Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
De skulle väl kunna göra som Fuji och ha både små och stora kamerahus? Exempelvis XT-x som har formfaktor som en SLR, X-Pro x som är mer som en Leica M, X-E x med samma form men mindre m. fl.

Nu är ju Fuji en mycket liten aktör på marknaden i jämförelse med Sony och antalet sålda kameror, men bland entusiaster är de populära så något rätt har de uppenbarligen gjort när de erbjuder flera olika kameror med ungefär samma funktioner och olika form och storlek.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det är minst fyra saker som främst utmärker Sony-hus och det är formfaktorn, spegellöst, teknik i absoluta framkanten och en halvtaskig ergonomi om man ser till antalet dedikerade knappar och kontroller på husens utsida. Vill man se det sista mer positivt kan man i stället betona flexibiliteten som brist på dedikerade funktionsknappar och reglage ger i en "elektronisk" kamera i förhållande till en mer traditionell elektromekanisk design. Man konfigurerar sitt eget gränssnitt efter eget huvud och behov. Det är en smaksak för mig men inte för andra. Det andra här ser som en klar brist ser jag faktiskt som en stor tillgång och gör man det med eftertanke så behöver man sällan eller aldrig irritera sig på dåligt grupperade funktioner i menysystemet heller eftersom man praktiskt taget aldrig är där.

Jag tycker faktiskt det är hela poängen med Sonys E-mount att man kan få ordentligt mindre kamerahus utan att behöva tumma på prestanda, så tekniken är omistlig. Storleken är kanske det absolut viktigaste för mig eftersom jag alltid mest köpt kameror och utrustning efter resebehov jag haft och har. Jag kan inte tänka mig att släpa på en "fullstor" kamera vare sig DSLR eller onödigt klossig spegellös. Det är mycket nog att släpa på ändå. Varför ska det inte finnas ett mindre fullgott både APS-C- och FF-alternativ för oss som inte vill ha stora klossiga DSLR-hus?

Om nu alla som hela tiden lyfter denna storleksfråga och både underförstått och uttalat tycker Sony ska göra som de andra stora verkligen skulle lyckas få gehör, så skulle världen bli lite tråkigare för vem skulle då stå för alternativet om man vill ha möjlighet att både köra APS-C och FF? Det finns ju faktiskt inget annat idag om man har de kraven.
Ett rykte som figurerar är att Canon utvecklar två spegellösa småbildskameror med olika fattning. Dels ett stort hus med EF-fattning samt ett mindre med ny fattning (ej m) som konkurrent till A7-serien. Det ryktas också om ett småbildsalternativ med fast brännvidd ala rx1rII. Vem vet du kanske byter till Canon vad det lider (when pigs fly).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De skulle väl kunna göra som Fuji och ha både små och stora kamerahus? Exempelvis XT-x som har formfaktor som en SLR, X-Pro x som är mer som en Leica M, X-E x med samma form men mindre m. fl.

Nu är ju Fuji en mycket liten aktör på marknaden i jämförelse med Sony och antalet sålda kameror, men bland entusiaster är de populära så något rätt har de uppenbarligen gjort när de erbjuder flera olika kameror med ungefär samma funktioner och olika form och storlek.
Inte "om man vill ha möjlighet att både köra APS-C och FF? Det finns ju faktiskt inget annat idag om man har de kraven."
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ett rykte som figurerar är att Canon utvecklar två spegellösa småbildskameror med olika fattning. Dels ett stort hus med EF-fattning samt ett mindre med ny fattning (ej m) som konkurrent till A7-serien. Det ryktas också om ett småbildsalternativ med fast brännvidd ala rx1rII. Vem vet du kanske byter till Canon vad det lider (when pigs fly).
Men ska de ha två olika objektiv-linjer då? Annars blir det väl som med Sony och A-mount och LA-EA3-adaptrar som väl aldrig varit särskilt kul.

