som datafilen fast med XMP som suffix. De filtyper som jag själv sett funka som XMP-kompatibla är bl.a. JPEG, TIFF, och DNG när det gäller bildfiler och PDF som ju är ett standardiserat dokumentformat (i olika varianter dock) och även det skapat av Adobe som är ett av IT-världens viktigaste standardsättande företag. Så det finns en stor fördel i att välja XMP-kompatibla filtyper.

Exv.

XYZ.jpg + XYX.xmp
 

iSolen.se

Guest
...
Det var ju Adobe som en gång uppfann XMP (som numera är en W3C-standard) och vi har tur då de gjorde ett antal filtyper XMP-kompatibla (det innebär som många säkert vet att XMP-data skrivs in i själva filerna automatiskt istället för som med alla övriga dokument där de hanteras som sidecars.) Den tekniken går ut på att XMP-filerna får samma namn som datafilen fast med XMP som suffix. De filtyper som jag själv sett funka som XMP-kompatibla är bl.a. JPEG, TIFF, och DNG när det gäller bildfiler och PDF som ju är ett standardiserat dokumentformat (i olika varianter dock) och även det skapat av Adobe som är ett av IT-världens viktigaste standardsättande företag. Så det finns en stor fördel i att välja XMP-kompatibla filtyper.

Exv.

XYZ.jpg + XYX.xmp
Just där undrar jag lite hur de tänkt. Solnedgång.NEF Solnedgång.DNG Solnedgång.TIFF och Solnedgång.Jpeg borde ha sidecarfilnamnen Solnedgång.NEF.xmp Solnedgång.DNG.xmp osv för att det inte ska bli sammanblandning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Just där undrar jag lite hur de tänkt. Solnedgång.NEF Solnedgång.DNG Solnedgång.TIFF och Solnedgång.Jpeg borde ha sidecarfilnamnen Solnedgång.NEF.xmp Solnedgång.DNG.xmp osv för att det inte ska bli sammanblandning.
Som det funkar i FotoWare, så kan man hantera detta genom dubblettkontroll och se till att lagra ner filtyper av olika typ i olika bibliotek (sker med automatik om man riggat det så). Men det kan helt klart ställa till det om man lever utanför DAM-miljöns kontroll.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har ni nog lyckats tappa mig någonstans på vägen.
Visst kan LR leva utan sidecars men det ger ytterligare säkerhet om man har det. Eller så får man var väldigt noga med att hela tiden backa upp katalogfilen och helst också previews. om man snabbt skulle behöva installera om LR. Båda dessa filer brukar vara ordentligt stora.

LR hanterar sidecars alldeles utmärkt och där finns det mesta man behöver för att återskapa sitt bibliotek förutom sånt som samlingar och published samlingar. Här kan man synka upp published hos SmugMug men inte hos fotosidan. Så här kan fotosidan förbättra sig.

Sedan hänger jag inte med om detta med sidecars. JPG, TIFF och DNG, de har väl inga sidecars eftersom de skriver den datan direkt i filen. Vilket givetvis är vettigare.
För om jag har 75 000 bilder och skall återskapa LR så måste datorn läsa 150 000 eftersom alla raw-bilder i mitt fall också har en sidecar.
Fast numera finns det ett undantag. Det är On1. De läser sidecars från Adobe vilket är smart. Det gör att viss metadata synkas automatiskt. Sedan skrivs förändringar i bilden till en egen XMP med ON1 som filtyp.
Detta även om det är en jpg eller TIFF. Annars skulle ju On1 skriva över det jobb jag gjort i LR.
Det skulle varit enklare om denna data gick att skriva till raw-filen. Fast då förlorar man samtidigt möjligheten till ha olika redigeringar gjorda i olika program.

Trots jag idag använder både C1PRO och ON1 så har jag kvar Adobe prenumerationen. För ingen av de 2 andra är lika lättanvänd när det gäller att hantera och söka i ett stort bildbibliotek.

Vad detta har att göra med A7RIII vet de katten.
 

iSolen.se

Guest
Som det funkar i FotoWare, så kan man hantera detta genom dubblettkontroll och se till att lagra ner filtyper av olika typ i olika bibliotek (sker med automatik om man riggat det så). Men det kan helt klart ställa till det om man lever utanför DAM-miljöns kontroll.
Jag kör PS, LR, CNX2, NX-D,Fast Stone Image Viewer och inte minst Windows Explorer och lite handhack samt säkert något jag glömt bort.