Man ska aldrig säga aldrig men så länge både Sony och de som gör mina RAW-konverterare (DxO och Phase One) sköter sig och Sony fortsätter göra bra sensorer och kamerahus med bra funktioner och E-mount har ett bra momentum så blir jag nog kvar :). Jag tycker faktiskt Sony lyckats väldigt väl 2017 med både A9 och A7r III och året innan fick vi ju dessutom även A6500. En hel del nya objektiv har ju också kommit och inte bara från Sony utan en massa andra tillverkare och även Sigma kommer ju nu med riktiga E-mountobjektiv, så vi slipper nödlösningen med MC-11 -adaptern som väl lovade mycket men inte riktigt höll för förväntningarna än.

Även DxO har ju äntligen levererat en mer heltäckande lösning i sitt Photolab som jag älskar och Capture One är ett väldigt bra erbjudande för ca 600 spänn för Sony-fotografer. Mycket tack vare Canon-fotografernas intresse för Sony-hus så har tredjepartstillverkare av tillbehör också kommit ikapp de senaste åren. Innan var det nog många som tyckte Sony-fotograferna var en allt för liten marknad för att vara riktigt intressant. Så det har blivit mycket bättre och vi har sakta även fått en lite bättre andrahandsmarknad även om den aldrig kan mäta sig med Canons. Det är man ju fortfarande avis på.

Även om de senaste kamerorna är fantastiska så är jag faktiskt väldigt nöjd med det jag har idag utifrån det sätt jag fotar på och pricken över i är verkligen den nya DxO-konverteraren - bye bye Adobe. Allt är inte kameror eller ens kameror och objektiv utan lika mycket vad man kan göra i sin konverterare efteråt. DxO har länge givit fin fin bildkvalitet med delvis egna lösningar men det är först nu programmet känns helt komplett och det faktiskt inte finns särskilt mycket att klaga på där heller.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
De skulle väl kunna göra som Fuji och ha både små och stora kamerahus? Exempelvis XT-x som har formfaktor som en SLR, X-Pro x som är mer som en Leica M, X-E x med samma form men mindre m. fl.

Nu är ju Fuji en mycket liten aktör på marknaden i jämförelse med Sony och antalet sålda kameror, men bland entusiaster är de populära så något rätt har de uppenbarligen gjort när de erbjuder flera olika kameror med ungefär samma funktioner och olika form och storlek.
Jag kan ha missförstått dig Anders. Ursäkta i så fall. Visst kan Sony också göra en linje med större spegellösa kamerahus och det kommer de säkert göra en dag och jag har inget emot det så länge de parallellt fortsätter med den formfaktor vi har i A6XXX-serien och A7/A9. Men om vi får en kantring mot allt större kamerahus från Sony också så kommer de snabbt tappa mitt stöd och säkert en del andras också som faktiskt valt Sony främst av den anledningen kanske.

Klart att Fuji gjort en massa saker rätt och de har gått en helt annan väg än Sony när det gäller "look and feel". Det finns uppenbarligen en egen marknad för de som föredrar många dedikerade elektromekaniska reglage och den har nog Fuji fått ha i fred i sin egen nische för Sony åtminstone. De har säkert en mängd bra argument också för att inte driva parallella produktlinjer för spegellöst APS-C och FF som Sony gör. De har ju valt att utveckla MF istället och även det är ju mycket mer nischat än FF där konkurrensen är hårdare och de måste ta sig an även Canon och Nikon på allvar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror i alla fall att kundkretsen/intresset skulle öka för Sony om man kunde välja på lite olika storlekar, Sony såg nog att det är mycket svårt att försöka rå på D5 och 1DX II kamerorna, samtidigt så tycker jag det ser ut som att Sony tekniken i deras kameror lockar allt fler, ( Sony är dock inte ensamma Pannan/Oly trummar också på med allt större och bättre EVF:er som exempel ) men att sista övergången bromsas av formfaktorn, man gillar tekniken men tycker att det är lite för trångt och blir besvärligt med handskar på.


C/N kommer snart med spegellösa FF kameror och då blir det trångt för Sony där ute, det blir en kamp för överlevnad, en första lite större kamera från Sony behöver inte bli lika stor som dom största, 5-6mm längre avstånd mellan grepp och objektivfattning vore en bra början.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Men ska de ha två olika objektiv-linjer då? Annars blir det väl som med Sony och A-mount och LA-EA3-adaptrar som väl aldrig varit särskilt kul.

Man ska aldrig säga aldrig men så länge både Sony och de som gör mina RAW-konverterare (DxO och Phase One) sköter sig och Sony fortsätter göra bra sensorer och kamerahus med bra funktioner och E-mount har ett bra momenten så blir jag nog kvar :). Jag tycker faktiskt Sony lyckats väldigt väl 2017 med både A9 och A7r III och året innan fick vi ju dessutom även A6500. En hel del nya objektiv har ju också kommit och inte bara från Sony utan en massa andra tillverkare och även Sigma kommer ju nu med riktiga E-mountobjektiv, så vi slipper nödlösningen med MC-11 -adaptern som väl lovade mycket men inte riktigt höll för förväntningarna än.
Ja så uppfattar jag ryktet. Det låter inte helt orimligt heller. Canon får kritik för sin segmentering men i detta fallet tror jag det kan vara en bra lösning. Till den mindre varianten utvecklas det då smidiga och välbalanserade objektiv och vill du vid behov skruva på ett 70-200 2.8 så fungerar det med adapter som inte försämrar något. Balansen mellan hus och objektiv är ju redan rubbad.

På huset med EF-fattning får vi som gillar stora hus vårt lystmäte och alla våra nuvarande objektiv passar utan adapter med god balans. Enda problemet blir lusten att äga båda husen och det är ju inget negativt för Canon :)

Jag hade gärna suttit i Sonybåten i dagsläget men löser Canon det som beskrivet blir jag mycket nöjd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Haha, stadig hand och snabba slutartider. Låter som Jason Lanier som fått en massa kritik för att köra sina enhandsmanövrar vid sina fotograferingar med andra handen i fickan.
Ja tunga artillerier kör jag dock aldrig med en hand, men rätt ofta med min 35/2.8.

/Stefan
Men han har ju en kamera med bildstabilisering som sägs kompensera hela 5 steg (stort skratt!).

Med det sagt så tycker jag det var synd att Sony tog bort antiskakindikatorn i de senare kamerahusen. Innan de gjorde det lade de dessutom den i nedre högra hörnet som man heller inte kunde fokusera samtidigt på som motivet. Jag tyckte att jag hade hjälp av den tidigare. Den var ju inte bara en indikator utan med hjälp av den kunde man ju skärpa sig att hålla sina skakningar acceptabelt låga (på åtminstone tre eller fyra av fem streck). Men det kan ju vara så att man har en blandning av stabiliserade objektiv och IBIS numera och det kanske var svårt att få det att funka med både objektiv och antiskak.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror i alla fall att kundkretsen/intresset skulle öka för Sony om man kunde välja på lite olika storlekar, Sony såg nog att det är mycket svårt att försöka rå på D5 och 1DX II kamerorna, samtidigt så tycker jag det ser ut som att Sony tekniken i deras kameror lockar allt fler, ( Sony är dock inte ensamma Pannan/Oly trummar också på med allt större och bättre EVF:er som exempel ) men att sista övergången bromsas av formfaktorn, man gillar tekniken men tycker att det är lite för trångt och blir besvärligt med handskar på.


C/N kommer snart med spegellösa FF kameror och då blir det trångt för Sony där ute, det blir en kamp för överlevnad, en första lite större kamera från Sony behöver inte bli lika stor som dom största, 5-6mm längre avstånd mellan grepp och objektivfattning vore en bra början.
Vi får väl se. Sony har fått växa till sig ordentligt de år de fått ha sina nischer för sig själva. De sitter fortfarande på teknik som de andra faktiskt saknar.