FotoWare och DAM har jag aldrig rört/hållit på med vad jag vet men jag gissar att det är någon slags bridge på steroider och koncept på att hålla reda på just sånt men jag förstår inte hur det hjälper mig när man har ovan problem heller, det är ju inte dubletter utan olika versioner.

Jag försöker inte lösa problemet, efter några LR- och HD-krascher har jag lärt mig att inte hänga up livet på en databas eller RAW-redigering med undantag för CNX2 som ju sparar redigeringarna i själva RAW-filen.

Sidecar funkar bra, det är säkert ett sällsynt problem.

Sorry OT men det är ju en Sonytråd.
 

iSolen.se

Guest
Nu har ni nog lyckats tappa mig någonstans på vägen.
Visst kan LR leva utan sidecars men det ger ytterligare säkerhet om man har det. Eller så får man var väldigt noga med att hela tiden backa upp katalogfilen och helst också previews. om man snabbt skulle behöva installera om LR. Båda dessa filer brukar vara ordentligt stora.

LR hanterar sidecars alldeles utmärkt och där finns det mesta man behöver för att återskapa sitt bibliotek förutom sånt som samlingar och published samlingar. Här kan man synka upp published hos SmugMug men inte hos fotosidan. Så här kan fotosidan förbättra sig.

Sedan hänger jag inte med om detta med sidecars. JPG, TIFF och DNG, de har väl inga sidecars eftersom de skriver den datan direkt i filen. Vilket givetvis är vettigare.
För om jag har 75 000 bilder och skall återskapa LR så måste datorn läsa 150 000 eftersom alla raw-bilder i mitt fall också har en sidecar.
Fast numera finns det ett undantag. Det är On1. De läser sidecars från Adobe vilket är smart. Det gör att viss metadata synkas automatiskt. Sedan skrivs förändringar i bilden till en egen XMP med ON1 som filtyp.
Detta även om det är en jpg eller TIFF. Annars skulle ju On1 skriva över det jobb jag gjort i LR.
Det skulle varit enklare om denna data gick att skriva till raw-filen. Fast då förlorar man samtidigt möjligheten till ha olika redigeringar gjorda i olika program.

...
Om jag importerar en TIFF till LR och redigerar, skapas det inte en sidecar? LR ska ju inte vara destruktivt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om jag importerar en TIFF till LR och redigerar, skapas det inte en sidecar? LR ska ju inte vara destruktivt.
Jo du har rätt. Om jag redigerar Tiff-filen efter importerat den skapas en ny XMP-sidecar i LR. Detsamma gäller ON1.
Antar att i C!PRO lägger all denna data i katalogfilen. Eller använder de också sidecars när man kör med sessions? Om man har oförstörande redigering måste ju redigeringarna lagras någonstans.
 

alfin

Aktiv medlem
Vet inte hur det fungerar i LR Classic för den har jag inte, men tidigare versioner skapar bara sidecar-filer för proprietära råfiler. Jpeg, tiff etc är standardiserade och väldokumenterade och inga problem att skriva till filen. Samma sak gäller DNG råfiler. Kameratillverkarnas egna råfiler vill man inte skriva till eftersom man riskerar att skriva över något odokumenterat. Kameratillverkarna själva skriver dock till sina råfiler. De vet ju hur de är uppbyggda.

Edit: COP sessions använder en sessiondatabas som ligger i folderstrukturen för varje sessions.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Vet inte hur det fungerar i LR Classic för den har jag inte, men tidigare versioner skapar bara sidecar-filer för proprietära råfiler. Jpeg, tiff etc är standardiserade och väldokumenterade och inga problem att skriva till filen. Samma sak gäller DNG råfiler. Kameratillverkarnas egna råfiler vill man inte skriva till eftersom man riskerar att skriva över något odokumenterat. Kameratillverkarna själva skriver dock till sina råfiler. De vet ju hur de är uppbyggda.

Edit: COP sessions använder en sessiondatabas som ligger i folderstrukturen för varje sessions.
Det står metadata.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tja får nog titta lite närmare på detta. Till exempel samspelet mellan LR och On1. Det ena rör direkt metadata där betygsättning och keywords hänger med från LR till ON1.
Gör man sedan en förändring i On1 som exponering så skapas en egen sidecar för On1.
Fast om man lägger till nya keywords eller ändrar betygsättningen är frågan om det hänger med tillbaka till LR.
 
ANNONS