Kan det inte bara vara så enkelt med storleken att det helt enkelt varit smart att inte helt bygga nya kamerahus nu utan fokusera på övrig utveckling. Mindre kamerahus med FF är de faktiskt ensamma om med undantag av Leica. De kanske får ett incitamentet om Canon/Nikon kommer in med fullstora spegellösa. Sony har väl för övrigt redan rått på både D5 och 1DX i många avseenden. De kommer gå än bättre när priserna på A9 kommer ner en del längre in i produktcykeln. Den är nog lite dyr p.g.a. den nya sensorn och den skulle väl inte behöva kosta mer än en A7r III på lite sikt. Det är ju samma typ av kamerahus och dessutom utan mycket av den finmekanik som DSLR:er fortfarande släpar på. Så det är nog främst det jag tror kommer hända att Sony kommer få gå ner lite i pris och det är bara bra för oss.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det kan ju vara så att man har en blandning av stabiliserade objektiv och IBIS numera och det kanske var svårt att få det att funka med både objektiv och antiskak.
Skakindikatorn visar väl en representation av kameran gyrosignaler, så det borde gå utmärkt ha en sådan oavsett vilken slags stabiliseringsteknik som används.

Jag tror att den försvann för att den inte behövs lika mycket i kameror med EVF.
 

Bengf

Aktiv medlem
Canons gamla EOSMKII och Sony A900 var mycket trevliga att hålla i tycker jag, Det bästa är väl om man har råd att hålla sig med både ett mindre och större kamera hus, får vi en utveckling mot ännu effektivare batterier är det inte säkert att kommande stora kameror blir lika stora som dagens.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vi får väl se. Sony har fått växa till sig ordentligt de år de fått ha sina nischer för sig själva. De sitter fortfarande på teknik som de andra faktiskt saknar.

Kan det inte bara vara så enkelt med storleken att det helt enkelt varit smart att inte helt bygga nya kamerahus nu utan fokusera på övrig utveckling. Mindre kamerahus med FF är de faktiskt ensamma om med undantag av Leica. De kanske får ett incitamentet om Canon/Nikon kommer in med fullstora spegellösa. Sony har väl för övrigt redan rått på både D5 och 1DX i många avseenden. De kommer gå än bättre när priserna på A9 kommer ner en del längre in i produktcykeln. Den är nog lite dyr p.g.a. den nya sensorn och den skulle väl inte behöva kosta mer än en A7r III på lite sikt. Det är ju samma typ av kamerahus och dessutom utan mycket av den finmekanik som DSLR:er fortfarande släpar på. Så det är nog främst det jag tror kommer hända att Sony kommer få gå ner lite i pris och det är bara bra för oss.

Kanske, kanske det kan vara så, att man väntar, men dom framhåller envetet kamerornas litenhet som en paradgren, lyssnar inte alls när någon försiktigt påtalar balansen mellan kamera och objektiv.


D5 och 1DX ägare ser ut att kunna hand-hålla även 2,5-3,5 kilos objektiv, tack vare storleken, Martin A. fick väl nästan kramp i näven efter 2 timmar evigt hållande i A9, en del fotograferar tydligen på det sättet, man släpper inte på kameran i första taget, Kamera, objektiv storlekar behöver inte bara handla om just Sony kameror eller, det blir väl en gräns för flera andra märken också när man vill prova deras största objektiv
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mina problem med Sony a7rii
* batteritiden
* seg buffer
* menysystemet har jag aldrig kommit överens med.
* val av af- punk är ganska omständigt.
* ögonfokus fungerar inte om motivet är en bit ifrån

Nu tycks Sony mer eller mindre åtgärdat allt men samtidigt är frågan om det är värt att byta?
 

Bengf

Aktiv medlem
Någon sa att det ofta är bättre att vänta på tredje generation av en ny serie kameror, A7R3 är tredje och hittills bästa kombinations kamera från Sony, A9 lite mera special variant.

Själv skulle jag vänta ett år till med 3:an för att se hur priset blir, kolla inte EVF:n i 3:an då köper du inte 2:an, säger man på nätet, A7R2 är nog bra, beror lite på hur man fotar förstås.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns väl inget (tekniskt) som hindrar Sony att bygga en lite större småbildskamera med E-fattning?
Nää ingenting. De har ju redan prövat att göra en klossig E-mount för 4 år sedan drygt som ser ut som en DSLR. Den ser faktiskt nästan ut som de stora "gummibitar" vi vant oss från en del andra DSLR-tillverkare. Jag vet inte vad det skulle tillföra annat än storlek. Det har hittills varit ett dött stickspår för det har inte kommit några nya modeller med det stuket vad jag vet.

https://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a3000
 
Senast ändrad:
ANNONS